Fluktuacja napięcia

Mam taki diy bezprzewodowy czujnik temp. Zasilany jest z 1.2v aku nimh przez przetwornice l6920db, która z kolei daje 3.3V dla elektroniki czujnika. Co dwie minuty mcu czujnika się wybudza, czeka

2 sek. robi pomiar napięcia na aku (10bit adc) oraz pomiar temp. i wysyła te dane do "bazy". Baza zbiera statystyki, z których generowany jest wykres temperatury (niebieski obszar) i napięcia na aku (czarna linia):

http://83.220.108.211/bins/TvsV.jpg Z czego może wynikać ta fluktuacja napięcia (skoki na wykresie) na aku na drugim miejscu po przecinku (stały wzrost napięcia widoczny po godz 6:00 proszę zignorować, to wpływ ładowania aku ogniwem fotowoltaicznym w dzień)? Czyżby to wpływ udaru prądowego na chemię aku po wybudzeniu mcu? Bo chyba nie "kucnięcie" przetwornicy - odczekuje 2 sek po wybudzeniu na ustabilizowanie się Vdd. W trakcie uśpienia tylko przetwornica jest aktywna. Napiecie odniesienia dla adc to Vdd (z przetwornicy). Jak widać ja wykresie często napięcie (wynik pomiaru) tak się nie zmienia - linia prosta.

Reply to
Marek

Jak to z dlaczego? Przeciez masz, że od 1:35 do 2:49 9 kwietnia nic sie nie działo. O 2:49 Przemol wysłał posta na pl.misc.elektronika i się zaczęło :-) Wi-FI zakłóca wszystko. A tak poważnie to spójrz jak wygląda PCB. Najlepiej podłącz do wejścia A/C i masy w tym samym miejscu co Ni-MH drugi- nieobciążony i "zbierz" z niej jej napięcie, do tego ładnego wykresu. Jeśli nie zakłócenia, to program. Warto ustawić czas akwizycji sygnału i wyłaczyć zegar MHz na czas pomiaru. Jednak dlaczego we fragmencie nocy jest ładny sygnał? Najpewniej coś zakłóca, ale może masz w kodzie rozróżnienie dla pracy nocnej i za dnia? To nie Ty pisałeś o tych tanich solarach? Wygląda na to, że załącza Ci się przetwornica i strasznie sieje. Zrobiłem pomiar na diodzie takiej lampki za 3,99 zł z Praktikera:

f= 500kHz Tyle, że ja mierzyłem to na diodzie LED, a Ty zakłócenia masz już od 3 w nocy. Chyba, że RTC źle ustawiony? S.

Reply to
Sylwester Łazar

Tam nie ma przetwornicy od solara, solar ładuje nimh tylko przez diodę.

Reply to
Marek

To nie wiem. Ale w tej sytuacji masz dwa źródła napięcia połączone równolegle. Dodatkowo drugie jest sterowane światłem. Tak jakbyś w SPICE zasymulował źródło napięcia sterowane z dzielnika na fotorezystorze. podłaczone przez diodę do drugiego. Może mieć to wpływ.

Jeszcze jedno. Czy nie lepiej Ci by było zachować tę oryginalną 4-pinową przetwornicę, zamiast dobudowywać swoją? Możesz zasilić nią uC, bo ona podwyższa napięcie dla LED. S.

Reply to
Sylwester Łazar

Rozważałwm to, ale ona wyłącza output (led) jak jest światło, a ja potrzebuje zasilanie ciągle. Poza tym obawiałem się, że może nie podołać warunkom zasilania dla nadajnika (3.3V@30mA). Mam kilka l6920, a że się świetnie sprawdzają to nie chciałem kombinować z czymś innym.

Reply to
Marek

No fakt. ten nadajnik psuje sprawę. A sam nadajnik Ci nie zakłóca? Wyłączasz go na czas pomiaru? BTW. Z jaką f i L działa u Ciebie ta przetwornica L6920? S.

Reply to
Sylwester Łazar

Oczywiście.

Nie pamietam,, zobacz sobie w datasheetcie.

Reply to
Marek

Zobaczyłem. Figure 10.

Może 1A piki prądu płynącego przez akumulator i cewkę coś Ci podpowiedzą. Wyłączasz tą przetwornicę w ogóle? Może się rozładowuje akumulator i piki są coraz większe. S.

Reply to
Sylwester Łazar

Przetwornica chodzi cały czas, wyłącznie jej to dodatkowe problemy np. energia potrzebna na podtrzymanie uśpienia mcu i jego wybudzenie. Już to ćwiczyłem z superkondensatorem, działa ale zbyt dużo ceregieli, układ jest prostrzy jak przetwornica chodzi cały czas. Zauważ, że przez wiele godzin fluktuacji nie ma więc nie jest to zjawisko deterministyczne.

Reply to
Marek

Ja bym obstawiał zestawienie dwóch rzeczy:

  1. Napięcie odniesienia z przetwornicy
  2. Przetwornica nie 'kuca', a wręcz przeciwnie.

Jeżeli w programie masz coś w stylu:

- wyzwól pomiar

- sleep

- odczytaj pomiar to po uśpieniu możesz mieć skok napięcia z przetowrnicy. Masz tam dławik 47uH czy 10uH? Czy jeszcze inny?

Czyli jeżeli Vdd Ci się zwiększy, to napięcie referencyjne do ADC się zwiększa, a tym samym to samo napięcie mierzone wydaje się być mniejsze.

Vref w procku masz zblokowane jakimś kondensatorem? Podajesz tam napięcie z zewnątrz czy programujesz wewnętrznie w procku? Może wystarczy dać tam filtr RC jeżeli bierzesz z zewnątrz. Albo zastosować wewnętrzną referencję czy spróbować użyć REF z przetwornicy. Albo polepszyć odpowiedź przetwornicy na zmianę obciążenia zmniejszając indukcyjność. Albo nie robić sleep-a w programie i zadbać o równomierne obciążenie. Albo...

Pozdrawiam

Marek

Reply to
Marek Wodzinski

W dniu środa, 9 kwietnia 2014 10:05:37 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

A ten skok na drugim miejscu po przecinku to Ci w czymś przeszkadza?

Reply to
Zachariasz Dorożyński

To w takim razie obstawiałbym na spadek energii w akumulatorze. Jesli masz tam taki Acu z lampki solarnej, to ona przewiduje świecenie przez kilka godzin diody. Jeżeli niefortunnie gospodarujesz energią, może zmienić się stan pracy i parametry pracyTwojej przetwornicy. Wiem, że to Microchip, ale zobacz: DS41200A Tam 10 lat temu liczyli budżet energii w systemie zasilania baterią Litową

3V. Jest tam czujnik temperatury, uC, EEPROM i... lata pracy.

Może warto w takim razie dodać małą baterię, a energię z akumulatora wykorzystywać tylko przy nadawaniu. S.

Reply to
Sylwester Łazar

Absolutnie nie, tak tylko z ciekawości zapytałem. Czujnik chodzi już tak rok i nic nie będę w nim zmieniał. To badanie napięcia to tylko tak orientacyjnie, aby mieć jakaś kontrolę nad zasilaniem.

Reply to
Marek

W dniu środa, 9 kwietnia 2014 19:51:59 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

Tak myślałem. Jak widać talmudystów tu do oporu.

Reply to
Zachariasz Dorożyński

Tabela z czasem życia baterii ma raczej niewiarygodne wyniki, kalkulator ze strony

dla cr2032 i parametrów tylko dla samego eproma tj. wybudzanie co 2 sek, praca przez 8ms z poborem 2mA daje czas życia 2.5 roku. Nie wiem skąd wzięło im się 5 tys. lat.

Reply to
Marek