Elektryka - puszka natynkowa, podłączenie ściemniacza

Wiem że nie do końca zgodne z tematem grupy, ale nie znalazłem lepszej.

Kupiłem ściemniacz na tej aukcji:

http://allegro.pl/item560573415.html

To chyba to samo co ten (tu jest szerszy opis):

http://www.allegro.pl/item571437206.html

Wygląda na to że to "EMC METAL" to jakaś seria, na Allegro są też gniazdka
itd. podpisane "EMC METAL":

http://www.allegro.pl/search.php?string=emc+metal&order=p

Pytania są dwa:

1. Jak mam go zamontować natynkowo? Domyślam się że potrzebuję jakiejś
puszki. Znalazłem taką: http://www.allegro.pl/item568544734.html ale
tu jest napisane, że to jest tylko pod ściemniacz podwójny - a ja mam
pojedynczy. Czy może po prostu iść do sklepu elektrycznego w okolicy
(Grodno) i coś mi dobiorą?

2. Podłączenie. Nie mam dostępnego przewodu uziemiającego, poza tym nie
wiem, czy żarówki są na fazie czy na zerze (dopiero będę to sprawdzał).
Jeżeli okaże się że na fazie (czyli zero będzie w puszce), to mogę
podłączyć zero zamiast uziemienia, czy lepiej jednak nie "mostkować"?
Z jednej strony ściemniacz może przebić, ale z drugiej zero gdzieś na
klatce może się upalić...

3. Na schemacie podłączenia jest zaznaczone że żarówka powinna być na
przewodzie zerowym, a faza w gniazdku. Jeżeli mam odwrotną sytuację to
mimo wszystko mogę podłączyć ten ściemniacz zgodnie z zasadą, że jeżeli
urządzenia połączone są szeregowo, to ich kolejność nie ma znaczenia?

Pozdrawiam.

--
http://www.extreme-photo.pl /

Re: Elektryka - puszka natynkowa, podłączenie ście mniacza

Tak. SB1% ramki do osadzania osprzetu podtynkowego natynkowo. =
Powszechnie spotykane w mieszkaniach z "wielkiej pB3%yty". Nie wiem czy =
w Grodnie jest takie budownictwo.

Taki B6%ciemniacz dotykowy potrzebuje przewodu PE po pierwsze dla =
ochrony przed poraBF%eniem a po drugie dla filtrowania zakB3%F3ceF1% z =
sensora. JeB6%li zrobisz tam "zerowanie" to masz duBF%e szanse na to, =
BF%e np. wB3%B1czenie lodF3%wki bEA%dzie wB3%B1czaB3%o B6%wiatB3%o. =
MoBF%e juBF% czas na remont instalacji elektrycznej...

Ma znaczenie. Dla bezpieczeF1%stwa wymieniajB1%cego BF%arF3%wkEA% wypust =
powinien mieE6% odB3%B1czanB1% "fazEA%" a nie "zero". Z tego samego =
powodu zero B3%B1czy siEA% z gwintem a fazEA% ze stopkB1% oprawy.20%

Re: Elektryka - puszka natynkowa, podłączenie ściemniacza

porażeniem a po drugie dla filtrowania zakłóceń z sensora. Jeśli zrobisz tam
"zerowanie" to masz duże szanse na to, że np. włączenie lodówki będzie włączało
światło. Może już czas na remont instalacji elektrycznej...

A tu bym polemizował, zazwyczaj płytka sensora ma kontakt z resztą
obwodu przez specjalny rezystor masowy kilka MOhm o odpowiednim napięciu
przebicia właśnie w celu zabezpieczenia przed porażeniem.

Re: Elektryka - puszka natynkowa, podłączenie ściemniacza

Mam w domu takie trzy, zamontowane pod tynkiem.
Blok z wielkiej płyty, PE nie ma (w ścianach tylko aluminiowe L i N),
dlatego nie podłączyłem PE do obudowy. Działa poprawnie.

Ważne jednak, aby nie pomylić kabelków: przez ściemniacz musi
przechodzić faza, a zero bezpośrednio do żarówki. Nie wiadomo czemu
miałem w mieszkaniu w jednym pokoju odwrotnie (tzn. tradycyjny włącznik
rozłączał zero, a faza była na stałe dołączona do żarówki) - budowlańcom
w latach '70 było może w końcu wszystko jedno bo i tak działało? Ale
ściemniacz nie chciał tak pracować poprawnie.

Ściemniacz ma 2 zaciski: wejście fazy i wyjście fazy.
Jeżeli masz obok też dostęp do PE, podłącz do metalowej ramki. Ale bez
tego też działa poprawnie (wykrywając dotknięcie palcem sensora czyli
doziemienie).

Re: Elektryka - puszka natynkowa, podłączenie ściemniacza

Ja już też i też jest ok - dzięki za odpowiedzi :)

--
http://www.gophi.pl /

Site Timeline