encoder wolnoobrotowy

Witam.
Potrzebuję coś na kształt encodera do pomiaru prędkości obrotowej silnika.
Może nie chodzi mi o sam encoder bo nie zależy mi na kierunku obrotów.
Wal silnika obraca się średnio 1 obrót na 2 minuty więc potrzebowałbym
jakieś 100 impulsów na obrót.
Są jakieś gotowce?

Dzięki za pomoc
Pozdrawiam
Paweł

Re: encoder wolnoobrotowy

tysiące. Wszystkie firmy sprzedające osprzęt do maszyn mają kilkadziesiąt
różnych w programie. Choćby Sick.

Waldek

Re: encoder wolnoobrotowy
jak ma byc tanio to  wygrzebac z drukarki , jak do 200stowek to na allegro
bywaly 2500imp/obr sprawdzilem pracuja do dzis , o sklepach nie wspominam

Re: encoder wolnoobrotowy

W drukarkach raczej nie ma :-(

Tanio z demontazu  http://www.akcesoria-cnc.pl /

J.

Re: encoder wolnoobrotowy

Chodzi ci o normalny enkoder, o inaczej na granicy sektorow moze uklad
drgania generowac.

Pelno. Tylko drogie :-)

J.

Re: encoder wolnoobrotowy
No taki z jako taką histerezą.

Paweł

Re: encoder wolnoobrotowy
Ten który mam jest jakiś przedpotopowy.

Jest zamontowane kółko z otworami na obwodzie zesprzęglone z wałem, otwory
obracając się przechodzą przez transoptor umocowany na stałę i z tego
wszystkiego wychodzą impulsy 0-5V.

Problem jest tego typu że chyba wyrobiło się kółko i obraca się nie osiowo w
stosunku do transoptora.
Impulsy raz są a raz nie ma. Ciężko ustawić jest w prawidłowej pozycji.

Więc szukam jakiegoś zamiennika.
Pozdrawiam
Paweł

Re: encoder wolnoobrotowy
To podaj chociaC5%BC ile otworC3%B3w masz na obwodzie i jaki jest stosu=
nek
tego koC5%82a do waC5%82u (obwiednia koC5%82a do obwiedni waC5%82u).
Co do impulsC3%B3w - czy jest to jeden impuls (typu otwC3%B3r3D%impuls)=

czy wiC4%99cej (inaczej - ile masz przewodC3%B3w do tego enkodera).
To pomoC5%BCe w dobraniu odpowiedniego enkodera.

Pozdrawiam
   A.

Re: encoder wolnoobrotowy

Ja bym się spodziewał 'wypalenia' nadajnika w transoptorze lub zabrudzenia.
Wymieniłbym diodę nadawczą w nim lub cały transoptor.
--
Pozdr
EM

Re: encoder wolnoobrotowy

Kwestia twojego nastawienia do czasu pracy i pieniędzy. Jak chcesz
szybko, to kupić dowolny enkoder pasujący geometrycznie. Cena 50-200EUR,
dopasowanie mechaniki też ewentualnie potrzebne. Można ten twój
naprawić. Coś mi się nie chce wierzyć, że kółko nie obraca się osiowo, o
ile jest na wale. Czy jest tylko sprzęgnięte jakoś z wałem?

Jak masz więcej czasu, a mniej pieniędzy to możesz coś samemu wyskubać.
Przy tych prędkościach masz kupę możliwości. Coby nie zmieniać
międzymordzia pozostałbym jednak przy transoptorze, ale mechanikę
zrobiłbym tak, że transoptor ma sprzężenie mechaniczne z osią kółka, a
nie z resztą ustrojstwa. A najlepiej zamontować to kółko na wale a
transoptor gdzieś fest z łożyskiem wała. W naszych kręciołkach w USA
mamy enkodery z 32k impulsów/obrót właśnie tak zrobione, przy 100/obrót
to już jest praktycznie trywialne, o ile nie jest to zamontowane w
jakimś świńskim otoczeniu. Nasz wał kręci się max. 420rpm, wyjście jest
2xTTL (sin/cos) plus index (1xobrót).

Waldek

Re: encoder wolnoobrotowy
pan pawel potrzebuje coś na kształt encodera do pomiaru prędkości
obrotowej silnika:

Tak sobie głupio strzelę, ale może mysz optyczna się nada?

Zakopanie trupa w porcie,               |  Zanurzenie wuja w stawie,
Zakładanie myszy w torcie,              |  Osaczenie pary w trawie,
Re: encoder wolnoobrotowy
Bardziej by się zwykła mysz nadała... Nie optyczna znaczy ;)
Pozdrawiam
FJ

Re: encoder wolnoobrotowy

Ale zwykłe myszy były w sumie dość "optyczne" ;)

Re: encoder wolnoobrotowy

Też można, ale to by trzeba jakoś wprzęgać się do tej tarczy ze
szparkami (nie wiem do czego to, może da się to zrobić prosto,
a może nie) albo robić własną tarczę. Natomiast optyczną wystarczy
przyłożyć do jakiegoś chropawego wała, a kamera i cała mysia
inteligencja załatwi resztę. Zinterfejsować się do jednej i drugiej
jednakowo łatwo -- można choćby zajrzeć do źródeł programu "gpm".

Re: encoder wolnoobrotowy

Ale po ośkę musi Paweł wszystko zmieniać? Sztuka dla sztuki? Jak ma
międzymordzie TTL dla transoptora, to powinien tak zostawić i reszty nie
zmieniać, bo po co? To, co się zdupcyło, to mechanika i ją trzeba
zoptymalizować. Czyli: zostawić transoptor i coś zrobić z tym kółkiem:
albo dać go bezpośrednio na wał, albo poprawić sprzęg. Jak się dziad
wyrobił: zrobić nowe i zamiast dziurek dać szczeliny. Jak się transoptor
świni bo otoczenie zasyfione, to wymienić transoptor na czujnik
indukcyjny, a kółko na zębatkę o odpowiedniej liczbie zębów.

Paweł nie napisał, czy jest to jedna maszyna w laboratorium, czy 100000
instalacji w pompowni szamba, czy cokolwiek po drodze. No i co dla niego
jest drogie, mechanika, elektronika, czy wysłanie człowieka na Sybir w
celu dokonania naprawy.

Waldek

Re: encoder wolnoobrotowy

Nie przeczytałem całej dyskusji, tylko wiadomość otwierającą wątek.
Na jej podstawie domniemywałem, że to nowa, dopiero projektowana
konstrukcja.

Może. A może nic się nie zdupcyło, tylko transoptor się zakurzył?
(Też wszystkiego nie przeczytałem, dotarła do mnie tylko informacja,
że raz działa a raz nie.)

Re: encoder wolnoobrotowy

tanie - jak na enkodery - są enkodery Megatrona które ma w ofercie Wobit
z tego co piszesz to potrzebujesz enkoder inkrementalny TTL -poziom na
WY=5V, (są też HTL WY >18V)
http://www.wobit.com.pl/produkty/przetworniki/obrotowo_impulsowe_z_osia/obrotowo_impulsowe_z_osia.htm
(gdyby się połamał link to http://tinyurl.com/36q6pdm )
zobacz, zadzwoń, zapytaj,
są np takie 100 imp/obrót,

brat

Re: encoder wolnoobrotowy
A twórczość własna w postaci przyklejonej do wału odpowiedniej wielkości
tarczy wykonanej w programie graficznym (szczeliny/kreski na obwodzie),
wydrukowanej na folii przeźroczystej drukarką laserową, gdzie te kreski
przysłaniają tor dioda nadawcza+dioda odbiorcza (lub kilka diód),
tranzystor, bramka schmita (czy jak to się tam pisze, z histerezą) albo
jakiś komparator, bo przy tej prędkości to obojętne, i też zadziała.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: encoder wolnoobrotowy
Oooo. Niezły pomysł. Spróbuję wydrukować zamiast tych maciupkich otworów
paseczki.

Pozdrawiam
Paweł

Site Timeline