elektorniczne medyczne termometry

od czego zalezy, czy termometr elektroniczny (taki pod pache)
dokladnie zmierzy temperature? Takie termometry mierza 60s. i
wyswietlaja wynik. Sa wygodne ale niewiarygodne. Drugi pomiar w tym
samym miejsc np. po 3-4 min. daje duza rozbierznosc. Pomiar
"nielegalnym" termometrem rteciowym daje poprawny pomiar.

Sa takie elektroniczne termometry owulacyjne (do planowania prokreacji
lub antyanty), ktore mierza z dokladnosci do 2 miejsca 0.01stopnia i
czy im mozna uwierzyc czy to tez sciema?

Czy slabsza bateria ma wplyw na dokladnosc pomiaru, czy w dzisiejszych
czasach uklad elektroniczny jest zabezpieczony (zaprojektowany) przed
nizszym napieciem zasilania i tak czy sia zmierzy (dokladnie)?

Macie moze jakies swoje typu na taki termometr?

Re: elektorniczne medyczne termometry

Zona mówi, ze rtec najlepsza.

Lukasz

Re: elektorniczne medyczne termometry
 > Witam,

Ja się ostatnio przekonałem że te wszystkie elektroniczne termometry są
kompletnie niewiarygodne.
Jak ? Córka została skierowana do szpitala.
Temperatura mierzona była w szpitalu różnymi cudami elektronicznymi
bezkontaktowymi i kontaktowymi. No i jak pielęgniarka mówi że
temperatury nie ma , a ja gołą ręką czuje że jest prawie 40.
Skąd wiem ? Od 15 lat mam dzieci i wiem kiedy są chore a kiedy nie.
Pielęgniarka jak dotknęła czoła ręką też mi racje przyznała.
Żeby nie być gołosłownym poszedłem do apteki i zamiast elektronicznego
gówna kupiłem normalny taki jak rtęciowy tyle że z jakimś substytutem
rtęci ( jakiś galen czy jakoś tak ) z certyfikatem dokładności 0,1stC.
Okazało się że te elektroniczne zaniżały i to sporo.

Pozdrawiam

Górski Adam

Re: elektorniczne medyczne termometry

Od jakości termometru i poprawności przeprowadzenia pomiaru.

Ale 60 sekund to jest za mało, żeby pacha się ogrzała. Trzeba:
- Zacisnąć powiedzmy na 4-5 minut. (najlepiej z termometrem, żeby
pamiętać o dociskaniu)
- Włączyć termometr.
- Odczytać pomiar po 60 sekundach.

Jak dużą? Czy kolejne pomiary też są "rozbierzne"?

Po jakim czasie i skąd wiesz, ze "poprawny"?

Nie można żadnemu termometrowi wierzyć, że pomiar z dokładnością do 0.01
stopnia oddaje w jakiś sposób "prawidłową" temperaturę człowieka. Dobowe
zmiany są na tyle duże, że dryft 0.01°C/5 min nie będzie niczym dziwnym,
więc pomiar pozostanie tylko uśrednioną w pewnym czasie wartością z
pewnego obszaru ciała, więc 5 czy 10 razy mniejsza dokładność nie
powinna być problemem.

Dobrze zrobiony - tak, ale raczej będzie stosunkowo drogi, bo i platyna
trochę kosztuje i wymaga dokładnego zdjęcia charakterystyki.

Re: elektorniczne medyczne termometry
Hello Temp,

Pomiar pod pachą zawsze jest obdarzony dużym błędem.

Ale ten pomiar nalezy robić... docipnie, przed wstaniem z łóżka -
wtedy jest dokładnie.

Zazwyczaj taki termometr pokazuje symbol baterii, gdy wymaga ona
wymiany.

A jest jakakolwiek powtarzalność typów w kraju, żeby mozna było coś
polecić?

 RoMan
Re: elektorniczne medyczne termometry
Termometry lak i środki antykoncepcyjne dla kobiet można podzielić na dwie
grupy:
- doustne i
- dowcipne :-)

Re: elektorniczne medyczne termometry

Zapomniałeś o czymś... :DD
(co do termometrów)

Re: elektorniczne medyczne termometry

Termometr sam powinien dopominac sie wymiany baterii ikonka na wyswietlaczu
albo komunikatem literowym.

Mielismy elektroniczny pod pache "noname" i pokazywal wiarygodne wyniki.
Pomiary byly powtarzalne z rozrzutem kilku dziesiatych stopnia.

Od kilku lat uzywamy dousznego Brauna i po opanowaniu techniki wkladania
koncówki pomiarowej do ucha podaje on wyniki z rozrzutem mniejszym niz ten
pod pache.

yabba

Re: elektorniczne medyczne termometry

Miałem 2 szt. Jeden dobrej jakości Philipsa - działa od ok 15 lat i jest
wiarygodny. Niedawno pożyczałem sąsiadce, porównała z jakiś alkocholowym
o wyglądzie normalnego rtęciowego i idealnie się zgadzały. Niestety
niedawno ułamała się końcówka czujnika (na pewno ze starosci).
Przykleiłem czujnik na żywicę i chyba nieco zaniża, ale nie dużo.
Drugi termometr nabyłem w ramach promocji w aptece za 1 zł, zupełnie do
d..., wyniki niewiarygodne. Także da się zrobić dobry termometr, ale
trochę to kosztuje.

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: elektorniczne medyczne termometry
W dniu poniedziałek, 25 lutego 2013 19:17:40 UTC+1 użytkownik Cezary Gr
 jest
lkocholowym
ty

o.
e do

Nauka zawsze kosztuje. Powinieneś oddać kasę za naukę bo w Twoim pr
zypadku były to wyjebane pieniądze.

Re: elektorniczne medyczne termometry

Robiłem kiedyś próbę. Miałem kilka różnych termometrów elektronicznych
kupowanych w różnych okresach czasu i zwykły rtęciowy. Pomiar
elektronicznymi w czasie minuty to nieporozumienie. Temperatury we
wszystkich elektronicznych były zgodne z dość dużą dokładnością w
stosunku do rtęciowego tylko w sytuacji trzymania ich pod pachą co
najmniej kilka minut. Od tamtej pory mierzę zawsze trzymając włączony
termometr ok. 5 minut. Inaczej dość znacznie zaniża. Elektroniczne
wyłączają się same, ale nie trafiłem jeszcze na taki co 5 minut nie
wytrzyma.

--
szod

Re: elektorniczne medyczne termometry

Ale czy jak zapiszczy sygnalizując koniec pomiaru, to dalej temperatura
na wskaźniku rośnie? Bo mnie się wydaje, że powinien wtedy zapamiętać
wynik i go wyświetlać.

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: elektorniczne medyczne termometry

 Dosyć stary Philips mierzy dalej. A sygnalizuje dźwiękowo, że zmiana
temperatury w czasie deltaT/t jest mniejsza niż ... czyli, że w przybliżeniu
temperatura się ustaliła.

Re: elektorniczne medyczne termometry

Muszę sprawdzić na swoim. Bo na pewno odczyt nie maleje, być może bierze
maksymalna wartość.
Znalazłem go sprawdziłem w zaciśniętej dłoni, zatrzymał się na 35,41 i
nie piszczy. Potem trochę zaczął rosnąć, ochłodziłem go w powietrzu, ale
nie malał. Dałem pod pachę zapiszczał i jest 36,22. Nie maleje i nie
rośnie nawet jak do kaloryfera dotykam, czyli pomiar jest zapamiętany.
Typ HP5316 , rok produkcji 1991, Philips made in PRC ;) Chyba mierzy na
czas, bo na tym 35,41 postał dość długo. W sumie działa tak jak powinien
moim zdaniem, choć może dokładność juz stracił.

  --
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: elektorniczne medyczne termometry

nie
nie

Masz rację. Pisałem dokładnie o tym modelu, ale trochę pokręciłem fakty.
Temperatura nie maleje, bo jak każdy termometr medyczny jest termometrem
maksymalnym (nie wiem jak jest z nowymi wynalazkami, ale nawet rtęciowe były
termometrami maksymalnymi), co nawet ujęto na "tabliczce znamionowej" -
Maximum termometer.
Sorry za zamieszanie, ale nie miałem tego termometru (na szczęście) pod
pachą od ładnych kilku lat więc trochę pozapominałem jak się zachowuje.

Re: elektorniczne medyczne termometry

Dokładnie tak jest. Termometr zapamiętuje wartość maksymalną pomiaru, bo
inaczej natychmiast po wyjęciu spod pachy temperatura na wyświetlaczu
spadła by na łeb. Oczywiście nie oznacza to, że pomiar się na tym
kończy. On dalej mierzy i jak temperatura wzrośnie wyżej jak aktualne
wskazanie, to wartość na wyświetlaczu zostanie zaktualizowana.

Re: elektorniczne medyczne termometry

No właśnie powyżej napisałem, że ten konkretny model tak nie mierzy. Po
zasygnalizowaniu końca pomiaru odczyt nie chciał już rosnąć nawet po
podgrzaniu gorącą rurą zasilającą kaloryfer. Przed końcem pomiaru nie
chciał tylko zmaleć, po oziębieniu, rosnąć chciał. Pewnie to zależy od
podejścia konstruktora i być może są takie co dalej można podgrzewac.

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: elektorniczne medyczne termometry

No to trafiłeś nieciekawy model. Takiemu nie ma co za bardzo ufać. Ja
mam w domu ze 3 różne i nie kończą wcześniej pomiaru.

Re: elektorniczne medyczne termometry

Jesli pomiar trwa tyle ile potrzeba to jest ok. Jaki sens po
zasygnalizowaniu końca miała by obserwacja wyświetlacza lub zegarka i
zastanawianie się czy już pomiar się ustalił? Przecież to sygnalizuje
procek termometru, jak prototyp został przetestowany, to powinno być dobrze.

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: elektorniczne medyczne termometry

Testowaliśmy kiedyś termometry douszne pewnej niemieckiej firmy (na jej
zlecenie). Porównywaliśmy temperaturę mierzoną klasycznie (termometrem
rtęciowym doustnym (dokładność 0.1K) oraz, przy niektórych osobach,
termoparą w uchu (1mK)). Termometr douszny był bardzo dokładny. Max.
odchylenie (przy 100 osobach) to 0.2K, średnio wyszło lepiej niż 0.1K.
Otóż ten termometr wcale nie mierzył do stanu ustalonego (który, jak
wiadomo występuje po czasie nieskończonym), ale do zmiejszenia się
pochodnej wzrostu temperatury poniżej pewnej wartości. Procesor w
termometrze robi curve fitting i pokazuje ekstrapolowane maksimum.