Fotoogniwa - takie sobie pytanie. - Page 2

Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.

Nie wiem czy jeszcze używa się kart CompactFlash, zakładam, że tak.
Wcześniej, niż krzemowa karta, trafił do mnie twardy dysk firmy IBM
w takim samym formacie, z takimi samymi wyprowadzeniami. Pojemności
prawie 1GB, a więc okropnie dużo. Przez jakiś czas mechaniczne
urządzenie konkurowało pojemnościa i ceną z rozwiązaniem elektronicznym.
To nazywam "funkcjonalnym odpowiednikiem".

Nie spodziewam się pełnego naśladownictwa, w tym tego, że rozwiązanie
mechaniczne lub fotochemiczne będzie zrealizowane w kolorze niebieskim.
Ale chodzi o wygodny panel, z którego sterczą druciki do odprowadzania
prądu i którym można na przykład obłożyć dach. O tym, że za momocą
lupy da się rozniecić ogień, wiem od dzieciństwa. Teraz wiem również,
że zapalniczka fotowoltaiczna nie może konkurować z kawałkiem szkła.
Ale to nie o to chodzi.

Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.

Do załadowania na dach robi się inne systemy, choć funkcjonalnie
zbliżone. Zamiast regulatora w szafie masz silnik Stirlinga i też druty
z tego wychodzą. Ale do szafy dochodzą węże, nie druty. Czyli jest
funkcjonalność jako taka, ale nie ma izomorfii łączy, bo nie trzeba.
Panel przenośny nie jest panelem, tylko parabolą, ale funkcjonalność
taka sama.

Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.

Żeby jeszcze nie trzba było tej szafy, to by było całkiem klawo. Poza
tym nie jestem do końca przekonany, że ten silnik Stirlinga, to już
całkiem oswojona technologia. Chyba jeszcze nie, bo by było więcej
takich instalacji niż ogniw krzemowych.

Ta "porównywalność" funkcjonalności, to mi wygląda na hiperbolę. Zegarka
czy kalkulatora się takim kociołkiem i Stirlingiem nie napędzi. Nawet
sporo większych urządzeń też nie.

Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.

Nie ma na to subwencji ;-)

Wszystko ma swoje zady i walety. Ciężarówką nie będziesz jeździł z
dziewczyną na randkę, Boxterem nie będziesz woził gnoju. Całkiem małe
silniczki Stirlinga z generatorkiem się nie opłacają, ale widziałem już
np. harvestery do małych urządzeń oparte na ogniwach Peltiera. Tym
możesz napędzić zegarek czy kalkulator.

Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.

A nie ma? Tak to zapisali, że chiński krzem w plasterkach się łapie,
a funkcjonalny odpowiednik w rodzimej technologii już nie?

Podawałem przykład z kartami CF, gdzie konwergencja diametralnie różnych
rozwiązań technicznych spowodowała, że parametry użytkowe szły niemal
łeb w łeb. Stąd też moja opinia, że na odcinku produkcji prądu ze słońca
tak jeszcze nie jest, ale być może kiedyś będzie. Z tą różnicą, że przy
gromadzeniu danych wygrał krzem, a tu być może mechanika lub chemia.

No ale Peltier, to coś jak ogniwo krzemowe, a nie jak kociołek z rurkami.

Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.
Elo

Kalkulator pobierający moc 1kW? Na przekaźnikach? ;-)
Już parę lat temu widziałem w Necie TEG o mocy 1kW dla TIR-ów.
Taka przejściówka na rurę wydechową.

Teraz chociaż można kupić "tackę" zakładaną pomiędzy palnik
kuchenki gazowej a garnek. Marna moc, choć cena nie marna. Nadal
może opłacać się bardziej tachanie ogniw wielkości R6. No chyba,
że na wspomnianej pustyni.

    Zbyszek
Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.

Gdzie pisałem o 1kW?

Ja też, i co z tego? Chodzi o ogniwa formatu 3x3 - 5x5mm^2.

Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.

http://www.soitec.com/en/technologies/concentrix/components /

Adam

Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.

Nie ma sensu, więcej na tym stracisz niż wygrasz z ww powodów, jeszcze
ogniwa spalisz. Jak masz lustra czy coś inne to raczej zrób elektrownię
termiczną. Piękną widziałem w Kalifornii w Lancaster, Sierra Rd. Kocioł
na maszcie jakieś 30m i świeci jak jakaś gwiazda widoczna z odległości
wielu mil.

Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.
Tu jest sznurek:
http://esolar.com/news/press/2009_08_05

Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.

Cieniasy. Mnie się zawsze podobało to:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Four_solaire_d%27Odeillo

Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.

E, do dupy z takim lustrem. Nawet się nie da w tym przejrzeć... Znaczy da
się, ale będziesz wyglądał jak w beczce śmiechu...

Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.

Wręcz przeciwnie -- w tych lustrach można się doskonale przegladać.
Idea pieca jest taka, że płaskie lustra są wykonane bardzo dokładnie
i każde z nich puszcza idealnego zajączka ulokowanego w tym samym
miejscu.

Posłusznie melduję, panie oberlejtnant, że się sobie nie podobam. Jestem w
tym zwierciadle taki jakiś, jakby mi ktoś guzów ponabijał. To szkło nie jest
Re: Fotoogniwa - takie sobie pytanie.

Ładne...