Ekran a strojenie głowicy UKF

Skończyłem dzisiaj montaż głowicy UKF według projektu ze strony:

górna granica możliwości mojego licznika częstotliwości to

50MHz. Liczyłem, że powyżej tego straci dokładność pomiaru, ale wyświetli cokolwiek. Niestety nie wyświetla nic poza 00Hz, tak więc nie jestem w stanie sprawdzić zakresu przestrajania heterodyny.

Generalnie wszystko powinno być ok - przed montażem mierzyłem elementy. Napięcie zasilania jest stabilne (6,7V) a na warikapach zmienia się prawidłowo podczas przestrajania. O ile SA612 jest ok (nowy w każdym razie) o tyle nie ma tam zbyt wielu rzeczy, który mogłyby nie działać.

Ktoś ma pomysł jak mógłbym sprawdzić prawidłowość działania, na razie chociażby bez dokładnego strojenia?

Spróbowałem podłączyć krótką antenę i kręcąc rdzeniem cewki 7x7 oraz potencjometrem strojenia złapać jakąś częstotliwość na wyjściu głowicy. Przeważnie miałem 00Hz, ale przez chwilę licznik pokazywał dość mocno skaczącą wartość.

Tylko czy jest w ogóle sens próbować robić cokolwiek bez ekranu? Czy w przypadku nieekranowanej głowicy zakłócenia mogą zniweczyć wszystkie wysiłki dążące do jej zestrojenia?

Reply to
Atlantis

Wstawiasz szybki dzielnik na wejsciu i juz masz, prosty licznik 4 bitowy i juz masz dzielnik przez 2,4,6,8 to powinno wystarczyc do pomiarow.

Reply to
wirefree

Dnia Sat, 13 Mar 2010 15:45:44 +0100, Atlantis napisał(a):

Ovczywiście, jest sens. Wiele konstrukcji głowic nawet w odbiornikach przenośnych jest bez ekranu. Względne szerokości kanałów sa duże na UKF a ARCz stabilizuje odbiór. Pewnie że brak ekranu nieco utrudnia postępowanie ale bez przesady. Powinieneś jednak coś zrobić by ten częstościomierz pokazywał więcej, bez pomiaru prędzej ukręcisz rdzenie niż coś osiągniesz :)

Reply to
Jacek Maciejewski

wirefree

Gdzie jest wirefree... TU JEST!

Albo o połowę taniej tu: <

Sławek

Reply to
Sławomir Szczyrba

Dnia Sat, 13 Mar 2010 16:15:01 +0100, wirefree napisał(a):

Mozna dorobic preskaler ale prawdopodobnie wystarczyło by zmienić/przekonstruować obwód wejściowy tego cyfraka jaki masz. Zdaje się że to miernik własnej konstrukcji?

Reply to
Jacek Maciejewski

Ok, w takim razie rozejrzę się za jakimś preskalerem. Jak rozumiem przy dokonywaniu pomiaru w ten sposób muszę manualnie przemnożyć wyświetlaną wartość aby uzyskać rzeczywistą, mierzoną częstotliwość?

BTW zastanawia mnie jeszcze jedna kwestia. Mianowicie chciałem zidentyfikować kila posiadanych filtrów. W tym celu złożyłem ponownie generatorek do testowania kwarców, dokładnie taki jak tutaj:

Przetestowałem na kilku różnych rezonatorach - działa świetnie. Podłączam na wejściu obwód 7x7 o znanych parametrach - nic. Żadnej oscylacji. Czyżbym do testowania obwodów LC wymagał nieco innego układu?

Reply to
Atlantis

Kondensator szeregowy, bo ci inaczej cewka sprowadza baze na zerowy potencjal.

No w przypadku LC te dwa kondensatory w ukladzie [plus trzeci] moga sporo przestroic.

W dniu 13.03.2010 18:06, Atlantis pisze:

Zrobiłeś piękne (choć niegroźne w tym układzie) zwarcie bazy tranzystora do masy :-) Dodaj kondensator między bazą tranzystora a mierzonym obwodem LC.

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Zalezy gdzie mieszkasz .. podlaczyc lepsza antene, w miastach nadajniki UKF sa tak gesto ze na pewno cos zlapiesz.

Albo sobie zrobic generatorek 30MHz i lapac trzecia harmoniczna :-)

Użytkownik "Atlantis" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:hng8i9$eoi$ snipped-for-privacy@atlantis.news.neostrada.pl...

Też kiedyś stroiłem na wyczucie, bez częstościomierza. Najpierw sprawdź, czy wzbudza się heterodyna na prawidłowej częstotliwości. Można do tego użyć drugiego odbiornika UKF. Heterodyna przeważnie oscyluje na częstotliwości 10,7MHz wyżej od częstotliwości odbieranej. Jeśli więc ma odbierać 88MHz, to heterodyna pracuje na 98,7MHz. W drugim odbiorniku na tej częstotliwości powinieneś usłyszeć nośną (ciszę). Można się upewnić, że to nasza heterodyna dotykając lub zbliżając do niej palec. Na tej zasadzie możesz sprawdzić działanie do częstotliwości 108-10,7MHz, czyli do połowy zakresu, a tym samym mniej więcej połowy suwaka potencjometru. Następny krok to ustawienie na odbiór najmocniejszej w okolicy stacji radiowej i strojenie p.cz. Jeśli już p.cz. będzie działało, można wrócić do strojenia filtrów pasmowych na maksimum sygnału. To tak w wielkim skrócie z ominięciem wielu szczegółów. Ekran natomiast zdecydowanie poprawia działanie głowicy, szczególnie w warunkach dużego pola od lokalnych nadajników. Poza tym niezaekranowana heterodyna jest nadajnikiem małej mocy - sąsiad w swoim odbiorniku może usłyszeć czego aktualnie słuchasz (ARCz moduluje częstotliwościa heterodyny) lub nawet co gadasz (mikrofonowanie cewki).

PS: UL1202 jakoś nie przystaje do tego NE612. Rozbieżność epokowa :) Michał

W dniu 2010-03-14 00:17, Michał Lankosz pisze:

Generalnie to interesującą kwestią jest przesuwanie się granicy "niemożliwości" wraz z coraz lepszą dostępnością sprzętu. Dzisiaj często słyszy się tekst w stylu "nie zestroisz tego bez: licznika częstotliwości, generatora sygnałowego, oscyloskopu, sondy w.cz., miernika pojemności i indukcyjności". W latach osiemdziesiątych w prasie publikowano projekty odbiorników radiofonicznych lub sprzętu krótkofalarskiego uruchamianego przy pomocy woltomierza i zestrojonego fabrycznie radia. W prasie z drugiej połowy lat dwudziestych widziałem kilka przykładów odbiorników superheterodynowych, które uruchamiało się (ze zrozumiałych powodów) bez jakiegokolwiek sprzętu pomiarowego. Przy czym tam autor jasno wspominał: złożysz to w pół dnia, a potem przez parę miesięcy będziesz stroił zanim zacznie przyzwoicie odbierać. :)

Hmm... Jaki zasięg przeważnie ma oscylująca heterodyna, gdy głowica nie jest ekranowana? Powinienem zwyczajnie postawić radio na tym samym stole czy trzeba się bawić w podłączanie krótkiej antenki do któregoś punktu układu heterodyny, zbliżanie anteny odbiornika (w formie kawałka drutu) do jej cewki itp.?

Generalnie i tak zanim zestroję dokładnie głowicę i połączę ją z torem p.cz. muszę dokończyć przestrajanie Amatora 2 Stereo na CCIR, a to chwilowo zawieszone z powodu zerwanej linki napędu skali. To w tej chwili jedyne radio w którym mam dogodny dostęp do wszystkich sygnałów. Pozostałe to nowsze, na jednym scalaku...

Teraz przyszedł mi do głowy pomysł, aby zgrubnie zestroić filtr 7x7 na wyjściu głowicy na 10,7MHz. Pomysł jest następujący:

  1. Wyjąć SA612 z podstawki
  2. Odłączyć potencjometr strojenia - teraz jedynym zasilanym elementem w układzie będzie obwód UL1202.
  3. Do wejść 3 i 4 podstawki układu scalonego podłączyć prosty generatorek złożony na płytce stykowej, dający 10,7MHz.
  4. Do wyjścia głowicy podłączyć licznik częstotliwości, stroić rdzeniem cewki 7x7 do pojawienia się na wyświetlaczu częstotliwości 10,7MHz.
  5. Na miejsce licznika częstotliwości na wyjściu podłączyć moją prowizoryczną sondę w.cz. i stroić delikatnie do uzyskania maksymalnej wartości.

Tym sposobem miałbym przynajmniej orientacyjnie zestrojony obwód wyjściowy głowicy.

Wiem. Jednak UL1042 jest ekstremalnie trudny do zdobycia, a nie chciało mi się bawić w składanie głowicy na dwóch BF194/195/214/215 wedle układu niegdyś powszechnie stosowanego w polskich odbiornikach. ;)

Reply to
Atlantis

Quidquid MsgId est, timeo Atlantis et dona ferentem...

<

Sławek

Reply to
Sławomir Szczyrba