Funai 1506 - problem z przetwornicą

Próbuję (jako amator hobbysta) ustalić przyczynę rozjeżdżania się zasilania na płycie w TV z płytą taką samą jak funai 1506. Serwisówka jest tu:

Cechą wspólną jest bardzo ostre grzanie się, a im bardziej się nagrzewa tym bardziej rozjeżdżają się napięcia względem tych z serwisówki. Mam dwa takie z identycznym zachowaniem - próbuję znaleźć przyczynę. Kondensatory które typuje do sprawdzenia mają wartości nominalne lub większe. Konsensator filtrujący zasilanie też. Konsdensatory siedzące w zasilaniu przetwornic od świetlówek są sprawne (były wskazywane w sieci za potencjalną przyczynę, ale u mnie obraz działał dobrze dopóki się nie nagrzeje, potem zaczynają się cuda dziać:)))

Na razie w akcie desperacji;) wylutowuje kolejno elektrolity i wymieniam. Nie znalazłem przebitych diod ani tranzystorów. Szukam więc elementu którego parametry mogą tak znacznie pływać w funkcji temperatury.

Towarzysze, pomożecie? :)

Reply to
sirapacz

Dnia Sat, 15 Apr 2017 14:54:08 +0200, sirapacz napisał(a):

Ale co się grzeje tak konkretniej?

Reply to
Jacek Maciejewski

Nie mogę teraz tego sprawdzić bo w standby specjalnie się nie grzeje (a już nie wychodzi poza standby bo detekcja niepoprawnego napięcia nie puszcza).

Czy będzie ryzykowne jak zewrę nogi IC601? Na diodzie transoptora IC601 jest spadek napięcia 1V a na tranzystorze 5V. Jak dobrze rozumiem powinno mi pozwolić to na odpalenie dalej przetwornicy i zasilenie reszty, co znowu powinno dać mi szansę na wytropienie tego, co się smaży.

Dziękuję za pomoc:) Wesołych świąt:)

Reply to
sirapacz

Na diodzie mam względem masy 11V i 12V a na nogach tranzystora mam napięcie przemienne/zmienne (mierząc na DC mam -0,5V a na AC mam 5-6V). Nie mogę podłączyć oscyloskopu bo nie mam trafo separującego.

Nie wystarczyłoby mi odcięcie uziemienia z wtyczki(oscyloskopu) by obejrzeć sobie co tam na tym tranzystorze lata?

Na tranzystorze 603 (sterowanie) mam ok: B 0,2V C 1V E 0V - zwarty na schemacie do masy mierzone na AC

Reply to
sirapacz

W dniu 2017-04-16 o 00:28, sirapacz pisze:

Możesz odciąć, ja też tak robię, ale trzeba uważać przy nastawach.

Nic z tego nie wynika, pewnie są impulsy próbkujące, możesz mieć zwarcie albo przeciążenie na wtórnej stronie, wypnij złącze przetwornicy świetlówek i zobacz czy zasilacz wystartuje, transoptora nie zwieraj bo popalisz elementy na płycie bo pójdzie pełne nap z przetwornicy.

Reply to
Janusz

tzn. na co uważać?

świetlówki odpinałem i nei ma zmiany. dzięki za ostrzeżenie - korciło mnie:). W tym dla mnie ból bo nie wiem czy nie startuje bo część gorąca jest zwalona i dlatego zimna nie działa czy część zimna jest zwalona i dlatego zabezpieczenie działa by nie dać transformatora na max :(

Reply to
sirapacz

W dniu poniedziałek, 17 kwietnia 2017 20:04:24 UTC+2 użytkownik sirapacz napisał:

Na to że będziesz miał potencjalnie niebezpieczne napięcie na tych metalowych gniazdach BNC na przednim panelu, a w przypadku oscyloskopu analogowego również na całej metalowej obudowie.

Pozdrawiam,

Reply to
kropelka

W dniu 2017-04-17 o 20:03, sirapacz pisze:

No ale to proste. Nie ma dwóch zasilaczy, masz jeden a TV ma StandBy. Jakie masz napięcia? [AL+7,5V], [AL+12V] oraz [INV+22V] - tutaj jest widzę stabilizacja napięcia zrobiona i tu ma być te +22V.

StandBy widzę działa na zasadzie zmiany napięć, zaniża je pewnie tak, że prawie ginie [P-ON+5V]. Nie wiem kiedy te 22V jest mierzone, ale pewnie przy włączonym. Na StanDby jest mniej (coś wspominałeś o 12V na diodzie transoptora)

Jak nie włącza się, bo masz protekt, to pomierz czy faktycznie na PROTECT-2 masz napięcie. Jak chcesz włączyć przetwornicę, to sygnał [P-ON-H] jest potrzebny. Powoduje on podwyższenie napięć wyjściowych zasilacza oraz załączenie

+10,8V, +6V, osobno załączane jest [P-25V-ON].

Jak dla mnie pływa zenerka D647 lub coś w okolicy (rezystory 3k9, 1k5, R657, D660, IC601, D631, C631)

Reply to
Irokez

W dniu 2017-04-17 o 20:29, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

napisał o nastawach dlatego mnie to zastanowiło. To, że mierząc napięcia bez uziemienia na benckach mogę mieć masaż to mam świadomość (a ja dodatkowo jestem bardzo bojaźliwy jak pracuję z elektroniką pod napięciem, że sprawdzam kilka razy zanim coś zrobię). :)

Reply to
sirapacz

W dniu 2017-04-17 o 20:03, sirapacz pisze:

Przy nastawianiu gałkami aby nie dotknąć metalowych elementów bo będą kopać.

To jest strasznie dupiata przetwornica samooscylująca, one czasami same od siebie nie chcą wystartować bo np trafo ma jakieś szczątkowe pole. Trzeba podłączyć zasilacz do sieci przez żarówkę 100-150W, sprawdzasz jaki spadek napięciA jest na żarówce, czy płynie prąd, podobno przetwornica Ci startowała, pocykaj zasilaniem aby startneła i spróbuj zobaczyć oscylem przebiegi na tranzystorach na pierwotnej stronie.

Reply to
Janusz

Są zaniżone - teraz nie pamiętam bo wracam do tego TV co miesiąc jak mam wolną chwilę:)

To ma związek ściśle z temperaturą. Mam drugi taki jeszcze działający mający identyczne objawy jak pierwszy przed padnięciem do standby. Pracuje świetnie jak jest zimny. Im dłużej pracuje (lub im cieplej jest) tym gorzej działa - nie włącza się, obraz po euro robi się biały, gubi synchronizację po composite itd.

Dlatego szukam tego, co może się grzać.

Ta zenerka może pływać wg ciebie sama z siebie (w sensie wadliwa)? Jakby zdechła to chyba byłaby przebita i cześć.

oblece dokładnie te elementy jakie wymieniłeś i pochwalę się odkryciem;)

Reply to
sirapacz

W dniu 2017-04-17 o 21:00, Janusz pisze:

Jak rozumiem wątek, to mu przetwornica działa, tylko ma za wysokie napięcie i ze StandBy nie chce wstać (linia Protect-2). Więc kombinacje z żarówką i cykaniem zbędne.

Reply to
Irokez

Diodka standby się świeci i po wyłączeniu zasilania słychać ćwierkanie jak kończy się rozładowywanie kondensatorów. Wcześniej jeszcze co któryś raz startowała. Podejrzewam, że jakbym towar wyniósł na dwór jak będzie zimnica to uruchomi się normalnie. Może tego wieczora zrobię jeszcze ten eksperyment - akurat zimno jak w psiarni jest:)

Reply to
sirapacz

W dniu 2017-04-17 o 21:04, sirapacz pisze:

Oczywiście. Tak samo może pływać reszta diod/rezystorów. Nie takie rzeczy widziałem :)

Te [INV+22V] masz mieć stabilne, bo tu jest jego pomiar i stabilizacja całej reszty napięć idzie wraz z tym napięciem.

Reply to
Irokez

chłodzi się już:) Zrobiłem na szybko eksperyment: po wyniesieniu na +4°C troche się uruchamia. Tzn:

-odpięte świetlówki to na LCD widać pionowe pasy pod światło, reaguje na włączenie przyciskiem i na wyłączenie

-odpięta świetlówka A - to samo co wyżej ale dodatkowo włącza się podświetlenie

-odpięta świetlówka B - j.w. tyle, że biały obraz a co któreś włączenie paski na LCD.

Czyli za bardzo siadają napięcia - nos mi mówi, ze powinienem iść w kierunku kontroli napięcia po stronie wtórnej. Zaraz pójdę sprawdzę jeszcze raz, ciekawe czy ruszy jak należy:)

Reply to
sirapacz

W dniu 2017-04-17 o 21:24, sirapacz pisze:

Drugi eksperyment - po kilku minutach stania na zimnie na jednej świetlówce się uruchomił, daje się wybierać źródła i obejrzeć śnieg z tunera TV i obraz jest cacy, chwilami pojawiają się artefakty typu kwadraty kolorowe po czym za chwilę znikają.

Co tym cholerstwie może aż tak bardzo pływać w funkcji temperatury? Z czasem się pogarsza - im dłużej pracuje (w dniach) tym niższej temperatury wymaga by pracować. Wcześniej pracował bez zarzutu i zająknięcia, a z czasem robiły się coraz większe problemy.

Reply to
sirapacz

W dniu 2017-04-17 o 21:22, Irokez pisze:

No i Wszystko startuje pod warunkiem, że jest zimny (+4°C). To pływanie może być w funkcji temperatury? FLIR by się teraz przydał...

Reply to
sirapacz

W dniu 2017-04-17 o 21:32, sirapacz pisze:

Oczywiście że tak. A ten Flir wątpię czy by się przydał. Raz użyłem do tej pory. Na przemysłowej płycie PLC z monitorem miałem "zwarcie" na jednym z kilkunastu mosfetów, na tyle, że wywalało zabezpieczenie 6A (zasilanie

24V) ale miernikiem znaleźć dziada nie mogłem. To zasiliłem go z 24V z ograniczeniem do 0,5A i znalazłem Flirem.
Reply to
Irokez

W dniu 2017-04-17 o 21:30, sirapacz pisze:

Chyba teraz za bardzo kombinujesz zamiast się czepić konkretnych pomiarów napięć zasilacza i zacząć wyciągać wnioski. Więcej będzie ciężko podpowiedzieć, to Ty masz ten TV przed sobą i wiesz co mierzyć i jak ma być.

Reply to
Irokez

Tyle, że nie wiem co mierzyć jak on pływa pod wpływem temperatury. Właśnie podreptałem do niego ponownie. Startuje z obydwoma świetlówkami, bez artefaktów i działa piknie.

Jak rozumiem zabezpieczenie z transoptorem będzie działać jak napięcie jakie on obserwuje(22V) będzie za wysokie tak? czy jeśli będzie za niskie to też nie ruszy bo zabezpieczenie będzie trzymać?

Reply to
sirapacz