Eskadra nadziei - obudowa TO3 - Page 2

Re: Eskadra nadziei - obudowa TO3

Podobne oprawki również używano do montowano wymiennych przekaźników.

Re: Eskadra nadziei - obudowa TO3
Dnia Wed, 02 Feb 2011 08:47:57 +0100 na fali pl.misc.elektronika

Lampy do których podstawki mozna pomylić z obudową TO3 produkowano
długo po II RP. A to, że na filmie jest taka pomyłka, to norma, kto
(z ekipy filmowj) zwraca uwagę na takie drobiazgi? Już nie raz
widziałem film, gdzie radio na planie nie pasowało do epoki, i to nie
rok, ale znacznie więcej, np. Pionier w 1936 roku :)

--
Tomasz Szcześniak

snipped-for-privacy@stareradia.pl
Re: Eskadra nadziei - obudowa TO3

Nie jestem do końca pewien, ale wydaje mi się, że w "Złotych latach
radia w II RP" pojawiła się informacja o tym, że lampy w podstawkach
octal występowały się już gdzieś w latach trzydziestych. Nie przyjęły
się jednak wówczas szerzej.
Tak czy inaczej - coś bardzo podobnego do obudowy TO3 wyraźnie widać na
jednej z fotografii w "Lwowskim Klubie KrĂłtkofalowcĂłw".

Czegoś takiego nie nazwałbym pomyłką - to zwykłe uproszczenia wynikające
z ograniczonego budżetu. Osoba choć trochę zainteresowana zabytkową
elektroniką widząc Elektrita w drewnianej obudowie zidentyfikuje go jako
przedwojenne radio, tak samo rozpozna Pioniera jako nieco siermiężny
produkt wczesnego PRL-u. Dla laika będzie to po prostu "stare radio" i
kilkanaście lat w tą czy tamtą stronę nie zrobi różnicy. ;)
Tak samo pamiętam pewną scenę z filmu "Vinci" - bohaterowie po
upozorowaniu kradzieży "Damy z gronostajem" wysyłają MMS-ami oferty
sprzedaży do paru miliarderów. Ci odbierają je na swoich drogich (jak na
tamte czasy) komórkach - OIDP któryś communicator Noki, wczesny model z
Symbianem s60 i... iPAQ h2210 (PDA nie mające nic wspólnego z telefonem).
Twórcy filmu nie będą poświęcać nadmiernej ilości czasu i pieniędzy na
zgromadzenie idealnie dopasowanych rekwizytów, by zadowolić garstkę
pasjonatów. 99% widzów przecieş i tak nie zobaczy róşnicy.

Niemniej ładowanie współczesnych półprzewodników do urządzenia w filmie
o drugiej wojnie światowej to już jednak za duża aberracja od
rzeczywistości. Spora grupa ludzi pamięta jeszcze przecież przejście z
techniki lampowej na tranzystorową, bo sami wymieniali przepalone lampy
w Rubinie. :)

Re: Eskadra nadziei - obudowa TO3
Dnia Mon, 07 Feb 2011 09:45:56 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja

Cokół oktalowy pojawił się w USA w  połowie lat 30-tych, tam zrobił się
popularny dość szybko. Również w Anglii, Francji i ZSRR (tam po prostu
kopiowano lampy amerykańskie, nawet oznaczenia były takie same...).
Tymczasem w reszcie Europy rządził cokół najpierw bocznostykowy, potem
stalowy, nieznane nigdzie indziej.

Fotografii nie znam, ale to może być ekran jakiejś cewki.

Może. Ale ja akurat sobie cenię dbałość o taki szczegół. Nie tylko jeżeli
chodzi o radia.

A powinni. To w sumie świadczy o staranności w podejściu do tematu, i
również przekłada się na jakość scenariusza czy dialogów.

Ustosunkowani ludzie, jak Rubina mieli, normalny szary obywatel PRL
oglądał TV na Neptunie :)

--
Tomasz Szcześniak

snipped-for-privacy@stareradia.pl
Re: Eskadra nadziei - obudowa TO3

Albo czarno-białym Lazurycie :-)

Re: Eskadra nadziei - obudowa TO3

filmie
U mnie w rodzinie był Szmaragd-901.
Zdarzyło mi się przeprowadzać jego naprawę polegającą na przewinięciu
pierwotnego trafa wysokiego napięcia (chyba z 8 odczepów). W jednym rogu
druty były zzieleniałe i się wszystko rozsypywało (nie byłem pewien, gdzie
jest dalsza część odwijanego drutu), a ja musiałem policzyć te stare zwoje,
aby nawinąć od nowa tak samo. Dwa wieczory (po lekcjach) mi to zajęło, ale
się udało (a miałem duże obawy, czy dobrze policzyłem, i czy to jest jedyna
usterka).
W stanie wojennym ten TV był w akademiku. Szedłem kiedyś go naprawić (w
torbie narzędzia, lutownica, trochę części, parę lamp itp.) no i musiałem
się milicjantom tłumaczyć, że to do TV a nie czegoś innego.
P.G.

Site Timeline