Dzwonek elektrostatyczny - Page 9

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Ja nie tylko pamiętam co nawet wiem po co się nim pokrywa
wierzchnią części bańki kineskopu i podłącza do masy, a Ty? :-)

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Ufff, to dobrze :) Zaczęły mnie przerażać te bajki o elektronach
wychodzących ze szłka...
Pojemność kineskopu to więcej niż pF.
Dlatego potrafi działać nawet po wyłączeniu, ale nie na każdym TV. hasło:
bleder.

--
Desoft

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Ebonit i szkło to chyba typowe materiały z rozdziału o elektryzowaniu przez
pocieranie w podręcznikach do fizyki.
No to jakoś te elektrony do tego szkła muszą wchodzić i wychodzić no chyba,
że wchodzą i wychodzą dziury ;-).
P.G.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Elektrostatyka jak sama nazwa wskazuje, to oddziaływanie pomiędzy
nieruchomymi ładunkami elektrycznymi.

Jakoś wpływ elektryzowania się dielektryka w kondensatorze ma nieistotny
wpływ na jego działanie.
Po prostu zjawisko marginalne, które tutaj ktoś usiłuje przedstawić jako
główną przyczynę.

--
Desoft

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Bajkopisarz ma na nazwisko Faraday.

A rozladowanie butelki leydejskiej to juz nie elektrostatyka?

Malo kto wie ze Ziemia ma nadmiar elektronow. Tak samo ze kazdy material ma
ten nadmiar inny.
To nie sa zjawiska marginalne. Na elektroujemnosci opiera sie cala
elektronika.
S*

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Ta "druga" elektronika... Nie ta której uczą w szkołach
i której się używa do budowy komputerów i iPod'ów :-))

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Tej ktorej ucza w szkolach dostepnych dla zagranicznych studentow nie uzywa
sie do robienia polprzewodnikow.
To chyba oczywiste.
S*

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Szczerze mówiąc nie jest... Czy mozesz ten dowcip wyjaśnić?

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Maloletnich teraz nie wolno zatrudniac w fabrykach. Musza chodzic do szkol
ogolnodostepnych. A tam nie wolno uczyc rzeczy przydatnych przyszlym
terrorystom czy chocby konkurentom.

Potem absolwenta trzyma sie przez rok na stazu a czesto dluzej i cierpliwie
czeka az wszystko zapomi.

Ukonczenie szkoly swiadczy ze osobnik jest w stanie sie czegos nauczyc. Po
stazu jest wtajemniczany ale tylko w niezbednym zakresie.
S*

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Wciąż nie wyjaśniłeś o co chodziło z zagranicznymi studentami...
No ale kontunuując Twoją bajkę o uczelniach, fabrykach, stażu - czy Ty
kończyłeś jakąś szkołe? Byłeś kiedyś na jakimś stażu? Czy to wszystko
tylko jakieś Twoje wyobrażenia?

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Jasne że pałka ebonitowa naładowana "dodatnio" straci trochę
elektronów ze swojej powierzchni... Ale Szczepan sugeruje, że za
działanie dzwonka odpowiedzialne są elektrony z działa w kineskopie
które trafiając w ekran przechodzą przez niego "bo ekran szklany
nie jest idealnym izolatorem".

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Jak kilka lat temu czytałem opis takiego dzwonka to nie miałem wątpliwości,
że działa on cały czas, gdy TV jest włączony.
Teraz mam trochę wątpliwości, ale chyba eksperyment pokazał że niesłusznie.

Jeśli działa cały czas to nie znam innego wytłumaczenia jak upływność szkła.
Nie wiem też gdzie dokładnie jest w kineskopie anoda (szybkie przeszukanie
Googla nie dało mi pewności).
Musi być jakoś z luminoforem aby elektrony miały jak do niej spływać. Jeśli
tak jest to raczej bym sądził że z anody prąd upływa przez przednią
powierzchnię kineskopu a nie pochodzi od wbijanych w nią elektronów.
P.G.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Moze wylapywac jony z powietrza, ale to chyba by dzialalo rownolegle
do naszego dzwonka i zmniejszalo czas pracy.
A moze emituje na skutek promieniowania rentgenowskiego ?

Dlatego mnie wlasnie zaciekawilo :-)

Bo z drugiej strony - szklo dosc dobrym izolatorem jednak jest. Czyzby
dla rozpedzonych elektronow nie ?

Od wewnatrz :-)
Napiecie anodowe przylaczone wszak klipsem do bocznej scianki.
Czy dziala to na elektronach wtornych, czy zadbali o przewodnictwo
warstwy luminoforu to nie wiem.

J.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

To wiem.
Zaczynam podejrzewać, że to co na wszystkich rysunkach jest nazwane maska to
może być anoda.
P.G.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Ale przeciez w cz-b maski nie bylo.

Poza tym nawet jesli, to czesc elektronow przez maske przelatuje - i
musza jakos wrocic :-)

J.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Zatem w każdym TV brakuje na stałe zamontowanego dzwonka do wracania tych
elektronów ;-)
P.G.

Re: Dzwonek elektrostatyczny
Hello J.F,

Tam jest chyba aluminium napylone...

 RoMan
Re: Dzwonek elektrostatyczny

W cz-b napięcie anodowe było doprowadzone do warstewki aluminium,
napylonej na wewnętrzną powierzchnię kineskopu, na luminofor pokrywający
ekran oraz na stożek lampy, czyli to coś miedzy szyjką a ekranem. W
kolorowych zresztą również. W kolorowych maska służyła elektronom przede
wszystkim do trafiania we właściwe pastylki luminoforów. Jakiś wpływ
napięcia też był ale nie przyspieszanie było głównym celem jej
istnienia, tylko rzucanie cienia.
Już tu się przewijało napięcie na Trinitronach Sony. Nawet na stosunkowo
małym, 17 calowym wynosiło 30kV.
Jeżeli masz jeszcze kienskopowy TV, to polecam prosty eksperyment, który
kiedyś niechcący sam wymyśliłem :-) Jeżeli ekran jest czysty, to
zbliżenie palca powoduje przeskoki lekkich, bezbolesnych iskier. Włosy
na łapie stoją. Obrywa się ładunkami zebranymi z niewielkiej powierzchni
ekranu. Myślałem, że jeżeli napylę na ekran aerozol antystatyczny, taki
do ubrań, to nie będzie iskrzyło. O, jakże się myliłem :-) Strzał w łapę
był głośniejszy i o wiele boleśniejszy. Szybko umyłem szkło. Podobny,
choć nie aż tak wstrząsający efekt osiągnąłem mierząc przekątną za
pomocą metalowej miarki. Po prostu ładunki spłynęły z większej
płaszczyzny. W każdym przypadku telewizor działał prawidłowo, nie było
żadnych plam na ekranie, czy innych zniekształceń, tylko ja obrywałem
ubocznymi efektami elektryzowania się zewnętrznej powierzchni szkła.
Pewnie są bardziej fachowe określenia tych efektów ale tak to mniej
więcej wyglądało. Zamiast aerozolu można próbować co będzie po nałożeniu
płata folii aluminiowej.
Maciek

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Podałem inne prawdopodobne wyjaśnienie obok... :-)

Upływność stanowić może duży udział w przepływie prądu stałego...
Ale sądzę że przy włączonym TV napięcie na anodzie będzie szybko
pulsować w tak prądu średniego jaki pobiera kineskop z zasilacza WN.
Widać to nawet na telewizorach gdzie jaśniejsze fragmenty obrazu
są nieco większe niż powinny być bo napięcie anodowe spada więc
skuteczność odchylania wzrasta...

Co do wskazań miernika w takim przypadku to sądzę że pokazuje głupoty
bo nie jest przewidziany do tego typu przebiegów szybkozmiennych
i nieokresowych.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Szklo przeciez przewodzi. Iles tam elektronow musi wchodzic i wychodzic.

W podrecznikach pisze ze kondensator nie przewodzi pradu stalego. Tam jest
tak duza powierzchnia i mala grubosc izolatora ze troche przewodzi .
S*

Site Timeline