Dzwonek elektrostatyczny - Page 15

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Wcale nie musi być.
Dam Ci przykład - telefon zasilany z baterii - gdzie masz uziemienie?
Ta elektroniczna "ground' polaczona z ujemnym biegunem baterii
nie jest polaczona w zaden sposob z ziemia - jest po prostu zamknieciem
obwodu elektrycznego.

I nie ma tu nic niepoprawnego. Pytanie czy Ty to dobrze rozumiesz...
Bo mam obawy ze nie sadzac po dziwnych wnioskach jakie wyciagasz.

http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/1909/marconi-lecture.pdf

Roznica jest tutaj zasadnicza i nie zauwazasz jej chyba - Kondensator
dla pradu przemiennego o duzej czestotliwosci (jak w nadajnikach
radiowych) stanowi bardzo maly opor. Im wieksza czestotliwosc tym
mniejszy opor taki kondensator stanowi. Jednak dla pradu stalego
kondensator stanowi przerwe w obwodzie i po za dynamicznymi
lecz krotkotrwalymi procesami naladowania/rozladowania go prad
staly przez kondensator nie plynie. A wiec taka plyta metalowa
zawieszona na izolatorach w powietrzu nie moze byc traktowana jako
uziemienie dla np. czestotliwosci sieci energetycznej 50Hz czy tym
bardziej dla napiecia stalego z bateryjki litowo-jonowej 3,7V.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/1909/marconi-lecture.pdf

Pojemnosc kondensatora maleje ze wzrostem czestotliwosci.

A uplywnosc izolatora znika?

W radiu i TV napiecia pulsuja.
Uplywnosc izolatora wzrasta z czestotliwoscia pulsowania pradu. Ja tam
wierze Marconiemu. On do szkol nie chodzil.
">> It is now perfectly well known that a condenser, if large enough, does
not
S*

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Ale musisz uzgodnić definicję prądu i oporu najpierw - hint: nie ma
przepływu przez izolator.

Masz jakieś wsparcie?

BZDURA. To, że kondensator nie stanowi przeszkody dla zmiennego
przebiegu NIE wynika z upływności izolatora.

No i wygadywał wg dzisiejszego standardu głupoty.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Niekoniecznie. W cytowanym fragmencie nie ma mowy o upływności
dielektryka, tylko o braku "blokowania przepływu" prądu zmiennego przez
kondensator:

Szczepan ma "delikatne" problemy ze zrozumieniem tekstów, które cytuje.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Co pozwala domniemywać, że cytując je, konsultuje się conajwyżej z automatem
Google Translator... Nie jest tak?

Re: Dzwonek elektrostatyczny

A w szkole było o prądzie przesunięcia.  d(\Fi_) / dt
Ale dawno tego pojęcia jakoś nie słyszałem.

Hmm. Szczepan twierdził kiedyś, że przy dużych częstościach
izolatory lepiej przewodzą. To się wyjaśniło, skąd to wziął...

Pojemność, impedancja... Szczepanowi wszytko jedno;)

Prawda?

...mitologia prądu została domknięta.

Ale to może wytłumaczysz mu, na czym to zjawisko polega.
Ja się nie nadaję, zacząłbym od równania różniczkowego.
Zresztą, jako 'współcześnie wykształconemu niepraktykowi'
(zbudowanie paru układów elektronicznych, induktora
dającego kilkadziesiąt kV i prowadzenie pokazów o wysokim
napięciu się nie liczy!) nie uwierzy mi:)

pzdr
bartekltg

Re: Dzwonek elektrostatyczny

To co robisz wymyslono miedzy 1820 a 1850r.
Ale lata zrobily swoje.Wszystko zostalo uproszczone i poprzekrecane.

Najpierw opisz nam slowami co sie dzieje z elektronami w telewizorze i w tym
dzwonku.
Ale nie na podstawie podrecznikowych wzorow tylko na podstawie pomiarow
Cezarego.
Potem sam mozesz oceniac te wzory.

Pamietaj jednak ze fizyka jest nauka empiryczna. Tu nic sie nie oblicza  ze
wzorow. Tu wszystko nalezy mierzyc.
S*

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Językiem nauki jest matematyka. Wzorki to takie słowa.
Tłumaczyć z języka na język można... tylko opis
"słowny" jest niejednoznaczny. A opis za pomocą ilościowych
wartości które można zmierzyć (obserwabli) już daje
nadzieję na podobną interpretację danego wyrażenia.

Ale coś się nie zgadza z wzorami? Nie zauważyłem.
Nioe bardzo chce mi się wyciągać i podłączać monitor CRC.

Fizyka jest nauką empiryczną. Badamy, budujemy model, sprawdzamy.
Czasem te modele stają się w pewnym zakresie parametrów bardzo
dobrze sprawdzone. I tak jest z prądem, elektrycznością statyczną
i kondensatorami. Były to zagadnienia frontalne 150-300 lat temu.

Teraz jest to dobrze ugruntowany model z wieloma osiągnięciami
w projektowaniu działających urządzeń.

Powołujesz się na nauki empiryczne. To podaj choć jeden eksperyment,
którego wynik jest niezgodny z współczesnym (hehe) elektromagnetyzmem?
Nie ma? Dziękuję za rozmowę.

pzdr
bartekltg

Zadanko Re: Dzwonek elektrostatyczny

MoĹźe zadanko?

Mamy ładunek Q. Jednolicie naładowana kula. Ładunek nie może
się wydostać (jego wypływ jest znacznie dłuższy niż interesujący
nas czas;) Ładunek wsadzamy w piasek (nieprzewodzące podłoże).
Kula jest zanurzona do połowy (naszą kulę wsadzamy w wydrążenie
w podłożu).

Przenikalność elektryczna 'piasku' - eps_r.

Jak wyglądają pola elektryczne wokoło kuli.

PodpowiedĹş: to jest proste zadania.
A jednak trochę osób się łapie.

Bonus dla Szczepana. Mamy dwie _nienaładowane_ blaszki
o powierzchni S. Blaszki są blisko siebie, tworzą kondensatorek.
Jaki będzie ładunek na obu blaszkach, jeśli na chwile je zewrzemy.

Blaszki są małe*), w odległości R, ustawione jak na rysunku.

    =      <- blaszki

---O---  <-ładunek na powierzchni

*) pomijalne wymiary, pomijalny ładunek w stosunku do Q.

Miłej zabawy.
pzdr
bartekltg

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Wyszlo ze elektrony przelaza przez szklo ekranu. Zgadza Ci sie to z
podrecznikowymi wzorami?

 No i czym jest prad w drucie a czym w podrecznikowych wzorach?
Przetlumacz te wzory mimo "Tłumaczyć z języka na język można... tylko opis
"słowny" jest niejednoznaczny."

Dwa druty z pradem odpychaja/przyciagaja sie zaleznie od kata miedzy nimi.
Odkryl to Ampere.
Szkolny elektromagnetyzm nawet nie wspomina o tym.
S*

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Zależy w jakiej szkole. W technikum wspomina, pamiętam 2 przypadki:
Definicja ampera - 2 równoległe nieskończone przewody w odległości 1m,
przy przepływie 1 A przyciągają się (albo odpychają) z siłą 1N/m
długości. Druga regółka na zapamiętanie czy się będą przyciągać, czy
odpychać, pole magnetyczne stara sie wyprostować zgięty drut.

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: Dzwonek elektrostatyczny

W moim LO też było, całkiem obszernie nawet. Widać Szczepan do wujowych
szkół chodził.

Pozdr
Portal

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Ja mam na mysli "longitudinal force" i elektrodynamiki inne niz ta szkolna
EM napisana przez inz. Heaviside.

Fizycy przez grzecznosc nawet nie wspominaja o EM:
http://www.df.lth.se/~snorkelf/Longitudinal/node4.html
S*

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Prośba była wyraźna. Prosiliśmy o eksperyment, nie 'interpretacje'.
Elektrodynamika przewiduje poprawnie siły działające na drut. Tyle.

A te pierdółki z silą podłużną... weź sobie Prawo Biota-Savarta,
połącz to ze wzorkiem na siłę elektrodynamiczną (dF = I dl (x) B ).
Nie wyjdzie podobnie? To samo?

pzdr
bartekltg

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Wyjdzie to samo dla drutow rownoleglych. Dla prostych ale zwichrowanych juz
nie.

Jestes ofiara niefortunnego wyboru:
"1825  -  Ampere publishes his collected results on magnetism. His
expression for the magnetic field produced by a small segment of current is
different from that which follows naturally from the Biot-Savart law by an
additive term which integrates to zero around closed circuit. It is
unfortunate that electrodynamics and relativity decide in favor of Biot and
Savart rather than for the much more sophisticated Ampere, whose memoir
contains both mathematical analysis and experimentation, artfully blended
together. In this memoir are given some special instances of the result we
now call Stokes theorem or as we usually write it. Maxwell describes this
work as ``one of the most brilliant achievements in science. The whole,
theory and experiment, seems as if it had leaped, full-grown and full-armed,
from the brain of the `Newton of electricity'. It is perfect in form and
unassailable in accuracy; and it is summed up in a formula from which all
the phenomena may be deduced, and which must always remain the cardinal
formula of electrodynamics.''
Z: http://www.electricityforum.com/a-timeline-of-history-of-electricity.html

Nie musisz znac tych  "sophisticated". Heaviside stworzyl model zupelnie
oderwany od fizyki ale z wzorami matematycznymi. Okresla sie to jako "piece
to teach".
Podobna role pelni model atomu Bohra i chyba cala reszta z programu
nauczania.
S*

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Widzisz to zdanie powyĹźej?

Jasio napisał:
(sin(x+a)*exp(-x^2))

Stasio napisał
(cos(x+a)*2*x*exp(-x^2))

I kto ma rację? Obaj, bo wynikiem nie miała być częściowa
składowa, a całka po R.

Tak samo tutaj. dF z tamtych wzorĂłw nic nie znaczy. Nie ma
interpretacji siły! Nie jest to mierzalna siła, nie wstawisz
do tensometru kawałka drutu i nie zmierzysz siły pochodzącej
od _jedynie kawałka_ drugiego drutu. Mierzysz na raz od całej
drugiej pętli.

A jak przecałkujesz po pętli, wyjdzie ten sam wynik.
ich różna postać to tylko taka zamiana przez 'całkowanie
przez części'. Ostatecznie siły w tych wszystkich 'różnych'
wzorów są identyczne.

A wyrysowywanie strzałeczek od 'sił' pomiedzy jednym dl a drugim dl,
cóż, nie jest zbyt mądre ani pouczające;)

Biorąc prawo BS nie masz nawet spełnionej III zasady dynamiki;)
Wszytko się naprawia, gdy odcałkujesz rozkałd prądu, który spełnia
zasadę zachowania ładunku:)

BS jest proste do wyprowadzenia. (zbliża się matematyka...).
div B = 0,  więc istnieje A: B = rot A.

I można znaleźć rozwiązanie podstawowe. Tak samo jak dla
potencjału fi(r). Równania to
Δfi = -1 /(4pi eps0) ro
ΔA =  -mi/4pi        j
gdzie ro to gęstość ładunku, a j gestość prądu (wektor!).

Przy pewnych nieinteresujących założeniach mamy
fi(r)= int_ 1  /(4pi eps0) ro(r')/|r-r'| dV
A(r) = int_ mi /(4pi)      j(r') /|r-r'| dV

Po zróżniczkowaniu (r->0 r'-r->r', dla ułatwienia zapisu)
B = rot(A) =int_ mi/4pi (j (x) r') / |r'|^2 dv
Dla drutu, znane
int mi/4pi (Idl (x) r') / |r'|^2

A ten drugi wzorek? Nie chce mi się analizować. Dodajmy
kolejny;) Niech przez nasz wycinek prądu nie prowadzi
prądu z niczego do niczego, ale z naładowanej kulki
do naladowanej.

Co się teraz dzieje? Obie naładowane kulki dają jakieś
pole D. Dokładniej, każda daje sferyczniesymetryczne
pole D o łącznym strumieniu Q.
I powoduje zmianę Q, to podowuję zmianę strumienia B,
to to powoduje powstanie pola B.

Dokończ obliczenia (symetria jest i są proste),
i dodaj czwarty 'inny' wzorek na dF, tym razem
mego imienia;-)

pzdr
bartekltg

Re: Dzwonek elektrostatyczny

długości.

Coś za dużo mi się wydaje.
P.G.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Nawet dużo, zapomniałem o tym 2·10-7

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: Dzwonek elektrostatyczny

20 milionw razy za duĹźo...

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Errata - 5 milionĂłw razy. Nie 1N/m, tylko 2*10^-7 N/m.