Ethernet - przydział MAC address

Czy ktoś tutaj interesował się kwestią MAC/Ethernet? Załóżmy, że tworzymy jakieś urządzenie z gniazdem Ethernet, ale nie kupujemy do tego celu żadnego przetwornika typu RS232-Ethernet ani osobnej karty sieciowej, bo wtedy już ten przetwornik/karta ma MAC zaprogramowany w sobie... Wtedy powinniśmy występić do IEEE jako firma o przydział unikalnego numeru dla naszego urządzenia... Wtedy za pomocą tego kawałka numeru i np. numeru seryjnego naszego urządzenia mozemy wygenerować właściwy, unikalny numer MAC dla naszego portu Ethernet w urządzeniu... To teoria :-)

Jak wyglądałoby w praktyce pominięcie tego procederu i wpisanie sobie jako MAC przypadkowego numeru, ha? Czy są jakieś sankcje prawne za takie "nieładne" postępowanie? Kto egzekwuje unikalność numerów i w jaki sposób? Czy wszystkie firmy są takie "grzeczne" że występują do IEEE po swój numerek za $1600 czy może muszą to robić bo grożą im jakieś spore kary za "nieposłuszeństwo"? ?

Jeśli ktoś wie jak wygląda w praktyce produkcja sprzetu zawierającego w sobie Ethernet to niech zabierze głos... Dla niewtajemniczonych podaję link który może naświetlić troszkę zagadnienie

Pszemol

Proponuje nastepujaca procedure - bierzemy jakas stara karte ethernetowa (ISA) - odczytujemy z niej adres, karte komisyjnie mielimy i juz mamy jeden adres do swojego zastosowania.

Za te kwote kupuje sie 16M adresow - w sumie jakas firma mogla by to dalej odsprzedawac w kawalkach.

Firma, w ktore pracuje kupila sobie pule (16M) adresow - wystarczy tak na oko na tysiac lat. Mocno sie zdziwilem, gdy jakis snifer wypisal nazwe firmy wyswietlajac pakiety.

Krzysiek Rudnik

Reply to
Krzysztof Rudnik

Bylo przerabiane kilka miesiecy temu => Google.

W skrocie, to producenci pilnuja zeby karty o tych samych Mac-addr szly w rozne rejony (bo przeciez rozne mac-adresy musza byc zachowane _tylko_ dla segmentu ethernetu - w skrocie do najblizszego routera).

Reply to
jerry1111

No tak, ale jak maja tego pilnowac i po co - MAC jest 48 bitowa liczba, to jest 281 474 976 710 656, czyli raczej sporo...

A.

Reply to
AK

No i cena jest zblizona do zera. Za $1600 dostaje sie 16 milionow adresow - to jedna setna centa za adres. Po co takie kombinacje?

Krzysiek Rudnik

Reply to
Krzysztof Rudnik

Witam !

Mam pytanie nieco zblizone do tematu, chociaz nie w 100%... Czy, a jesli tak, to jak mozna zmienic adres MAC ? Czy moze byc pamietany w EEPROM'ie, ktory mozna przeprogramowac, a moze zaszyty raz na zawsze w sprzecie ? A moze jest jakis soft, ktorym mozna to zrobic bez wylutowywania/lutowania ?

P.J

Reply to
P.J.

Na tajwanie pomniejsze firemki klepały całe serie kart z tym samym makiem... ale już chyba tego nie robią :-)))

Na pewno da się go ustawiać programowo podczas normalnego użytkowania - linux to potrafi. Nie jestem pewien czy dotyczy to wszystkich kart. Jeśli chcesz to zrobić na stałe, to raczej sprzętowo... Tomek

Reply to
Tomek

Chyba nikt nie robilby programowanych maska kontrolerow sieciowych.

Mozna - czesto jest w takim malym szeregowym EEPromie obok kontrolera. Poza tym, kontroler odczytuje ten adres i zapisuje do swojego rejestru. Rejestr ten moza tez zapisac procesor, tak wiec mozliwa jest zmiana MAC adresu softwarowa. Zreszta siec DECnet wykorzystuje/tywala ta mozliwosc wpisujac adres wysokopoziomowy jako czesc MAC adresu, co umozliwia latwa translacje adres wysokopoziomowy -> MAC adres (normalnie robi to arp). W Unixach nawet nie potrzeba zadnego dodatkowego programu.

Krzysiek Rudnik

Reply to
Krzysztof Rudnik

Thu, 11 Sep 2003 08:51:10 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "Bruno W?tpliwy" <rambler snipped-for-privacy@pop.alpha.net.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Hehe i pozniej przy DHCP wszystkie dostawaly to samo IP ? :-)))

Reply to
BLE_Maciek

np... nie potrzebuję 16 milionów adresów? tylko 16 sztuk? i co? $1000 za adres? :D

Reply to
Marek Lewandowski

Nie wiem po co - kiedys mialem 3 karty 3COMa, ktore mialy takie same MAC-addr. Pewnie zapomnieli "rownomiernie rozrzucic miedzy wysylkami"

Poza tym te 16M adresowo podzielmy sobie na np: 100 rodzajow urzadzen (chyba ze firma produkuje tylko jeden rodzaj kart) i zostaje tylko

160k sztukow :-(
Reply to
jerry1111

Chryja była jak cholera... :-)))

$100 za adres :-)

Reply to
Pszemol

Karty mozna progrmaowac. Ostatnio zmianialem karte w kompie a MAC dalej taki sam... Zreszta w windowsach ustawia sie to w registry, a nie na karcie, wiec co bym nie wlozyl bedzie mialo taki sam MAC.

Poza tym zakladajac 6mld ludzi na ziemi, to na jedna osobe przypda niecale 50 tys. adresow...

A.

Reply to
AK

Thursday, September 11, 2003, 8:32:59 AM,P.J. nastukał(ła):

PJ> Witam !

PJ> Mam pytanie nieco zblizone do tematu, chociaz nie w 100%... PJ> Czy, a jesli tak, to jak mozna zmienic adres MAC ? PJ> Czy moze byc pamietany w EEPROM'ie, ktory mozna przeprogramowac, PJ> a moze zaszyty raz na zawsze w sprzecie ? PJ> A moze jest jakis soft, ktorym mozna to zrobic bez wylutowywania/lutowania ?

"Ponizszy text nie moze zostac wykorzystany w praktyce bo to przestepstwo i zostal tu umieszczony w celach edukacyjnych blablablabla... i tym podobny makaron..."

W Realtekach i Winzgrozie jest opcja w zaawansowanych wlasciwosciach drivera (otoczenie sieciowe) "Network address" - domyslnie jest "wartosc nieobecna" - definiujesz sobie, wklepujac dany MAC i po sprawie.. (ale chyba driver to przy instalacji domyslnie zczytuje z karty bo ta sama karta ma domyslnie ten sam MAC (wklepalem MAC-a innego kompa w LAN-ie i bez problemu DHCP przydzielilo mi jego IP.. W praktyce oznacza to ze jesli np. dane IP w sieci lokalnej zostanie zablokowane (nie zapalcony rachunek za siec?) to wystarczy snifnac na sieci pare MAC-ow "legalnych" i pingowac dane IP-ki po starcie. Jak nie ma kompa w danej chwili to wklepujemy jego MAC, potem ipconfig, odswiezamy DHCP i juz mamy siec... na nie swoim IP.. (a kto sie niby skapnie jak tylko chcemy poczte sprawdzic o trzeciej w nocy gdy luserzy smacznie spia? :D) Po "uzyciu przywracamy swoj MAC (ale go trzeba zapisac bo sam skurwiel nie wraca!! ) - z tego samego zrodla - jest w naglowkach naszych starych pakietow wiec wystarczy nam log ze snifki.

Wsio. I najwazniejsze - to tak "na trudne chwile" i nie naduzywac!!! (bo jak luser odpali kompa to mu wywali mu konflikt adresow i ze juz taki komp jest w sieci, zglosi to do admina i bedzie sajgon, zreszta ten konflikt da sie bez problemu wykopac z logow serwera/routera... I zaczna sie poszukiwania "dowcipnisia" pt. snifka na routerze

24/dobe... a to sie zwykle zle konczy... (pakiety z konkretnych systemow maja tzw. "fingerprint" i da sie zidentyfikowac np. typ sysu, itd..) - oprocz tego majac zapisany fingerprint pakietow z "nieautoryzowanego przelaczenia" da sie znalezc autora po jego legalnym powrocie do sieci.. To taka "klatwa" ktora czeka na realizacje... i bum! Jesli to jest naprawde na pare minut to nikomu nie zaszkodzi i jest kurewsko trudne do wykrycia. I jeszcze ciekawostka odnosnie niesmiertelnych 3com-ek: Te karty maja duzo "silniejszy" sygnal (nawet producent sie chwalil wiekszym niemal dwukrotnie zasiegiem tych kart - sprawdzone, sa swietne). I gdzy dzieje sie sytuacja ze: Mamy dwa kompy : Jeden - jakis realtek lob podobna karta. Drugi - karta 3com Oba maja IP na sztywno - i zalozmy ze "realtek" jest zalogowany i wlaczamy "3com-a" - komp z realtekiem zglosi konflikt i "wyleci" z sieci a 3com... zglosi konflikt i przejmie IP... i zacznie chodzic... Przy dwoch "zwyklych" kartach nie bedzie chodzila zadna..

Kopyrajt Baj Ghost :P

Reply to
=?Windows-1250?B?o3VrYXN6IEJvbGVzdGE=?=

W zasadzie to ciekawe kto to kontroluje czyli kto mógłby się do takich adresów (wziętych z sufitu lub starych kart) doczepić. W zasadzie tylko użytkownik takiej karty może mieć z nią problemy (jeśli MAC by się powtórzył) więc tylko on mógłby Ci namieszać. No ale do kogo by się zwrócił ze skargą. Adresy Mac nie są widoczne poza jakimś zwykle małym segmentem sieci i nikt z poza innych sieci ich nie zobaczy (chyba, że się włamie na router danej sieci). Jeśli się uda komuś znaleźć gdzieś legalne źródło tanich MACów to niech się głośno chwali. Zbyszek

Reply to
Zbino

fajny kruczek, żeby tych z ajtripel-i wyr*.*ać... warte zapamiętania.

Reply to
Marek Lewandowski

To chyba najprosciej zakupic 16 zlomowych kart (ISA) w wziac ich MAC adresy. Reszte wyrzucic.

Krzysiek Rudnik

Reply to
Krzysztof Rudnik

liczenie zer nie jest moją najlepszą stroną :P Ale i tak cena urządzenia:

$300 urządzenie

  • 0 adres

chyba likwiduje konkurencyjność ;p

Reply to