Filtr 7x7 typu 403 - czym zastąpić

Witam! Czym można zastąpić filterek 7x7 typu 403 (nie mogę go nigdzie dostać) ? Chodzi mi o schemacik

Pozdrawiam Darek

Reply to
Darek

Zastąpić wprost - nie da się niczym, ale można ją naprawić lub zrobić od nowa. Jeśli ceweczka uległa kompletnemu zniszczeniu (chodzi o korpus, rdzeń, itd) można ją odtworzyć z innego rodzaju cewki 7x7. Musi mieć jednak ona numer serii na 200 lub 400. Serie 100 i 300 mają elementy ferrytowe dla niższych częstotliwości < 1 MHz (mają inny kształt wanienki i inną konstrukcję wkręcanego rdzenia), zaś seria 500 nie ma wewnątrz wanienkowego rdzenia ekranującego. Mając cztery składowe elementy: korpus, wkręcany rdzeń, wanienkę ekranującą i blaszaną obudowę, może Pan w 5 min zrobić cewkę 403 samodzielnie. Nie jest to trudne, gdyż kiedyś "wyprodukowałem" ich dla własnych potrzeb radioamatorskich całe setki. Oto dane konstrukcyjne z oryginalnego katalogu Polfer z lat 70-tych:

Cewka oscylatora fal krótkich 7x7 typu 403 Czestotliwość pracy: 6MHz Indukcyjność główna: 6,4 uH Dobroć: > 45 Uzwojenie pierwotne: 21 + 3 zw Uzwojenie wtórne: 6 zw

Schemat połączeń (widok od spodu!):

1 2 o o

X X

o o o 3 4 5

X - końcówki uziemienia ekranu 1 - 2 = 21 zw (1 początek) 2 - 3 = 3 zw 4 - 5 = 6 zw (4 początek) Wszystkie uzwojenia nawijane są masowo w jednym kierunku.

Najlepszego... A.M. czyli stary i głuchy elektronik z Łodzi.

Reply to
A.M.

Użytkownik "A.M." snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:cik22f$k5p$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Cewki tej jeszcze nie mam, przymierzam się do jednego układu video sendera na podstawie schematu z Praktycznego Elektronika 9/98

. Ten filterek pracuje tam w układzie generatora - modulatora fonii. Pozwoliłem sobie zapytać też to pytanie na elektrodzie
i dostałem radę, aby spróbować zastosować filterek 414 ze zwiększoną pojemnością kondensatorka C5. Spróbuję tego, a jeśli się nie uda to spróbuję go przerobić wg Pana wskazówek. Bardzo dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam

Reply to
Darek