Generator 25MHz 3,3V na bramkach

Chcę na szybko zbudować generator prostokąta z wykorzystaniem rezonatora
kwarcowego ok. 25MHz, zasilany napięciem 3,3V. Widziałem jakiś projekt z
wykorzystaniem 74HCU04, za którym dodano układy schmitta, czyli tak
powinno działać. Ale czy nada się np. 74LVC00 w jednej z typowych
konfiguracji? Czy przy takim napięciu i wysokiej częstotliwości zadziała?
Do tej pory zdarzało mi się budować generatory na starych TTLkach i do
12MHz.

Michał

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach

Już pewnie zdążyłeś spróbować doświadczalnie - zamiast czekać na
odpowiedĹş na grupie. IMVHO nic nie stoi na przeszkodzie aby bramki NAND
wykorzystać zamiast inwerterów. A i tak szybciej będzie kupić gotowy
generator w metalowej 4-nóşkowej obudowie.

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach

HCU04 to inwertery bez buforów wyjściowych, przez co kwarc jest
pobudzany przebiegiem zapewne bardziej przypominającym sinus. Nie wiem,
jak się zachowa generator z układem serii LVC. W tym momencie nie mam w
domu ani właściwego kwarcu ani tego scalaka. Znalazłem tylko sklep, do
którego pojadę i chcę od razu kupić to co trzeba. Nie ma w nim układów
serii HCU więc chcę czymś je zastąpić. Poza tym nie budowałem jeszcze
układu generatora kwarcowego o tak dużej częstotliwości zasilanego z
3,3V. Stąd moje pytanie do doświadczonych grupowiczów. Może seria 74HC
wystarczy?

Michał

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach

Mnie 25 lat temu udawało się na wyselekcjonowanych bramkach "S" TTL
uzyskać 100 Mhz. Moim zdaniem należy użyć bramek nie "energooszczędnych"
Czyli bez "L" w nazwie? Ale to raczej katalogi współczesnych scalaków należy
postudiować...
Można też generator zrobić na wyższe napięcie, a potem ograniczyć do
poziomu
3,3 V.

Feromon

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach

"L" nie są energooszczędne tylko niskonapięciowe.
IMHO wystarczy użyć bramek odpowiedniej serii to i na 3V3 pójdą, nawet
na 100 MHz. Takie np. 74LCX04 od Fairchilda mają propagation delay około
5ns:
http://www.fairchildsemi.com/pf/74/74LCX04.html

A docelowo do produkcyjnego urządzenia i tak bym wstawił gotowy
generator 25MHz zamiast kombinować z bramkami. No chyba że to urządzenie
bateryjne, bo generatory potrafią ssać dużo.

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach
Hello Adam,

Halt! Klasyczne TTL 74Lxx to są układy o ograniczonym zużyciu energii,
wolniejsze ale o standardowych poziomach napięć. 74LS - o ograniczonym
zużyciu energii ale przyśpieszone (zastosowano tranzystory Schottky).
Były też klasyczne (bipolarne!) wersje 74H i 74S

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach

OK, OK. Kierowałem się m.in. spisem rodzin bramek TI. Tyle różnych jest
odmian obecnie że można przebierać jak w ulęgałkach. ACT, LVC itd. Te
'L', 'S' czy 'F' to wynalazki sprzed 20 lat chyba.

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach
Hello Adam,

Znacznie starsze :) Poza "F", bo to był późny wynalazek.

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach

A nie lepiej wziąć gotowy oscylator w metalowej puszce, na przykład
ze starej płyty główniej peceta? Bardzo często były akurat ba 25MHz.
I bywały w podstawkach, więc nie trzeba się nawet szarpać z lutownicą.
Chyba że koniecznie musi być na bramkach, bo to jakaś praca zaliczeniowa.

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach

Potrzebuję 24,576MHz. Takie generatory ma Farnell, ale bez karty
kredytowej podobno trudno zapłacić. Poza tym dać 30zł z przesyłką za sam
generator? Będę miał odpowiedni kwarc i LVC00 to spróbuję.
Michał

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach
Płatnicza wystarcza.

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach

Jeśli koszyk pokazuje powiedzmy 40zł z wysyłką to dokładnie tyle
ściągnie z konta?

Michał

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach

A no właśnie chyba nie. Bo w Farnellu UK wszystkie ceny liczone są w
Euro. Przełączenie waluty przez www powoduje tylko przeliczanie cen po
[jakimśtam ich] bieżącym kursie na PLN. I teraz jeżeli samo obciążenie
karty przyjdzie ci w Euro - to od twojego banku zależy po ile to Euro ci
sprzeda. A dodatkowo dojdzie opłata za przewalutowanie dla kart Visa
(nie ma jej dla kart Mastercard).

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach
Zależy jaki bank, karta, ale raczej nie :(
Jeżeli Visa to będzie najpierw przeliczone z GBP->EUR a potem EUR->PLN.
U mnie (mbank) była to różnica prawie 7%.

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach

Dlatego wszyscy w mBanku teraz przechodzą na debetową MasterCard zamiast
delfinka. Różnica jest przy każdym przewalutowaniu, nawet gdy po prostu
wypłacasz gotówkę w zagranicznym bankomacie.

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach

Przy debetowej w mBanku też jest podwójne przewalutowanie, sprawdziłem.
Trzeba by wyrobić specjalnie kartę w USD, czyli są to koszta.
K.

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach

Przewalutowanie jest ale bez prowizji:
http://www.mbank.pl/indywidualny/karty/transakcje_zagraniczne/index.html

Karty MC są rozliczane w Euro. Czyli gdy masz w sklepie do zapłacenia 5
Euro - to przewalutowanie jest tylko jedno EUR->PLN, w dodatku w
przypadku kart MC (nawet darmowej debetowej) prowizja za przewalutowanie
wynosi 0%, w przypadku kart Visa jest to 2% czyli różnica zauważalna.

Natomiast za przewalutowanie z innej waluty na walutę rozliczeniową (np.
GBP->EUR) płaci się już "normalnie" czyli 2%, ale to chyba haracz dla
MasterCardu i bank nic z tego nie ma.

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach

Bzdu^H^H^H nieprawda. Karta z PL najczesciej (99%) bedzie rozliczana w
PLN (walucie 'defaultowej'). Generalnie karta jest rozliczana w walucie
na jaka byla wystawiona. Calkiem mozliwe ze karty wystawione w PL maja
dodatkowy 'feature' polegajacy na tym, ze kazda waluta obca idzie przez
EUR tylko po to, aby nabic procenty dla wystawcy.

Prowizja zalezy od wystawcy karty (nie od banku, nie od VISA/MC, tylko
od tego, kto zarabia pieniadze na kartach). Rozni wystawcy pobieraja
rozne % od transakcji w obcej walucie (niektorzy pobieraja 0%). Mam
karte 0% prowizji (akurat Visa) i mam karte 3.5% prowizji MC (MC ma inne
przydatne features).

--
Jerry1111

Re: Generator 25MHz 3,3V na bramkach

Zgadza się, lubię sprawdzać bank za co mnie kasują i tych 2% mi
brakowało w rozliczeniu. Dziadowstwo, stopniowo wracam do gotówki, na
tyle na ile da się to zrobić.
K.

Site Timeline