Dziwny generator LC

Witam Czy ktoś może spojrzeć na taki generatorek LC:

Schemat jest bardzo prosty ale ja nie rozumiem jak to działa. Według opisu generator ten może pracować w bardzo szerokim zakresie zamian L oraz C i nie trzeba przeliczać żadnego sprzężenia zwrotnego. Zresztą ja tam nie widzę nic do przeliczania a jedyne sprzężenie to chyba rezystor w emiterze. Zbudowałem sobie taki generator, jedyna różnica to, że miałem tranzystory NPN i odwróciłem zasilanie. Teraz sinus jest generowany w stosunku do +5V a nie masy. Ale jest jedno duże ALE... Ten generator jest dość niestabilny. Po podłączenie miernika częstotliwości potrafi podawać w kolejnych odczytach 970 kHz, 979 kHz, 975 kHz, 988 kHz. To nie jest długotrwała zmiana wywołana no nie wiem nagrzewaniem się. To są kolejne odczyty co 1 sek. To jest około 15% niestabilności czyli chyba nie powinno występować w generatorze LC. Można przyjąć, że wyjątkowo źle zrobiłem płytkę i wchodzą jakieś zakłócenia, ale przy dwóch tranzystorach to chyba ciężko aż tak spaprać płytkę. Jest też drugi problem którego nie rozumiem. W opisie było powiedziane że generator generuję częstotliwość według znanego wzoru:

f=1/(2*pi*(L*C)^0.5)

To też mi się nie zgadza. Zrobiłem testy mając cztery jednakowe (na poziomie odczytu z miernika) kondensatory. Czyli to było C, 2C, 3C oraz 4C. O ile znam się na matematyce to powinienem uzyskać następujące częstotliwości F, F/(2^0.5), F/(3^0.5) oraz na koniec F/2 a tu klapa. Konkretnie dla ceweczki

14.4 uH i kondensatora 1500pF generował 970- 988 kHz. Ta sama cewka i 2 kondensatory czyli 3000pF generował 728 - 738 kHz zamiast wyliczonych 692 kHz. Potem dla 4500pF generował 603 - 612 kHz zamiast teoretycznych 565 kHz. Co mogłem skopać? Cewka to 46 zwojów o długości 19mm na rurce z papieru o średnicy 13mm. W tym układzie musi być jakaś wielka pasożytnicza pojemność czy może indukcyjność sam nie wiem. Ale to są dwa tranzystorki i ciężko je ustawić na płytce na różne sposoby - w szczególności bardzo złe. Musi być jakiś 'myk' którego nie rozumiem. Ktoś pomorze, rozjaśni me mroki wiedzy?

pozdrawim MArek

Reply to
ToTylkoJa

Użytkownik "ToTylkoJa" snipped-for-privacy@nie.chce.tego.poczta.fm> napisał w wiadomości news:ibee3q$j5j$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Na 99% mam gdzieś w rupieciach bardzo podobny generator. Miało to służyć do pomiaru L za pomocą częstościomierza i znanych C. Nie pamiętam dokładnie (w końcu minęło ponad 30 lat) ale wydaje mi się, że w tym co montowałem ten generator był cały objęty jeszcze sprzężeniem zwrotnym, którego zadaniem było obniżanie napięcia zasilania samego generatora tak, aby drgania miały odpowiednio małą amplitudę. Myślę, że dzięki temu unika się pracy w przesterowaniu i o częstotliwości decyduje bardziej LC niż inne parametry multiwibratora.

Jak nie zapomnę to pogrzebię dziś w rupieciach, ale przy komputerze usiądę dopiero pojutrze. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "ToTylkoJa" snipped-for-privacy@nie.chce.tego.poczta.fm>

Taki pewny bym nie byl, trzeba by przeanalizowac lub zasymulowac.

A sprawdz przy wiekszych kondensatorach - moze twoja cewka ma duze pojemnosci.

Zeby mozliwie dokladnie zalezala, to uklad LC powinien byc malo obciazony impedancjami wzmacniacza. I nie tylko o pojemnosci tu chodzi, ale tez o rezystancje wyjsciowa - LC powinien "sam drgac", a reszta delikatnie go doladowywac. "Silne" zasilanie wymusi na LC dowolny przebieg.

Piotr Gałka wrote: [ciach]

Będę z niecierpliwością cirepliwie czekał.

pozdrawiam MArek

Reply to
ToTylkoJA

Napewno sinus? Kolega Piotr wspomniał o przesterowaniu. Czy oglądał Pan przebieg na oscyloskopie?

Reply to
Sylwester Łazar

Opss... Na pewno powinienem przeprosić:-) S.

Reply to
Sylwester Łazar

Tak na pewno sinus, oglądałem na oscyloskopie. Doszedłem że mały rezystor emiterowy zniekształca przebieg. Mogę zwiększyć rezystor do

47k wtedy spada amplituda ale i tak uzyskujemy sinus.

pozdrawiam MArek

Reply to
ToTylkoJA

Piotr Gałka wrote: [ciach]

Znalazłem prawie identyczny schemat na elektrodzie ale zasilany z 1,5V a nie z 5V. Takie niskie napięcie pewnie zmienia warunki generacji drgań. Ja zapamiętałem schemat ale bez wartości rezystancji i napięcia zasilania, a nie pomyślałem, że musi być zasilany napięciem bliskim napięciu złącza B-E.

pozdrawiam MArek

Reply to
ToTylkoJA

Witam,

ToTylkoJa pisze:

Dla mnie wygląda na to mocno uproszczoną wersję generatora o sprzężeniu emiterowym. Mam projekt szerokopasmowego generatora tego typu, tylko na tranzystorach FET. Jak chcesz, mogę podesłać. W Internecie też coś pewnie znajdziesz. Kiedyś to budowałem i coś tam nawet działało, ale o ile dobrze pamiętam, to lepsze rezultaty uzyskiwałem na tranzystorach bipolarnych - praktycznie z każdym generatorem tak było, nigdy nie lubiłem BF245... ;) Być może układ tego generatora znajdziesz w 'Układy nadawczo-odbiorcze dla krótkofalowców' (czy jakoś tak, chyba zielona okładka), przedstawiono tam sporą ilość generatorów różnych typów.

Reply to
Dykus

Wow, jesli dobrze widze - udalo ci sie zrobic ujemny rezystor :-)

BC238 - to juz nie byly takie drogie :-)

Sylwester Łazar

Chyba nie az tak bardzo. W kazdym badz razie to juz czwarta czy piata generacja krajowej elektroniki.

20 lat minelo, czasy sie zmienily, ustroj sie zmienil, a zycie drobnego elektronika ciagle takie samo - nadal jest krzyzowka - co mozna kupic i z czego potem mozna zrobic :-)

Wybralem sie raz do Conrada po elementy. Ale oni tez wszystkiego nie mieli, a o same popularne kosci pytalem :-)

Porownujac z tym co przyslal Piotr .. oba w sumie musza dzialac jako symulator ujemnej rezystancji. Ale ja bym zasymulowal i popracowal troche nad polaryzacjami baz i punktami pracy tranzystorow.

Z tym ze sonczy sie chyba jak u Piotra, bo ambitniejsze pomysly beda wymagaly wstawienia dodatkowych kondensatorow - a chyba chodzilo o to zeby ich uniknac.