Elektrownia wiatrowa/solarna - Page 3

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

Oczywiscie, zuzycie nie istnieje dla generatora, a juz wcale dla jego
przekladni...

Oczywiscie. Zacznijmy od intensywnego i silnie turbulentnego mieszania
medium, a skonczmy na pogonieniu wiatrakiem sprezarki od pompy
ciepla...

Marek

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

generatora to nie bardzo... pracują dziesiecioleciami bezawaryjnie
a o elementach, które sam wykorzystujesz w swojej koncepcji
chyba sie nie bedziemy się rozwodzic?

jak wiatrak to wiatrak, coś sie kreci
niezależnie co robisz z tą energią dalej

no to jest myśl...
ale ma tą samą wadę - zużywa się mechanicznie
spytaj tych co znają żywotnośc sprężarek PC

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

i bezobslugowo?
Chlopie, poczytaj troche o temacie...

no wlasnie wazne. Bo sprawnosci i energii nie ma za duzo i wywalenie
20% na grzanie uzwojen generatora jest deko bez sensu.

Powtorze: generator z przekladnia tez sie zuzywa.
A przyklad ze sprezarka do PC jest chybiony: spytaj raczej tych, co
maja ogrzewanie pompa ciepla, czy musza sprezarke wymieniac co
kwartal, czy zyje jednak moze dluzej...
Marek

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

nie będę z Toba dyskutowąc na poziomie "przecież napisałem co innego"
dziękuję

dla mnie EOT chyba że pojawi się jakaś ciekawa odnoga dyskusji
mniej teoretyczna

zawsze bardzo chętnie czytam
dlatego całkiem sporo wiem

w końcu produkujemy ciepło...
ja nie widzę problemu, ale nie istotne - dla mnie to EOT

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

Chyba żeby przekładni nie było. Całkiem sprawnie działają wiatraki
z pionową osią i turbiną o powierzchni o przekroju litery "S"
wygiętej w śrubę o długości ćwierć obrotu. Coś takiego jest zupełnie
niewrażliwe na kierunek wiatru. A działa dobrze z generatorem wprost
na osi. Najlepiej takim z magnesami stałymi i bezrdzeniowym uzwojeniem.
Wtedy opory statyczne są prawie zerowe i układ się kręci nawet przy
lekkim podmuchu wiatru. Jak trzeba zasilić jakąś małą elektronikę
gdzieś w terenie, to może być to lepsze od paneli słonecznych.

Podobne układy wykorzystuje się też w całkiem sporych generatorach
prądu. Kloc betonowy z łożyskiem oporowym rzucony na glebę jako
fundament, na to kilkumetrowa pionowa oś z wiatrakiem, a górne łożysko
ustabilizowane trzena odciągami, jak maszt. Rosjanie takie rzeczy
stawiają gdzieś na dzikich polach dalekiego wschodu. Kilka kW można
w ciągu paru godzin uruchomić.

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

Do pradu jest to calkiem niezle rozwiazanie, ale nadal obstaje, ze do
_grzania_ to pradu nam nie potrzeba. Mozna postawic konstrukcje jak
piszesz na dachu, wal puscic "przy kominie" do piwnicy a tam niech
kreci pompa ciepla - wiecej nagrzeje, a straty w pompie ida na grzanie
chalup  a nie na grzanie podworka.

Marek

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

To było tyko o tym, czy przekładnia sie zużywa czy nie, ze szczególnym
uwzględnieniem przypadku, gdy jej nie ma. A co do grzania wiatrem, to
owszem, korzystanie z pośrednictwa prądu ma nikły sens.

Taki przykominowy kręciołek, to w ogóle trochę mało jak na grzanie.
Można z tego mieć kilkaset W, ale w porywach, w czasie pogody jaką
kaukascy Gruzini określają jednym słowem -- piździażkwili.

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

Ale mogloby wystarczyc do pompowania ciepla z gruntu.
Trudno mi to oszacowac, nie mialem nigdy do czynienia z taka pozioma
turbinka...
w sumie jakby tak lopatki uksztaltowac odpowiednio, to mogloby robic
jeszcze za turbine wodna przy ulewnych deszczach :P

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

Inne rozwiązania należy w ogóle skreślić. To znaczy jeśli już decydujemy
się pozyskiwać energię z takich wolnych źródeł, to należy robić to jak
najwydajniej się tylko da.

Turbina jest spoko i wporzo (lepiej na nią mówić "pionowa", bo tak
ustawionaj jest oś), sprawność ma bardzo dobrą. Moce można osiągać
też spore, tak jak we wspomnianych rosyjskich ustrojstwach. Ale to
zależy od wielkości, a przy kominie miejsca niewiele.

Nie wiem na ile precyzyjnie opisałem kształt powierzchni, ale on już
jest najbardziej odpowiedni z odpowiednich. Kręci się gdy wiatr wieje
z każdej strony świata, ale również mógłby pracować gdyby wiatr wiał
z góry lub z dołu. Poza tym taki sam kształt można stosować do tak
zwanych nurtowych elektrowni wodnych. Mocuje się takiego zanurzonego
w wodzie kręcioła na pływakach od roweru wodnego lub podobnych,
kotwiczy do brzegu, i już można nawet z niezbyt głębokiej leniwie
płynącej rzeczki mieć prąd do żarówki czy do czego kto potrzebuje.
Na takie coś nie potrzeba nawet żadnych zezwoleń, tak jak w przypadku
spiętrzeń.

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna
UBF%ytkownik Marek Lewandowski napisaB3%:

Przyjmij prosty rachunek - przy wietrze 5m/s z metra kwadratowego20%
apretury wirnika masz 80W przy 100% sprawnoB6%ci. A BF%e sprawnoB6%E620%
aerodynamiczna mocno odbiega od 100% to metr kwadratowy apretury20%
przekB3%ada siEA% na znacznie wiEA%kszB1% powierzchniEA% fizycznB1% wirni=
ka - czyli20%
jak z metra powierzchni wirnika w kierunku na wiatr zbierzesz 50W przy20%
5m/s to dobrze a przeciEA%tne wiatry w Polsce oscylujB1% wokF3%B3 3m/s..=
2E%

Jasne, jak zacznie wiaE6% to moc roB6%nie z szeB6%cianem prEA%dkoB6%ci wi=
atru -20%
tylko szybko zaczynajB1% siEA% problemy z tym BF%e wiatrak chce odlecieE6%
2E%

--20%
Darek

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

No to nawet do pompy ciepB3%a potrzeba spory kawaB3%ek wiatraka...
MoBF%e wyjB6%E6, BF%e rzeczywiB6%cie lepiej bEA%dzie robiE6% najpierw pr=
B1%d, nie
dlatego, BF%e efektywniej, tylko BF%e moBF%na bEA%dzie postawiE6% ten wiatr=
ak
kawaB3%ek od domu a prB1%d siEA% daje B3%atwo przesB3%aE6%...

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

Jak się popatrzy na to co wychodzi z elektrociepłowni, to widać,
że prund wcale nie jest takim łatwym nośnikiem energii. Te rurki
z parą wyglądają niepozornie przy drutach wysokiego napięcia, choć
energii w nich więcej. Największy wiatrak jaki opłaca się budować,
może mieć 2MW. Większy przestaje być sprawny. 2MW w rurkach do pompy
cieplnej, to żaden problem, śmigło mogłoby pompować freon^Wsubstancję
roboczą zamiast napędzać generator. A takie kilka kW do grzania domu,
to nawet nie rurki, tylko rureczki. Prąd zaczyna być niezastąpiony
dopiero wtedy, gdy w grę wchodzi transport energii na odległość setek
kilometrów.

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

jaki to wzór?
zawsze myslałem że to jakaś wariacja 1/2 mv^2....
skąd ^3 ?

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

PomyB6%l odrobinkEA% jak zaleBF%y "m" w Twoim rF3%wnaniu od "v".

Ale Ty przecieBF% na teoretycznym poziomie nie dyskutujesz...

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

opory aero są zalezne od v^2
smigło ma stałą predkość...
nie widze tego
oswieć mnie...

a na jakim?

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna
Hello qlphon,

Opory to siła.

Moc = sila * prędkość. Jeśli siła jest proporcjonalna do kwadratu
prędkości i jeszcze pomnożymy to przez prędkość, to wynik będzie
proporcjonalny do....

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

ok juz łapie!
albo mv^2 energia kinetyczna powietrza a jego ilość zależna od v^1

thx!

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

Od kiedy to?
energia kinetyczna masy M to MvC2%B2
ale masa przepC5%82ywajC4%85ca w jednostce czasu to r*A*v gdzie r to gC4%
99%stoC5%9BC4%87,
A to apertura wiatraka.
stad P 3D% r*A*v*vC2%B2 3D% r*A*vC2%B3
W praktyce sprawnoC5%9BC4%87 wiatraka leci w dC3%B3C5%82 gdzieC5%9B z =
v^(1/2) wiC4%99c
ostatecznie P ~ v^2.5

Nie wiem, ostatniC4%85 dyskusjC4%99 uciC4%85C5%82eC5%9B, C5%BCe nie i=
nteresuje CiC4%99 teoria.

Marek

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

co od kiedy? opory czy śmigło?

no tak, tez już przed chwilą doszedłem do tego ...

powiedz jeszcze tylko jak się wyznacza/oblicza aperturę?
jesli nie myle pojęć, to jest ona też proporcjonalna do prędkości obrotowej?

pisałem, że nie chce pisac (tak jak teraz), że poprzenio pisałem co innego
najwyraĹşniej nie bardzo mnie rozumiesz ;-)...

Re: Elektrownia wiatrowa/solarna

Od kiedy to B6%migB3%o ma staB3%B1 prEA%dkoB6%E6 (w stosunku do masy powi=
etrza
czyli wiatru, a o nim mowa).

NajproB6%ciej to eksperymentalnie.

ci obrotowej?

Mylisz. SprawnoB6%ci nie wrzuca siEA% zasadniczo do apertury.