[FUT] Oświetlenie ESL

ESLighting = oświetlenie elektroluminescencyjne typu CRT.

Nie jest to ani LED, ani CFL (świetlówki energooszczędne), ani
folia/drut EL: mechanizm świecenia jak w kineskopie, nie zawiera rtęci,
żywotność szacują na wiele tysięcy godzin.

Jedna firma[*] skomercjalizowała lampy ESL w oprawie R30 (19,5 W/60 W):
    wydajność deklarowana: 25 lm/W @19,5W,
    odwzorowanie barw CRI: >90,
    temp. barwowa: 3200 °K (ciepła),
    oprawa z wbudowanym ballastem,
    żywotność: 11`000 godz.

Czy ktoś spotkał takie lampy w użyciu konsumenckim (lub w handlu) w
Polsce, Europie?

[*] -- Vu1, <http://www.vu1corporation.com/

--
Xpost:  p.m.e, p.s.i
FUT:  p.m.elektronika

Re: [FUT] Oświetlenie ESL

A w kineskopie to co siweci jak nie luminofor ? A w swietlowce to co
swieci jak nie luminofor ?

Re: [FUT] Oświetlenie ESL
Tyle że w kineskopie do świecenia pobudza prunt, a w świetlówce ufał :D

Re: [FUT] Oświetlenie ESL
Znalazłem informację, że przynajmniej prototypy produkowane były w
czeskim Ołomuńcu.

Re: [FUT] Oświetlenie ESL

Czy promieniowanie RTG jest lepsze od resztek UV to nie wiem. Oprócz tego za
te pieniądze dostanę LEDa z CRI > 90 i lepszą sprawnością. Sądzę, że jakieś
20 lat za późno wymyślili.
Aha, w promieniu 1611 km od mojego domu dostać nie można :-)

Re: [FUT] Oświetlenie ESL

Maksymalne napięcie 5kV, czy przy takim powstaje RTG?

Zresztą te lampy to rozwinięcie produkowanych 60 lat temu lamp typu
"magiczne oko".

Re: [FUT] Oświetlenie ESL

tak
i co z tego. Kiedyś tarcze instrumentów i zegarków były pokryte materiałem
promieniotwórczym. Kolega miał niezłe siupy z zezłomowaniem takich urządzeń.
Trzeba było wybudować instrumenty i zdać jako odpady radioaktywne.

Re: [FUT] Oświetlenie ESL

Ja tam widzialem wypalone monitory :-)

Taaa ... tyle to maja dobre halogeny. No powiedzmy nieznacznie mniej.
Jak beda mialy 75lm/W, to beda sie nadawac do nowoczesnego
oswietlenia.

Cos mi tu nie gra z tym zastepowaniem 60W zarowki ..

Hm, zaraz - Unia najpierw zabronila zarowek, potem rteci, wkrotce LED
(zawieraja trujacy arsen i gal), i zostana nam te ESL o wydajnosci
zarowek, ale za to jak ekologicznie  ? :-)

J.

Re: [FUT] Oświetlenie ESL
Monitor jest aparatem dość precyzyjnym.  W CRT degradował się luminofor,
dyfundowała katoda i... anoda --  ołowiowe szkło kineskopowe, ktĂłre
ciemniało od hamujących elektronów.

Niemniej, zauważalny był duch -- nieregularność w wypalaniu pikseli --
ogólne pociemnienie obrazu można było kompensować podwyższaniem napięcia
anodowego.

Tyle nie będą miały nigdy -- w optymistycznych planach przed kilku laty
ta firma wspominała o maks. 40 lm/W.

Może właśnie ze względu na zagrożenie RTG obniżono sprawność.

Luminofory zawierają przypuszczalnie reaktywne sole metali ziem
rzadkich, lub toksyczne formy fosforu i innych pierwiastkĂłw.  O moĹźliwym
promieniowaniu X juĹź pisali inni.

Ale to bez znaczenia.  Eksperymentalnie chciałbym sobie załoĹźyć takie
oświetlenie.  W Europie widać nieosiągalne. :-(

--
PS  Mam trwałą niezdolność do przejmowania się zakazami unijnymi i
innymi.  â’ś

Site Timeline