Enkodery obrotowe

Takie jakie są stosowane w radyjkach samochodowych. I jeszcze coby
miały "Push switch".. Gdzie to do diabła można zakupić w PL w
rozsądnej cenie? Wujek Google niczego sensownego nie podaje. Być może
źle się o to pytam ?!...

Re: Enkodery obrotowe
Zdecydowanie źle pytasz. 3zł to rozsądna cena?

http://allegro.pl/lispol-enkoder-20imp-z-przycisk-ec11-1b-18t-l15-i3259054338.html

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: Enkodery obrotowe
Użytkownik "BartekK"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:ko1v8c$iqi$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

Albo z duzym narzutem, ale w "uznanej" firmie
http://www.cyfronika.com.pl/p_kodowe.htm

J.

Re: Enkodery obrotowe
http://allegro.pl/lispol-enkoder-20imp-z-przycisk-ec11-1b-18t-l15-i3259054338.html

Tylko uważaj. One mocno trzeszczą, a niedokładność wykonania powoduje,
że w zależności od położenia skok mechaniczny różnie pokrywa się ze
stykiem elektrycznym. Często grzechotka cyknie, a impulsu jeszcze brak i
odwrotnie. Ze względu na jakość (która jest odwrotnością upierdliwości
przy obsłudze) polecam Bourns, Alps już troszkę mniej.

--
Michał

Re: Enkodery obrotowe

To chyba nie wpływa na dekodowanie sygnału kwadraturowego jesli
trzeszczy na jednej lini podczas zmiany położenia. A może trzeszczy na obu?

Re: Enkodery obrotowe

Próbowałem kilku algorytmów i niestety wysypują się. Teoretycznie nie
powinno być problemów, ale to co napisałem niestety wszystko komplikuje.
Oczywiście można robić filtrację, ale im 'lepiej' sygnał wygląda tym
mniejszą częstotliwość (prędkość obrotową) można uzyskać. Mowa
oczywiście o ręcznym kręceniu. Ja stosuję prosty filtr RC. Ale
dobijające jest też to, że grzechotka stuknie a tu nic, trzeba 'wejść'
na górkę następnej zapadki. Gdyby na jedną zapadkę impulsator generował
połowę cyklu to już by było łatwiej... chyba.

--
Michał

Re: Enkodery obrotowe
Sorry, ale...nie wiem jakich enkoderów używasz,w przypadku Bourns i Alps mój
program chodzi znakomicie.
(Inna sprawa, że badziewia nie należy używać.)
Napisałem go w dwóch wersjach (asm i C), obsługa w przerwaniach.
Żadnych problemów.
Przerwanie na zboczu opadajacym .Potem sprawdzenie czy sygnał dalej niski,
potem sprawdzenie na drugim czy wysoki itd.
To raptem paręnaście linii kodu.
Nie korzystaj z gotowców. Napisz swoje własne procedury starając się
zrozumieć zjawiska fizycznie. Również te niepożądane (odbijanie styków
etc.).

Re: Enkodery obrotowe
niski,

To "Potem sprawdzenie..." jak realizujesz, delay w tym samym
przerwaniu ? :-)

Re: Enkodery obrotowe
Zależy co ten enkoder ma enkodować, ale jeśli tylko obrotowa obsługa
menu/funkcji, to można to zrobić na różne lepsze sposoby - np przerwanie
zapisuje tylko stan "o było obrócenie" a realnie obsługa obrócenia jest
robiona w przerwaniu od timera, cyklicznie, tak by ograniczyć predkość
kręcenia (i równocześnie wyrzucić wszystkie fałszywe kliknięcia od drgań
styków).
W każdym razie (poza filtrem RC fizycznym) wypada ograniczyć czasowo
wrażliwość na impulsy z enkodera, bo wiadomo że nikt z ręki nie będzie
robił np >10obr/s, czyli po każdym impulsie przez 100ms można ignorować
następne impulsy.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: Enkodery obrotowe
drgań

Enkoder przez Ciebie podpowiedziany ma 20 impulsów na obrót. 20*100ms=2
sekundy na jeden obrót!? Może w Twoich projektach to wystarcza, ale mnie
wkurza gdy gała nie działa z taką prędkością z jaką jestem ją w stanie
kręcić, albo nawet trochę mniejszą.
W amplitunerze Pioneer mam gałę z impulsatorem. Kręcenie nim nie jest
wygodne, ale średnio 3 obroty na sekundę wypada. Max 4. Przy prędkości
nawet mniejszej niż 1 obrót na sekundę gubi impulsy i zaczyna liczyć
lewo i prawo wskutek czego szybsze kręcenie tylko zmniejsza szybkość
przestrajania.
W przypadku tego impulsatora to by było 80 impulsów na sekundę ->
12,5ms. Pytanie co w tym przypadku oznacza impuls. Mój noname ma 30
'ząbków' (detents), pełen okres zmian na jednym wyjściu to 4 'ząbki'. W
każdym razie dobre impulsatory mają krótszy okres 'drgań' styków i
znacznie łatwiej osiągnąć wystarczającą prędkość zmian na drodze
filtracji sprzętowej jak i programowej. Tą drugą nawet udało mi się
wyeliminować z pozytywnym skutkiem, chociaż w ostatnim projekcie na
Alpsie czasem 'przeskakuje' nie tak jak trzeba. (Gała jest i do menu i
do kręcenia parametrami).

--
Michał

Re: Enkodery obrotowe
drgań
Dobrze napisałem, ale źle policzyłem ;) Napisałem 10obr/2, a liczyłem
impulsy (zamiast obrotów, lub impusów*impulsów na obrót, co daje
100ms/20im/obr = 5ms zamiast 100ms)

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: Enkodery obrotowe

Ależ w przypadku Bourns ja nie mam problemu i to co piszesz wyżej
zaimplementowane u mnie działa znakomicie. Widać nie miałeś do czynienia
z tymi tanimi enkoderami. Dlatego napisałem, że testowałem też inne
algorytmy, które mogły być odporniejsze na zakłócenia.

 > Nie korzystaj z gotowców. Napisz swoje własne procedury starając się
 > zrozumieć zjawiska fizycznie. Również te niepożądane (odbijanie styków
 > etc.).

Napisałem własne, też w asm i C :P. Pierwszą procedurę, z zastosowaniem
przerwań, napisałem na '51 jakieś 17 lat temu, gdy na oś potencjometru
założyłem optykę z myszki (kulkowej). Potem bawiłem się impulsatorem
mechanicznym (tzn. z zestykami) nieznanej firmy. Działał przyzwoicie. W
2008 roku kupiłem to badziewie ze zdjęcia i po krótkiej gimnastyce
stwierdziłem, że nie ma się co pocić i kupiłem Alps i Bourns.

Zatem moja uwaga wzięła się z praktyki stosowania wymienionego przez
BartekK impulsatora.

--
Michał

Re: Enkodery obrotowe

Właśnie dostałem do ręki płytkę z zainstalowanych impulsatorem,
najwyraźniej kiepskiej klasy. Potrafi się przełączyć w połowie
następnego kroku, a nawet jeszcze później. Potrafi kilka kroków z żalem
pominąć i uważa, że tak jest lepiej. Wprawdzie nie widziałem procedury
obsługi, ale na moje oko to właśnie problem z jakością styków. Jak się
uda, to obmierzę i zobaczę co i jak jest.

Pozdrawiam

DD

Re: Enkodery obrotowe

I chyba juz wiadomo na czym polega problem jeśli Michał ma coś takiego.
Algorytm odporny nadrgania zestyków *nie* działa na przerwaniach
"zboczowych" bo można je przoczyć jeśli za szybko występują. Działa na
poolingu i obliczaniu stanu znając aktualny i poprzedni. Wtedy nie
istnieje żadna specjalna obsługa drgań, po prostu działa w każdych
warunkach. Jedyny problem że pooling należy robić częściej niż
spodziewana zmiana impulsu na drugiej lini. Na AVRku wyrabiam się z tym
w przerwaniu co 256 cygli zegara i nie gubie żadnych impulsów przez
miesiące mimo drgań i zakłuceń (przetwornik na wale). I jestem w stanie
co 256 cykli wykryć poprawny impuls bez znaczenia czy były czy nie
drgania o ile tylko wygasają wcześniej niż impuls na drugiej lini (ale
mogą sobie dzwonić przez dowolną ilość odczytów i tak na koniec wynik
jest poprawny).

Re: Enkodery obrotowe

Jak będę miał dostęp do oscyloskopu cyfrowego zarejestruję oba kanały.
Tyle co dało się zobaczyć na oscyloskopie analogowym nie wyglądało
dobrze i pooling nie wydawał mi się wyjściem z sytuacji. Dlatego
próbowałem kilku algorytmów z myślą, że ktoś ma lepsze rozwiązanie.
Zdaje się drgania były niewiele krótsze od czasu trwania impulsu... tak
na oko.
Pooling w przypadku impulsatora musi być niestety dużo częstszy niż dla
klawiszy, w związku z czym zostaje mało czasu na pozostałe działania.
Pozostaje dać osobny uC tylko do obsługi gały, taki 6-pin Atmela. ALBO
dobrej jakości impulsator - i tak zrobiłem :)

--
Michał

Re: Enkodery obrotowe
Ale bez sensownego filtru RC styki zawsze generują problemy. Czasem
mniejsze, czasem za "od biedy RC" robi impedancja wewnętrznego pullupa i
pojemność wejścia uC, ale ja uważam, że sensownie dobrany filtr do
każdego sygnału wypada dać.
Choćby to generuje problemy, ze styki mechaniczne lubią pracować przy
pewnych prądach. Wiadomo że taki impulsator 1A nie będzie lubił, ale
używanie pull-upa >100kOhm to też nie jest dobre - przy zbyt małych
prądach są większe szaleństwa. Jeśli styk zwiera tylko przy krótkim
impulsie przy obróceniu, to i 1kOhm bym dawał, jeśli nie musimy każdego
uA zasilania oszczędzać.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: Enkodery obrotowe

Dlatego i przy Bourns stosuję filtr RC. Bez niego sygnał jest za bardzo
zaszumiony.

--
Michał

Re: Enkodery obrotowe

Jeśli tylko drgania zanikają do pojawienia się impulsu nadrugim kanale
to pooling wystarczy. Zazwyczaj zanikają "natychmiast" w porównaniu z
odstepami miedzy impulsami. Jeśli jest inaczej to chyba nic nie pomoże,
za szybko kręcisz.

To katastrofa. Chyba nic wtym wypadku nie pomoże.

Mam w domu enkoder mechniczny za 3zł który dzwoni dopiero jak go
pokręciłem silnikiem (z ciekawości). Prędkości niemożliwe do uzyskania
palcami. Kupiony na allegro jako zamiennik. Dlatego zastanawia mnie jak
źle musi być wykonana mechanika żeby było to widoczne postronie
elektroniki w naturalnych warunkach pracy, czyli gałka :(.

Re: Enkodery obrotowe
Ale nie tylko mechanika jest tu winna, tyś uzyskał mechaniczne
dzwonienie przez podskakiwanie styków przy tak duzych prędkościach
obrotowych, ale niektórzy uzyskują dzwonienie elektryczne, na skutek
marnych styków, dużych impedancji (malutkie prądy, długie przewody,
pojemności pasożytnicze i źle dobrane filtrujące) i każde przełączenie
styku to oscylacje jak na cewce zapłonowej w aucie...

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: Enkodery obrotowe

A co to jest rozsądna cena?
Optyczne czy mechaniczne?

Tu szukałeś?
http://www.tme.eu/pl/katalog/#id_category10%0249&search=impulsator&page=2%2C20&s_field=accuracy&s_orderDE%SC
Tylko uważnie przeglądaj, bo chyba mnie mają przycisku

Albo tu:
http://www.meditronik.com.pl/el/d3200.htm

Tu o cenę musisz zapytać
http://www.meditronik.com.pl/el/d3300.htm