Dzwonek elektrostatyczny - Page 11

Re: Dzwonek elektrostatyczny

To napisz jak rozumiesz naladowanie drugiej okladziny gdy ta jest uziemiona.
S*

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Nie oglądałeś filmu?
Okładzina z folii alu nie jest uziemiona! Między folią a Ziemią jest zawsze
przerwa z warstwy powietrza. Folia się stopniowo rozładowuje poprzez
pośrednie ładowanie i rozładowanie wahadła/dzwonka.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Ktos kto ogladal napisal:
" it discharged all the electron through your hand to the ground"

Prezenter trzyma krokodylek od drugiej puszki w palcach i tym samym robi za
uziemienie.
Mozna uzyc doniczki ze sporym kwiatkiem.
S*

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Widzisz - gubisz się...
Naładowanie i rozładowanie to procesy trwające w czasie.
W zależności od sposobu rozładowania - czas będzie dłuższy/krótszy.
Jak usuniesz długopis z wiszącym metalowym klipsem z puszki to
folia na kineskopie naładuje się kineskopem a nie będzie mogła się
rozładować przez "dzwonek". Teraz lepiej rozumiesz?

Zgadzam się z Tobą, że jedna puszka jest uziemiona.
Druga jest na potencjale folii przyczepionej do ekranu.
Potwierdzeniem że istnieje między nimi różnica potencjału
jest właśnie dyndający klips między puszkami.

Dajcie spokój z tymi dowcipami z doniczką...

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Czy ten ktos ma racje piszac "elektrony plyna z folii do ziemi"?
Oczywiscie przez ten dzwonek po drodze.

Dzwonek bedzie tez dzialal prz odwrotnym kierunku.
Cezaremu wyszlo tak samo jak "ktosiowi".
S*

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Określenie "folia jest uziemiona" sugeruje, że jest uziemiona bezpośrednio
a nie przez odbionik wykonujący pracę...
Takimi wypowiedziami robisz zamieszanie również w swojej głowie.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Moje elektroniczne, a nie elektrostatyczne doświadczenie mi mówi, że jak
napięcie na jednej okładzinie kondensatora idzie w górę to na drugiej też.
Może w elektrostatyce jest jakoś odwrotnie...
Jak ta druga pobiera elektrony z otoczenia to prąd z niej wypływa (no bo
odwrotnie do ruchu elektronów) czyli dla swojego otoczenia jest źródłem
dodatniego napięcia, co by się zgadzało z doświadczeniem elektronika.
Coś mi się wydaje, że trzeba rozpatrywać dwie strony elektrody.
P.G.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Elektronika to technika.
Elektrostatyka to szkola.

W technice "jak  napięcie na jednej okładzinie kondensatora idzie w górę to
na drugiej też." bo izolator przewodzi i calosc jest pod napieciem.

W elektostatyce obie okladziny sa zawsze podlaczone do roznych potencjalow i
"Jak ta druga pobiera elektrony z otoczenia to prąd z niej wypływa".
Ale uplywnosc izolatora pracuje caly czas.

To elektrofor tak dziala. Ale trzeba okladzine uziemic a potem odlaczyc od
uziemienia. Tak "spreparowana" okladzina po oderwaniu od izolatora  jest
źródłem  dodatniego napięcia.

Ja jestem ciekaw czy elektrony z dziala "przelaza" przez szybe. Ale takie
jak w TV gdzie natezenie wiazki jest zmienne.
S*

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Chyba masz rację...

Zrobiłem dziś podobny eksperyment: folia o wymiarach mniej więcej
30x40cm na ekranie duĹźego telewizora CRT 30-33". Do folii nic nie
podłączamy (nie ma puszek). Mam przygotowany mikro Amperomierz
analogowy z opornikiem szeregowym do sprawdzenia biegunowości.
Ujemną elektrodę miernika podłączam do masy anteny... Dotatnią
trzymam w ręce. Włączam TV, czekam aż się na ekranie coś pojawi i...
Zbliżam dodatnią elektrodę do folii na ekranie: wskazówka mikro
amperomierza wychyla się na moment w prawo w momencie przeskoku
iskry wskazując że po włączeniu TV folia naładowała się ... jak? :-)

Co ciekawe i zgodne z moimi oczekiwaniami, jak odłączę od folii
elektrodę i wyłączę TV, poczekam aż akcja zasilacza WN wygaśnie
i spowoduję następną iskrę to wskazówka miernika wychyla sie w lewo.

TV trzymałem na nieistniejącym kanale: statyczny, niebieski ekran.

Dodatkowo, po włączeniu/wyłączeniu folia jest przysysana do
kinolka elektrostatycznie, po rozładowaniu jej nie lepi się już do
szkła i chce się zsunąć z ekranu. Kolejna zmiana stanu zasilacza WN
w telewizorze powoduje ponowne przyssanie się elektrostatyczne
folii do szkła i można znów zrobić iskrę wyładowaniem.

Raz rozładowana porządnie folia nie elektryzowała się bardzo ponownie
w czasie pracy - ale trochę się wciąż elektryzowała - widać z tego że mamy
do czynienia z nawarstwieniem się kilku różnych efektów...
Na tej podstawie wnioskuję, że i dzwonek będzie najlepiej działać
przy włączeniu i wyłączeniu TV i jego praca ustanie lub wyraźnie
spowolni chwilę po włączeniu TV a przestanie dzwonić całkiem chwilę
po wyłączeniu TV.

Trudno to jednoznacznie interpretować... Może dwie strony dielektryka
(szkła) trzeba analizować: anoda naładowana silnie dodatnio działa
na szkło przedniej strony kinola przesuwając elektrony w stronę
wewnętrznej powierzchni szkła - zewnętrzna strona staje się naładowana
dodatnie więc przytknięta do niej folia alu może w czasie jej rozładowywania
odchylić wskazówkę miernika w prawo. Po rozładowaniu folii/szkła
możemy teraz wyłączyć TV, wszystkie przesunięte elektrony "wrócą na
miejsce" gdzie były generując ładunek ujemny na powierzchni szkła
od którego się nam naładuje ujemnie folia i znów możemy ją rozładować
przez miernik dotykając elektrodę i efekt mamy odchylenia wskazówki w lewo.

Coś jak w przypadku tym:
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Electroscope_showing_induction.png&filetimestamp20%080430193204
Pałka z plusikami to nasza anoda, rozchylone listki elektroskopu to
folia alu na kinolku... taka sama indukcja występuje w dielektrykach.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Dodatnio.

Dzięki temu, że to jest następna (że wcześniej rozładowałeś).

mamy

Sądzę, że się mylisz. Jak już masz TV i folię to może wykombinuj jeszcze
te
puszki, jakieś druty, ołówek i nitkę.
W tym opisie co kilka lat temu czytałem tę drugą łączono kablem do
uziemienia (odpada wtedy zastanawianie się, czy człowiek jest uziemieniem,
czy może się ładuje itd.).
Przypuszczam, że działa cały czas jak jest TV włączony. Po włączeniu
pojawia
się napięcie i jest cały czas podtrzymywane tym drugim efektem o którym
piszesz.
Ja sądzę, że jest to upływność szkła. Nie znam się na napięciach
wyĹźszych od
5V. Z tego, co czytałem EN 60950-1 mam takie (chyba uzasadnione)
podejrzenie, że upływność izolatorów nie jest liniową funkcją napięcia.
Czyli mierząc upływność izolacji przy 150V nie można wyciągnąć wniosku,
Ĺźe
przy 1.5kV prąd będzie 10 razy większy - trzeba zmierzyć przy 1.5kV. Co się
dzieje w momencie, gdy izolator zaczyna być przebijany też wychodzi poza
zakres intuicyjnego pojęcia kogoś dla kogo izolator izoluje i już. Może
proces przebijania nie musi być zawsze lawinowy, kończący się zwęgleniem
ścieżki przebicia. Może mogą występować ciągłe mikroprzebicia nie
powodujące
degradacji izolatora. Może w przypadku ekranu te bombardujące go elektrony
nie przelatują na zewnątrz tylko w jakiś sposób ułatwiają te
mikroprzebicia
z anody (jak rozumiem jakoś napylonej od wewnątrz ekranu).

Dzwonek mógłby najlepiej działać przy wyłączeniu, gdyby w czasie
włączenia
rozładować folię, ale jak w czasie włączenia dzwonek pracuje to
przypuszczam
(na podstawie tego co juĹź od 1840 roku dzwoni), Ĺźe nie jest on w stanie
rozładować folii i dlatego wyłączenie (według mnie) nie spowoduje lepszej
pracy dzwonka.

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Electroscope_showing_induction.png&filetimestamp20%080430193204
Czyli trzeba brać pod uwagę przesunięcia ładunków i w dielektrykach i w
przewodnikach (w przewodnikach jest im się chyba łatwiej przesuwać).
P.G.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

To zalezy od czestotliwosci i rodzaju pradu.
W szkole nie ma pojecia "oscillatory flow". Taki prad to prawie kazdy w
elektronice.
A taki woli plynac w izolatorze. To wiemy od Tesli.
S*

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Ale Ty masz szkolny uraz...
Wyrzucono Cie z techniku elektrycznego?

Czy możesz mi podać przykład "oscillatory flow" w elektronice?
Np gdzie znajdę taki przepływ prądu w przerzutniku typu D?

Re: Dzwonek elektrostatyczny

O ile najpierw było przyjęcie...

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Uzupełnię.

Do wszystkich, którzy już mają to zmontowane.

Według mnie mamy 5 hipotez:
1. Nie ma stałego przepływy prądu i po jakimś czasie po włączeniu TV
dzwonek
przestanie działać,
2. To nie jest prąd stały tylko zmienny pochodzący od wahań napięcia
anodowego,
3. Rozpędzone elektrony się przebijają przez szkło do folii,
4. Upływność szkła ekranu (ja popieram tę hipotezę).
5. Inne

Ad 1.
Nie wiedząc, czy ładunek nie wystarczy przypadkiem na roczną pracę dzwonka
można tę hipotezę sprawdzić.
Metoda 1.
Jeśli przy włączonym TV rozładować folię to dzwonek stanie. Jak po jakimś
czasie ruszy to hipoteza odrzucona.
Metoda 2.
Jeśli przy włączonym TV rozładować folię i wyłączyć TV to dzwonek
zadziała.
Podobno po jakimś mierzalnym czasie staje. Jeśli po włączeniu działa
wyraźnie dłużej niż po wyłączeniu to hipoteza odrzucona.
Ad 2.
Według mnie średnia wartość zero napięcia na folii dawałaby przerwy w
pracy
dzwonka - ja odrzucam to w przedbiegach.
Ad 3.
Folia byłaby ujemna. Pomiary wykazują, że jest dodatnia - chyba można
odrzucić.
Ad 4.
Według mnie wszystko wskazuje na 4, ale jaka jest potrzebna upływność i czy
faktycznie szkło taką (przy tym napięciu) ma to nie wiem.
Ad 5.
Może jest jakieś inne nie brane przez nas pod uwagę zjawisko. Ktoś ma
jakieś
propozycje ?

P.G.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Przegapiłem, że niektórym wyszło + innym -.
P.G.

Re: Dzwonek elektrostatyczny
odrzucić.

Mi wyszła polaryzacja + zaraz po włączeniu TV a ujemna po wyłączeniu TV. Z
moich obserwacji wynika, że na folię działają *zmiany* napięcia na anodzie
(dV/dt).
Gdy uziemioną folię położysz na ekranie i rozepniesz uziemienie przed
włączeniem TV to po włączeniu TV uzyskasz bardzo dużą iskrę przy
uziemianiu
folii przez miernik. Dlugość tej iskry tak na oko to 10-15mm. Długość ta
jest porównywalna do długości iskry uzyskanej przy rozładowaniu folii
naładowanej przez wyłączenie TV.
Natomiast przy TV włączonym, raz rozładowana folia (iskra 10-15mm) naładuje
się po chwili pracy TV ponownie, ale już znacznie mniej niż w procesie
włączania TV. Iskry przy kolejnych próbach rozładowań są ledwie
zauwaĹźalne,
moĹźe 1/2mm...
Fakt że raz rozładowana folia po włączeniu TV wciąż pozostaje przez TV
ładowana jest prawdopodobnie efektem odpowiedzialnym za dzialanie dzwonka
dłużej w czasie pracy TV.

Re: Dzwonek elektrostatyczny

Nie na temat.
Zmontowałem kiedyś na biurku zapłon tyrystorowy, zamiast przerywacza
generator (kilkadziesiąt iskier na sekundę) i próbowałem sprawdzić jak
długą
można uzyskać iskrę trzymając jeden przewód w jednej ręce, a drugi w
drugiej.
Były dość długie (nie pamiętam 20...30mm), aż w pewnym momencie przestały
skakać między drutami a zaczęły przeze mnie....
P.G.

Re: Dzwonek elektrostatyczny
Hello Piotr,

Jestem pewny, że do końca życia tego nie zapomnisz ;)

 RoMan
Re: Dzwonek elektrostatyczny

Wyraźnie nie doceniasz mojej sklerozy ;-).
Ja tak normalnie o tym nie pamiętam. Przypomniałem sobie czytając o iskrach
z tej folii.
Normalnie jakbym tego typu zdarzenie miał sobie przypomnieć to (już się tym
chwaliłem) zawsze pierwsze będzie jak mnie 1200 DC (z tego mojego
oscyloskopu) walnęło ręka-ręka. Źródło na tyle silne, że chyba niewiele
siadło (uzwojenie anodowe trafa 100W i z wyjścia powielacz razy kilka na
1N4007 +1uF).
Było wtedy "widzę ciemność" przez chyba kilkanaście sekund, o ile moje
poczucie czasu nie oberwało wtedy też.
A z tego zapłonu to mnie "tylko" mocno telepało chwilę chyba dzięki temu, że
jednak to jest małe wypełnienie no i trzymałem druty przez izolację więc
większa część energii wydzielała się chyba w iskrach od końcówek drutu do
rąk. Rzuciłem druty to zaczęło skakać wokół cewki zapłonowej.
P.G.

Re: Dzwonek elektrostatyczny
Hello Piotr,

Mój najgłupszy wyczyn, to 220V ręka-ręka. Cieszę się, że żyję. Ale
nadal wiele rzeczy pod napięciem robię ;)

 RoMan