Dziwne skoki na przetworniku ADC w ATmedze.

Witam.

Jest projekt bez przetwornika. W ostatniej chwili trzeba bylo jednak z
niego skorzystać. Ponieważ nie był w zamierzeniach to jedyne co jest to
kondensator na Vref i dławik na zasilaniu AVcc. Masy nie są rozdzielone,
specjalnej wagi nikt nie przykładał do ich prowadzenia.

Trzeba było jednak użyć ADC i tutaj ciekawostka: ATMega128 podczas
pomiaru pojedynczego napięcia, róznicowego, ze wzmocnieniem 1x i 200x ma
ciekawy objaw: okresowo, kilka razy na sekundę wynik różni się od
prawidłowego o około 20%. To daje gdzieś pi x drzwi 3 bity dokładności...

Pomiar wykonywany jest tak:

a) podawane stałe napięcie z dzielnika, dzielnik zasilany z Vref.
b) przetwornik najwolniej jak się da
c) odczyt przynajmniej kilkanaście razy wolniej niż podawany w intrukcji.
d) procesor podczas pomiaru *musi* coś robić, nie mogę go uśpić
e) Vref wewnętrzny, z kondensatorem na pinie.

Bez względu na to jak straszliwie mam zaszumione zasilanie, jak krzywo
poprowadzone masy nie chcę mi się wierzyć że przetornik szumi na 7
bitach i to jeszcze jakoś tak impulsowo.

Zmiany są zarówno w + jak i w -.

Oczywiście nie chodzi mi teraz o rady jak to naprawić - płytka jest.
Chodzi raczej o pytanie: co powoduje aĹź tak kolosalne szumy.

Błąd software wykluczam, spędziłem dobę debugując wszystko i nie ma tam
miejsca na pomyłkę.

Re: Dziwne skoki na przetworniku ADC w ATmedze.

dołóż jeszcze niewielki kondensator do tego dzielnika, choćby 100p...10n.

Podłącz oscyloskop do mierzonego napięcia i wyzwalaj pomiar innym pinem
uC, jeśli odchyłka bieżącego pomiaru będzie większa niż x% średniej z
poprzednich pomiarów. Może coś jednak włazi na napięcie mierzone.

Trzeba było po kolei wyłączać sterowanie różnymi obciążeniami i
zobaczyć, czy pomiary nadal wariują.

Re: Dziwne skoki na przetworniku ADC w ATmedze.

Nie pomogo :/

Najzabawniejsze że między innymi podawałem tam napięcie z ... baterii.
Dalej podskakuje. Podałem w końcu tą baterię również na Vref ... efekt
jak zwykle.

Najlepsze Ĺźe procesor w zasadzie "nic nie robi" na zewnatrz. Czyta tylko
piny, nie zmienia ich stanĂłw, wykonuje obliczenia real-time. Czyli Ĺźaden
z pinĂłw nie drga.

Ja wiem, "pokaż schemat i kod" ale niestety nie mogę :)

Re: Dziwne skoki na przetworniku ADC w ATmedze.

Ale sprawdziłeś oscyloskopem?

No to pozostaje zrobić program minimum czytający tylko adc i zobaczyć
czy coś się zmieniło.

Re: Dziwne skoki na przetworniku ADC w ATmedze.

A czy na piny TEGO SAMEGO PORTU, co ADC wchodzi jakiś sygnał cyfrowy,
albo wychodzi jakiś?? Wiem, wiem, nie zmieniasz stanu pinów, ale może
masz mimowszystko coś "włączone", jakiś PWM, czy coś na niepodłączonym
pinie. Może na tym samym porcie działa JTAG i bruździ?? Generalnie, przy
ADC trzeba uważać na cały port, na którym on siedzi... .

  Konop

Re: Dziwne skoki na przetworniku ADC w ATmedze.

Kiedy ja mam takie wrażenie to znaczy, że albo nie doczytałem erraty do
sprzętu, albo błąd jest zbyt oczywisty, bym go dostrzegł...
Weź najprostszy przykład programu obsługi ADC dla tego procesora, zobacz
czy on teĹź tak wariuje a potem popraw swĂłj.

Andrzej

Re: Dziwne skoki na przetworniku ADC w ATmedze.

Podobne problemy z ADC w Xmega rozwiązało pojawienie się kolejnej wersji
pdf-a z kolejną listą błędów z której wynikało "nie używać" i problem
zniknął ;-)
P.G.

Re: Dziwne skoki na przetworniku ADC w ATmedze.

Spróbuj użyć oversamplingu. Nie usunie to problemu, ale zamaskuje go.

--
Gof

Re: Dziwne skoki na przetworniku ADC w ATmedze.

Jak to tylko? Tzn nie masz kondensatora na AVCC?

mw

Site Timeline