Gdzie można poczytać coś mądrego

Gdzie można poczytać coś mądrego na temat przetwornic? Na razie przetwornice robię na czuja, jakoś działają, ale w końcu stwierdziłem że wypadało by coś mądrego poczytać ;)

Reply to
Maksymilian Dutka

ne sieci p2p (osiolek) jest troche e-bookow na ten temat rozejrzyj sie za notami aplikacyjnymi kontrolerow do przetwornic ogolniejsze widzialem chyba na stronie nationala

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Greg(G.Kasprowicz) napisał(a):

Coś z książek po Polsku?

Reply to
Maksymilian Dutka

entroper napisał(a):

Są w Polsce jakieś księgarnie sprzedające książki techniczne po angielsku? :)

Reply to
Maksymilian Dutka

Użytkownik "Maksymilian Dutka" snipped-for-privacy@usunpoczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:f6d29s$3b5$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

:D Polska nie dorobiła się nawet porządnej terminologii dotyczącej przetwornic.

e.

Reply to
entroper

Może komuś jeszcze się przyda:

Maksymilian Dutka

I dobrze. Co to - my Francuzi? Chciałbyś komputer ordynatorem nazywać?

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Chodzi o to, że nie dorobiliśmy się własnej terminologii, ale ją w nielicznych polskich publikacjach (np. dokumentach patentowych) uparcie lansujemy - zamiast używać angielskiej. Przypomina to trochę "dwumlask myszy" Bieleckiego :)

e.

Reply to
entroper

Tue, 03 Jul 2007 11:56:56 +0200 jednostka biologiczna o nazwie Maksymilian Dutka snipped-for-privacy@usunpoczta.onet.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

W jakiejś internetowej widziałem świetną książkę: Keith Billings - "Switchmode Power Supply Handbook". Że jest świetna wiem, bo miałem ją kiedyś w łapach. Cena niestety ponad 400 zł (!). Aż tyle to ta książka nie jest warta, chociaż z dotąd spotkanej literatury tłumaczy wszystko IMHO najbardziej przystępnie.

Z literatury zagranicznej warto jeszcze wspomnieć o książce Colonel McLyman "Magnetic core selection for transformers and. inductors" - bardzo dokładnie opisany proces doboru rdzeni do transformatorów i cewek, wraz z tabelami rdzeni najpopularnieszych producentów - Ferroxcube, TDK itd. Także procedury obliczeniowe transformatorów dla najpopularniejszych topologii. Jeżeli komuś uda się tę knigę (rozmiary/masa porównywalne z katalogiem Elfy!) zdobyć to polecam.

McLyman napisał też książkę "Transformer and Inductor design handbook", ale tej nie widziałem nigdy na własne oczy, więc nie mogę się na jej temat wypowiedzieć. Pewnie niezła...

Polskiej literatury nt. przetwornic raczej nie ma. Jest sobie tylko taka już dość wiekowa (1988) książka: Odon Ferenczi - "Zasilacze impulsowe", ale jest ona raczej bardzo szczegółowym przeglądem stosowanych topologii i rozwiązań (różne drobne kruczki wprowadzane przez różnych producentów), z dokładnym omówieniem zalet i wad różnych rozwiązań. Dobre raczej do zapoznania się z tematem, albo do podejrzenia "jak to robią inni". Projektowania nie da się z niej nauczyć.

(specjalnie nie odmieniałem nazwisk autorów żeby było łatwiej guglać w razie czego)

Moim zdaniem, aby nauczyć się projektowania przetwornic, trzeba przede wszystkim bardzo dobrze poznać elektromagnetykę (te wszystkie fi, psi, mi, H, B itd ;-) ) i próbować samemu dojść do tego jak obliczyć potrzebną ilość zwojów, wielkość rdzenia itd.

Polskiej literatury która by temat projektowania przetwornic potraktowała jednolicie i zwięźle, jak pisałem, nie ma, mam wręcz wrażenie że wielu osobom zależy na ograniczaniu dostępu do tej wiedzy...

Reply to
__Maciek