FCM 10,7 MHz - jakim oporem powinny być obcią żone?

Dysponuje pewną ilością takich oto filtrów ceramicznych, stosowanych
powszechnie w torach p.cz. odbiorników FM. Z powodzeniem użyłem ich już
w kilku różnych amatorskich konstrukcjach.

http://img87.imageshack.us/img87/5396/fcmt.jpg

Z tego co wiem jednak istnieją dwie wersje, jeśli chodzi o opory na
wejściu i wyjściu. Polskie miały mieć AFAIK 470 omów (i taka też wartość
pojawiała się np. w projekcie z MT 12/84). Dużo częściej jednak spotyka
się w projektach 330 omów, która to wartość ma być charakterystyczna dla
filtrów produkcji zachodniej. Ktoś z was potrafi rozpoznać jaki to
filtr? Powinienem powymieniać (a później stosować) rezystory w moich
projektach z 470 na 300 omów czy odwrotnie, żeby wszystko było w porządku?

Re: FCM 10,7 MHz - jakim oporem powinny być obciążone?

Lepiej stosuj kwarcowe takie w obudowach HC49 jak typowe kwarce.
Mają sporo lepsze parametry. Te o których piszę obciąża się najczęściej
około 1,2k.

Marek

Re: FCM 10,7 MHz - jakim oporem powinny być o bciążone?

Hmm... Takie to się chyba stosuje w CB-Radiach. Mają bardzo wąskie pasmo
przenoszenia i w związku z tym są droższe, ale też nie nadają się do
toru p.cz. radia FM. W każdym razie jeszcze nigdy nie spotkałem się z
takim filtrem pracującym w zwykłym radioodbiorniku, co nie znaczy rzecz
jasna, że takowe wersje nie istnieją.
Niemniej ceramiki się sprawdzają w swoich zastosowaniach.

Filtry kwarcowe są dobre do radiotelefonów, amatorskich i
profesjonalnych transceiverów, odbiorników itp.

Re: FCM 10,7 MHz - jakim oporem powinny być obciążone?

A to fakt. Mnie w głowie jako HAMowi tylko wąskopasmowy FM siedzi.

Marek

Re: FCM 10,7 MHz - jakim op orem powinny być obciążone?

Niezależnie od prawidłowej rezystancji dopasowania chciałbym ostrzec przed
stosowaniem filtrów FCM (na wszelkie częstotliwości) ze starych zapasów,
polskiej produkcji.
Już jako "fabrycznie nowe" miały mało powtarzalne parametry - częstotliwość,
szerokość pasma i tłumienie w paśmie przepustowym.
Po latach używania albo przechowywania wszelkie ich parametry jeszcze się
pogorszyły.
Przez kilkadziesiąt lat serwisu audio i wideo nigdy nie trafiłem na
uszkodzenie oryginalnych "japończyków" lub "koreańczyków" - pomarańczowych
Murat (na zdjęciu w pierwszym liście", innych czarnych lub niebieskich
(producentów nie pomnę).
FCM 10,7 potrafiły "padać" skutkując zniekształceniami, brakiem stereofonii a
nawet całkowitym zanikiem odbioru.
Polskie FCM 6.5 w telewizorach powodowały warkot fonii przy zmianach treści
obrazu - wymiana na trudnodostępną wtedy Muratę SFE 6.5 leczyło problem na
zawsze.
Kupiłem kiedyś spore opakowania FCM 6.5 i FCM 5.5 do produkcji własnych
konwerterów fonii i fonii równoległych - do przestrajania telewizorów z
prywatnego importu - niektóre działały poprawnie ale bardzo często telewizory
"warczały" mimo prób dostrajania modułów.
Kiedyś u klienta wymieniłem polskie filtry w równoległej fonii na Muraty -
dźwięk kryształowy, można było rozstroić cewki i dalej dobrze.
Przetestowałem filtry na wobulatorze - "opadła mi szczęka" - wszystkie Muraty
identyczne, katalogowe parametry a polskie - każdy inny, różnice tłumienia w
(też różnym) paśmie przepustowym pod 20dB !
Z kilkudziesięciu FCMów zostało kilka nadających się do użytku, reszta do
śmieci.

Re: FCM 10,7 MHz - jakim oporem powinny być obci ążone?

Ja tylko pro forma... nie było niebieskich, czarnych nie pamiętam...

Generalnie były tego trzy rodzaje.
SFE, FCM - innych nie pamiętam - pomarańczowe - filtry przepustowe.
CDA - też pomarańczowe (brązowe) - zastępujące obwód rezonansowy w
detektorze.
T - właśnie niebieskie - Trapy foni
Czarne..  nie pamiętam co to było, ale były takie.

--
Desoft

Re: FCM 10,7 MHz - jakim op orem powinny być obciążone?

Pisałem o filtrach spotykanych przed kilkunastu (i dawniej) laty.
Najpierw były tylko pomarańczowe Muraty (pierwszy i aktualnie chyba największy
producent takich podzespołów)
Używane były w większości japońskich i europejskich telewizorów i
radioodbiorników.
Później pojawili się inni producenci, np Matsushita - ich filtry i rezonatory
spotykałem głównie w sprzętach Panasonica.
Sony zaczęło montować niebieskie matowe filtry, chyba Muraty.
Przeznaczenie - filtr pośredniej, trzy- lub dwu-końcówkowy rezonator do
dyskryminatora, pułapka fonii, chrominancji itd nie były powiązane z kolorem,
raczej z oznaczeniami literowymi.
Najłatwiej było rozpoznać rozszyfrowując schemat urządzenia, nie zwracając
uwagi na kolor.
W jakimś pudełku na dnie szafy mam jeszcze najróżniejsze wyluty na 5.5MHz
pozostałe po przestrajanych "zachodnich' sprzętach.
Ogólnie biorąc, ich funkcje w układzie nie zależały od koloru obudowy.
Ciekawe, że oprócz naszej tandety z Ceradu nigdy nie spotkałem w sprzęcie
powszechnego użytku filtrów jakiejś europejskiej produkcji - pewno taniej było
kupować od Japończyków, może prawa patentowe?
Dzisiaj Murata dalej przoduje, różni Chińczycy też się do niej odwołują,
podając parametry swoich wyrobów, np.:
http://www.token.com.tw/pdf/ceramic-filter.pdf
Ci są z Tajwanu - u nich kolory zalewy czasem pozwalają rozróżnić grupę
selekcyjną filtra.

Re: FCM 10,7 MHz - jakim oporem powinny być obci ążone?

Ja też.

Nie spotkalem nigdy niebieskiego filtru (nie mylić z trapem). stosowanego w
torze p.cz. Kojarzę (chyba) niebieskie filtry wejściowe na pasmo 88-108MHz.
Z tym że sprzętu audio praktycznie nigdy nie naprawiałem. To co podaję to na
podstawie VCR i TV.

Filtr wejściowy można było zamiennie dawać za obwód dyskryminatora, na słuch
nie było różnicy.

--
Desoft

Re: FCM 10,7 MHz - jakim op orem powinny być obciążone?

Nie ma co się kłócić o kolorki, bo to wszystko zależy jakich marek i kiedy
produkowane sprzęty trafiały do moich i Twoich rąk.
Niebieskie (matowe, nie takie błyszczące) dwuogniwowe (wejście, masa, odstęp,
masa, wyjście) filtry były stosowane w stereofonicznych (A2) TV Sony.
Jeden filtr 5.5 a drugi 5.74 MHz.
W obwodach dyskryminatorów trój- albo dwu-nóżkowe na te same częstotliwości,
też niebieskie.
Jak się dokopię do dna szafy to mogę zrobić zdjęcia.
Niebieskie, ale w błyszczącej zalewie pojawiły się później.

Jeśli taki Sony miał dodatkowo system DK (dla nas fabrycznie robione) to na
dodatkowym module (6.5 MHz mono) bywały pomarańczowe Muraty SFE i CDA.
Akurat takie TV miewały źle (dla nas) oprogramowane procesory - po wyborze BG
szukały kanałów naziemnych i kablowych w standardzie CCIR a na DK "umiały"
tylko wyszukać kanały OIRT 1-12 i 21-69, tylko z fonią 6.5 MHz.
Nie było S-bandu i Hyper-bandu, bo oficjalnie w polskich normach nie istniało
takie pojęcie.
Aby zaprogramować TV do naszych kablówek należało wybrać BG i wtedy, czasem po
użyciu Fine Tuningu, znajdowały się wszystkie kanały ale bez fonii.
Trzeba było albo na stałe przelutować przełączanie modułów fonii, czasem
wystarczyło przełożyć zworkę przy procesorze syntezy a czasem najlepiej do
fonii 5.5 MHz w module A2 było dodać prosty konwerter z oscylatorem 1MHz albo
12 MHz.

Pozdrawiam,
Wmak

Re: FCM 10,7 MHz - jakim op orem powinny być obciążone?

Wsadziłem do skanera kilkanaście znalezionych na dnie pudełka filtrów:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/36b6a422a766fbb7.html

Wmak

Re: FCM 10,7 MHz - jakim oporem powinny być o bciążone?
BTW naszła mnie jeszcze jedna refleksja jeśli chodzi o te filtry. Dzięki
waszej pomocy udało mi się ustalić, iż te posiadane przeze mnie to
filtry Murata, wymagające obciążenia 330 omów.

Jakiś czas temu zabrałem się za składanie tunera FM wedle opisu z
"Młodego Technika":
http://www.mt.com.pl/archiwum/86-Nw-08-Programowany_tuner_FM.pdf

Miałem z nim drobne problemy jeśli chodzi o dekoder stereo (nie mógł za
nic złapać sygnału stereo, za to dobrze odbierał w mono jeśli za T2
włączyło się wzmacniacz głośnikowy. Chwilowo odłożyłem ten projekt,
jednak przyszło mi do głowy, że może to być winą złego obciążenia
filtrów (nieodpowiednie pasmo przenoszenia).

Czy wymiana R3 w kolektorze T1 z 470 na 330 omów może pomóc?

Site Timeline