dyfuzor do listwy ledowej

Muszę zmajstrować podświetlenie, tanie, w miarę jednorodne, białe, ale
maks grubość to 8mm, może 10mm. Jasność wystarczająca z białej linijki
ledowej typu taśma 600led smd na 5m, problemem jest rozposzenie tego
światła.
mój pomysł to coś takiego, w przekroju:

Gdzie | to plexa (wysokość tak około 20cm), a U to korytko aluminium z
listwą ledową. Plexa zostałaby oklejona z góry i tylnej (na powyższym-
lewej) strony, np białą folią, tak by światło mogło się wydostawać tylko
przodem (czyli na powyĹźszym - tylko w prawo).
Przetestowane na małym modelu, plexa przeźroczysta - światło jest, ale
raczej mocno niejednolite. Na dole mocno świeci od ledów (ich kąt
świecenia to jakieś 120'), potem długo długo nic, a krawędzie które są
oklejone znów odbijają mocno.
Plexa matowa - chyba zbyt matowa, światło nie penetruje jej głebiej niż
na 3-5cm, wszystko wychodzi zaraz przy ledac.
Moje pomysły:
- plexa przeźroczysta ale frezowana (laserem? mechanicznie? w jakieś
paski/pasy/rowki) z jednej strony, by rozpraszać bardziej światło, a
równoczesnie przeźroczysta przewodzić je po całym materiale aż do końca...
- jakaś mniej mleczna plexa ?
- dyfuzor o kształcie /| (w przekroju) zamiast || prostokąta z plexy,
ale kto mi wytnie/wyfrezuje tanio plexę "w klin" ładnie na całej
długości, i jeszcze utrzymując "soczewkowatość" tej tylnej ściętej
powierzchni?

Ktoś coś zapewne robił w reklamie itp, więc może coś doradzicie, jak
tanio i prosto rozprowadzić światło na 20cm od źródła typu led smd?

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: dyfuzor do listwy ledowej
pytanie pomocnicze
jak to się rozwiązuje w ekranach LCD ?
(równomierne podświetlenie)

ďťżUĹźytkownik "gary"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:id5022$miq$ snipped-for-privacy@srv.cyf-kr.edu.pl...

pytanie pomocnicze
jak to się rozwiązuje w ekranach LCD ?
(równomierne podświetlenie)
-----------------

kilka warstw specjalnej foli

Re: dyfuzor do listwy ledowej
Jak jest w lcd to wiem, ale to byłoby za drogie i zbyt skomplikowane,
zwłaszcza gry nie potrzebuje takiej równomierności.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: dyfuzor do listwy ledowej

Kwestia, czy chcesz to zrobić dla siebie, czy na sprzedaż. A to dlatego, że
większość tego typu zabawek jest opatentowana.
Co widziałem i używałem:
1. Folie holograficzne (LSD) odpadają, bo są drogie
2. płytka plexi lub tworzywa węglowego (przezroczyste) pokryte z obu stron
szachownicą aluminiową tak, że transparentne elementy z jednej strony są
zakryte z drugiej strony (znaczy przesunięte w fazie). Płytki mają wielkość
mniej więcej 0.5x2mm. LEDy oświetlają płytkę po krawędzi.
Działało to bardzo dobrze, niestety nie pamiętam producenta, dostałem próbkę
na targach w Stuttgarcie.

Aha, diody powinny być możliwie dobrze skupione, znaczy nie 120° tylko 10°.

Waldek

Re: dyfuzor do listwy ledowej
Nosz co za złe patenty ;/ Niestety na sprzedaż ma to iść.

wielkość
próbkę
No tylko gdzie takie SMD dostanę w przyzwoitej cenie? Na razie liczyłem
na zastosowanie pasków chińskich "z allegro" typu 600led/metr po ~200zł
za 5m, co wychodzi 40zł/metr = 40zł/120Led = 33gr za leda od chińczyka,
a ledy u nas (nie licząc pcb, polutowania tego) kosztują po >1.5zł/led
smd typu plcc6

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: dyfuzor do listwy ledowej

Jedyne, co może pomóc, to dłuższe koryto na kancie, gdzie świecą diody.
Znaczy diody w profilu u, potem 2-3cm metalizacji tworzywa. Albo soczewkę
skupiającą zrobioną z półcylindra. Da się zrobić coś takiego na wtryskarce.

Waldek

Re: dyfuzor do listwy ledowej

pleksi ok, a nie prosciej odbic swiatlo od sciany/sufitu ?

tak sie robi profesjonalne oswietlenia, efekt jest ciekawy - wszechobecne,
rozproszone swiatlo :)

i dlaczego ledy ? taka moda ?

p, zul

Re: dyfuzor do listwy ledowej

O ile znam jeszcze język polski, to podświetlenie jest czymś innym od
oświetlenia. Robiąc podświetlenie np. skali, nie jest taką prostą rzeczą
mieć pod ręką sufit.

Waldek

Re: dyfuzor do listwy ledowej
Otóş to.
To ma być coś jak tablica boczna z numerem w autobusie, która świeci
całą powierzchnią, a do ramki wkłada się folię z aktualnym numerem
linii. Albo coś w tym stylu, w kazdym razie muszę zastąpić tanio i
bardziej niezawodnie świetlówkę liniową + przetwornica, co pada bez
przerwy.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: dyfuzor do listwy ledowej
Hello BartekK,

Użyj folii elektroluminescencyjnej.

Re: dyfuzor do listwy ledowej

nie lubi niskich temperatur.

Waldek

Re: dyfuzor do listwy ledowej

A jak z trwaloscia ?
Bo tak mi sie wydaje ze malo kto tego uzywa.

J.

Re: dyfuzor do listwy ledowej
Marna trwałość. Nie lubi niskich temperatur, nie wiem jak z wysokimi.
Nie lubi wilgotności (przewornica, wyższe napięcia itd). Z czasem
jasność spada, nie nadaje się do świecenia 24/7. Zwykły zestaw ledów +
opornik zasilanych niskim napięciem wydaje mi się dużo bardziej
niezawodny, a nawet jak led padnie, to zgasną 3szt z 120ledów/metr, nie
ma dramatu.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: dyfuzor do listwy ledowej

Wpisałem w gogla, bo interesowałaby mnie taka sprawa
i pierwszych paręnaście wpisów to "szukam" i 2004 2006 rok
Żadnego producenta, parę agencji reklamowych
(jedna bez adresu, telefonu, tylko e-mail)
Przestali produkować?!

Artur(m)

Re: dyfuzor do listwy ledowej

a co szukasz? Bo zarówno folie EL jak i holograficzne dyfuzory są
produkowane i do kupienia.

Waldek

Re: dyfuzor do listwy ledowej

Robię studio nagrań i salę koncertową. Próbuje znaleźć coś co w ciemności
(przyciemnieniu) będzie jakoś się wyróżniać. Dlatego żywo zareagowałem
 na powyższą informacje. Widziałem reklamę Pepsi, która rozświetlała się
"liniowo" taka linijka LEDowa,  zapalały się jakby kolejne LEDy.
Myślałem o LEDach sterowanych procesorem, ale liczba przewodów
zniechęcała.
Jeżeli masz w tym względzie wiedzę, to chętnie z niej skorzystam.

Artur(m)

Re: dyfuzor do listwy ledowej

Tego typu urządzeń nie robiłem, ale trochę się w LEDowych wyświetlaczach
babrałem.
Liczba przewodów jest rzeczą relatywną. Z moich zabawek najwięcej LEDów to
121 sztuk, niezależnie sterowane. Adresowane za pomocą portu drukarki, bez
procesora. Procesorowo zrobiłem 96 sztuk, sterowanie albo stały program,
albo przez RS232.
Ile drutów potrzebujesz zależy przede wszystkim od uniwersalności twojego
"wyróżniacza". Liniowe rozświetlanie można zrobić prosto na rejestrach
przesuwających, "karmionych" procesorem. Znaczy poziomo masz rejestr
przesuwający, w pionie różne linijki. Teraz masz następne opcje: albo wsio
równolegle, wtedy możesz różne prostokąty przesuwać, albo każda linijka
osobno, wtedy potrzebujesz albo jedną nóżkę procesora na linijkę, albo
robisz grupy linijek po 8 sztuk i do tego dekoder na 256 grup. Wtedy dwoma
portami 8 bitowymi możesz załatwić 1024 linii lub 341 linii RGB. Tylko
procesor musi być odpowiednio szybki, ewentualnie jakieś CPLD albo co też
możliwe.
Sterowanie tym majdanem. Zależy od reszty sprzętu. Najlepiej chyba mieć
programy wstrzelone lokalnie w display, wybór programu albo przez sterowanie
oświetleniem (jak masz już coś takiego), albo przez RS485 czy inny Ethernet.
Możliwość ręcznego ustawienia też jest niegłupia. Ustawiasz program i leci
sam.

Waldek

Re: dyfuzor do listwy ledowej

wiadomości

To może pójdę prostszą(?) drogą.
Da się FE przycinać w różne kształty?

Artur(m)

Re: dyfuzor do listwy ledowej

A próbowałeś już mleczne plexi z podświetleniem od tyłu? Najlepsza byłaby
folia LSD, ale toto kosztuje >100EUR za dm2. Jak chcesz z dołu, to spróbuj,
jak już pisałem, najpierw sfokusować te ledy za pomocą soczewki
cylindrycznej, produkując świetlną linię. Taka linia jest już dość
równomierna. Teraz trzeba coś znaleźć, co świeci płaszczyzną, jak się
oświeci kant i nie jest chronione patentem. Mam parę pomysłów, ale też
musiałbym sprawdzić i popróbować. Może coś w rodzaju soczewki fresnela. W
każdym razie bardzo trywialne to nie jest, lampy równomiernie oświetlające
(choć tak równomiernych nie potrzebujesz) kosztują paręset EUR za sztukę.
Nie wiem ile sztuk tego chcesz robić, ale jak by się dało fresnelem, to na
pewno da się coś takiego za małe pieniądze zakupić. Ewentualnie bloki
podświetlania do monitorów lub telewizorów pooglądać. Może da się pogadać z
chińczykiem i kupować odrzuty, które są za bardzo nierównomierne dla
monitora, ale dla busa wystarczy.