Ethernet gigabajtowy

Witam

Czy enthernet Gigabaytowy wymaga innego kabla niĹź Ethernet 100 MbitĂłw?
Klikam google ale nie widzę różnicy!

Re: Ethernet gigabajtowy

CAT7 najlepiej no i 4 pary. Do 100 wystarczą dwie pary.

Re: Ethernet gigabajtowy

Gibabajtowy czy gigabitowy? Bo jak gigabitowy to wystarczy zwykły kabel
cat. 5E (wszystkie cztery pary).

Re: Ethernet gigabajtowy

Do 1000BASE-T potrzeba 4 pary minimum cat 5, ale do 1000BASE-TX wystarcza
2 pary cat 5e.

a.

Re: Ethernet gigabajtowy

Obawiam się, że jednak nie. Albo 4 pary cat 5e, albo 2 pary cat 6, a i
to nie jestem pewien, czy czasem nie musi być rozszerzona (nie chce mi
się szukać). Zresztą sprzętu na 2 pary i tak nie ma (przynajmniej ja nie
widziałem).

Pozdrawiam

DD

Re: Ethernet gigabajtowy

T - 4 pary cat 5 (nie 5e), TX - 2 pary cat. 6
http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet

a.

Re: Ethernet gigabajtowy

Jak dobrze poszukasz, to znajdziesz informację, że 5e została
wprowadzona jako uzupełnienie 5 (uszczegółowienie wymaganych pomiarów
itp), chodziło właśnie o możliwość działania gigabit ethernet na takim
kablu na 100m. W większości przyzwoitych elementów i okablowaniu jedyna
zmiana polegała na dodaniu literki do opisu. Najwięcej zmian pojawiło
się w oprogramowaniu przyrządów pomiarowych.
Zmiany dotyczyły przede wszystkim wyrównania czasu propagacji (delay
skew) na parach, bo zbyt duże różnice powodowały, że odbiorniki nie
potrafiły zsynchronizować odpowiednio danych z różnych par i wymagania
mierzenia wpływu wszystkich par na siebie (3->1) a nie tylko jednej pary
na drugą (1->1) - PowerSum NEXT itd, czego nie było w kategorii 5.
Nawet na podawanej przez Ciebie stronie wiki masz przekierowanie z 5 i
5e prowadzące do tej samej strony.
Co ciekawe, odpowiednik EU (ISO/IEC 11801) norm amerykańskich (TIA/EIA
568) dotyczących okablowania strukturalnego dla klasy D nie zmienił się
po wprowadzeniu kategorii 5e (przynajmniej na mĂłj stan wiedzy, ale ja
już tego wiedzieć nie muszę, przynajmniej na razie).

Nieprawdą jest natomiast, że 2 pary 5e wystarczą na transmisję
gigabitową, tzn mogą wystarczyć, ale na dość krótkim kablu - nie chce mi
się tego sprawdzać - na 100m nie ma szans.

Pozdrawiam

DD

Re: Ethernet gigabajtowy

gigabit czy gigabajt?

do 1 gigabita wystarczy cat5e

c.

Re: Ethernet gigabajtowy
UBF%ytkownik s2p napisaB3%:
w?

I tak i nie - po prostu wymaga przewodF3%w cat 6. Na 5+ pociB1%gnie moBF%
e na20%
pojedynczych metrach - majB1% wiEA%ksze rozrzuty parametrF3%w, wiEA%kszB1%
20%
tB3%umiennoB6%E6 i dyspersjEA% i piEA%E6 metrF3%w moBF%e ci na gigabici=
e pF3%jdzie, o20%
stu na przewodzie cat 5+ zapomnij.
OczywiB6%cie 100Mbps spokojnie dziaB3%a na przewodach cat 6

--20%
Darek

Re: Ethernet gigabajtowy
moja praktyka tego nie potwierdza
spokojnie działa na kat 5E
stacje robocze i tak nie mają mocy żeby wygenerować ruch 1000 Mb/s na
swoich kartach sieciowych faktyczny ruch jest nie większy niż 500 600 Mb/s
A jeżeli masz jakiś silny serwer z dobrą kartą gigową to raczej nie
wpinasz go 100 metrów od switcha tylko w pomieszczeniu gdzie jest switch
więc też nie ma problemu.
Ale jeżeli masz inne warunki (i pieniądze) to wal cat 6

Re: Ethernet gigabajtowy
Z pieniądzami różnie bywa. Jak ostatnio (znaczy rok temu) robiłem u
klienta sieć, to 100m CAT6 kosztowało 2EUR więcej od cat5. CAT5e
kosztowało 5EUR więcej od CAT6. Wiem, pop..ieprzone, ale tak było.
Kupiłem CAT6 i mam spokój. Przynajmniej nie dzwoni, że coś nie działa.
Sieć heterogenna. Jedno połączenie 100Mbit/s, 4x 1Gbit/s. Server i
switch są w różnach miejscach, ale właśnie główny server (na W2000) jest
podłączony setką. Nie pytajcie dlaczego, ale tak musi być, bo inaczej
nie działa.

Re: Ethernet gigabajtowy

Na dzień dzisiejszy MZ nie ma już praktycznie większego
sensu zabawa w skrętkę kat.6, bo światłowód zaczyna być
porównywalny cenowo, a nawet czasem tańszy :-). I nie ma
ograniczenia odległości, problemu ekranu itd...

Re: Ethernet gigabajtowy
Taaa
i wszystkie laptopy i desktopy, drukarki sieciowe i telefony IP mają
fabrycznie interfejsy światłowodowe.

Re: Ethernet gigabajtowy

Oczywiście masz rację, nie mają. Ale budowa nawet
"drugorzędnego"szkieletu na UTP czy FTP jest MZ bez sensu. I
to miałem na myśli, może użyłem skrótu ;-). Dopiero
połączenia peryferyjne, czyli do konkretnych interfejsów,
jest sens robić na miedzi. A te połączenia są często na tyle
krótkie, że kilkaset Mbps spokojnie da się osiągać. Na
portach 1Gb oczywiście. Switche ze wszystkimi portami Gb i z
portem SFP kosztują już śmieszne pieniądze...

Re: Ethernet gigabajtowy

Pewnie masz rację, ale:
jest sobie gabinet weterynaryjny z częściowo położonymi kablami. Trzeba
dodać file serwera i przyłącze serwera W2000 w następnym pomieszczeniu.
Mam na to, plus konfiguracja całego majdanu jeden dzień. Myślisz, że
będę przerabiał wszystko na światłowody? Kupić 3 pc-ty za większe
pieniądze tylko dlatego, żeby mieć światłowody? Przy każdym urządzeniu
ustawić konwerter światłowód/skrętka? Każdy konwerter w cenie takiego
PCta? To jest bez sensu.

Re: Ethernet gigabajtowy
Hello Waldemar,

Waldku - ten gabinet napewno potrzebuje łącznosci gigabitowej i
lepszej? O czym my ty w ogóle gadamy?

Re: Ethernet gigabajtowy

Potrzebuje, jak większość tego typu firm, działającego systemu,
redundancji danych i parę tricków jak ten serwer W2000, bo program nie
chce działać na nowszych maszynach, a producent programu życzy sobie
2kEUR za nowy program plus 1000EUR rocznie na 3 lata serwisówki. Czy
internet jest GB czy 10 Mbit to wsio ryba. Coś takiego masz prawie
wszędzie. Nawet file server z RAIDem: potrzebuję zapamiętać mniej więcej
10-50MByte na miesiąc. Dysk mniejszy od 250GB to chyba tylko w muzeum
ukradniesz lub za straszne pieniądze w sklepach. Więc ma toto w tej
chwili 2x500GB (RAID1) == 500GB.

Czyli masz rację. Nie potrzebuje i nie będzie potrzebował, ale ma ;-).
Tak jest w 99.9% przypadkach wszystkich małych sieci.

Re: Ethernet gigabajtowy

ale miediakonwerter kosztuje grosze.
chyba, że zaniżasz cenę pc-a ;-)

Re: Ethernet gigabajtowy

No nie całkiem. Porządny media converter kosztuje jakieś 100EUR, PCet
kosztował około 150.

Re: Ethernet gigabajtowy

To jest trochę inaczej jednak. Kategoria 5e została "wymyślona" właśnie
po to, żeby na 5 kategorii można było puścić gigabit. Dokładniej to
gigabit miał chodzić na 5, ale nie zawsze się to udawało, dlatego
odrobinę zaostrzono wymagania, ale ponieważ cat 5 już było, to trzeba
było to trochę inaczej nazwać. Gigabit spokojnie chodzi na *dobrych*
kablach cat 5.
Swego czasu mówiono o ograniczeniu długości kabla dla gigabita, ale to
chodziło właśnie o *zagwarantowanie* działania na kablach kategorii 5.
A wyższe kategorie - cóż, fajne są. Tylko sprzętu działającego na 2
parach nie ma.

Pozdrawiam

DD

Site Timeline