Eliminacja składowej stałej

Witam.

Mam takie pytanie dotyczące wzmacniacza zbudowanego w oparciu o wzmacniacz operacyjny. Czy eliminacja składowej stałej przez włączenie w szereg z odbiornikiem kondensatora będzie dobrym rozwiązaniem?? Na wyjściu mam 2V napięcia stałego i 6V zmiennego. Sygnał zmienny ma f=50Hz. Jak dobrać wartość takiego kondensatora jeśli odbiornik ma rezystancje wejsciową 1Mohm. Wsadziłem tam 100nF ale wyniki nie były zadowalające.

Pozdrawiam.

Reply to
Look

Dziwne ..... Częstotliwość graniczna dolna tego filtru jest 0,16/RC więc tu 1,6 Hz , czyli 30 razy niższa od tych 50 Hz. Chyba coś źle mierzysz, lub coś innego nie tak w układzie.

Roman

Reply to
Roman

Look, napisz jak zmierzyłeś ten 1Mohm rezystancji wejściowej :)... . Bo ważna jest tak na prawdę impedancja wejściowa. Jeśli poza rezystancją 1Mohm jest też jakaś pojemność, to ją też trzeba będzie uwzględnić w obliczeniach :)... .

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Wyjscie tego wzmacniacza podłączone jest do karty pomiarowej, która ma rezystancje wejsciową 1M pojemność 5pF. No i nie pokazuje tego co pokazywać powinna, dodam że na oscyloskopie przebiegi są takie jak w książkach:) Nie wiem jaki powinienem wsadzić tam filtr żeby wszystko grało.

Reply to
Look

Użytkownik "Look" :

dla 100nF masz -3.1% błędu przy pomiarze amplitudy, dla 1uF będzie to -0.32% ...

Reply to
JR

z jakiego wzoru to obliczyłeś??

Reply to
Look

Moim zdaniem problem nie polega na kondensatorze (który jest OK), tylko na zakłócaniu pomiaru przez układ Sample & Hold przetwornika A/C. Taki szeregowy kondensator powoduje że impedancja wyjściowa układu mierzonego jest na tyle duża że ładowania kondensatora w S&H może odkształcać mierzony sygnał . Dołóż wzmacniacz operacyjny pracujący jako wtórnik napięciowy, to zmniejszy impedancję wejściową obwodu. W ramach testu możesz spróbować dołożyć kondensator rzędu 1nF równolegle do wejścia karty.

Reply to
Piotr "PitLab" Laskowski

Użytkownik "Look":

dzielnik dla składowej zmiennej...

Reply to
JR

Jeśli f graniczna jest dużo mniejsza od f mierzonej to osłabienie amplitudy w takim filtrze jest w przybliżeniu = f gran/ f mierz . Stąd w Twoim przypadku jest to ok. 1/30 , czyli trochę ponad 3%. Czy tylko o to chodziło gdy na początku pisałeś: "Wsadziłem tam 100nF ale wyniki nie były zadowalające" ?

Roman

Reply to
Roman

Pardon jeśli walnę buraka, ale o ile mi wiadomo większość dostępnych opampów ma wejście "bias" (czy jakoś tak), do którego doprowadza się napięcie odniesienia i dzięki temu eliminuje składową stałą. Z wyjątkiem oczywiście wzmacniaczy wielokrotnych pakowanych do obudów z małą ilością wyprowadzeń.

Nie próbowałeś też włożyć kondensatora o mniejszej pojemności?

Pzdr Tomash

Reply to
Tomash