DVB-T w "pigułce"

Witam
20 lipca rusza z Chorągwicy pod Krakowem transmisja DVB-T
Z ciekawości zajrzałem na alledrogo w jakiej cenie są tunery do TV
(telewizor u rodzicĂłw)
i natknąłem się między innymi  na coś takiego
http://allegro.pl/tylko-32mm-tuner-usb-msi-slim-hd-cyfrowy-dvb-t-i1707497383.html

Rozumiem że demuxowanie video można zrobić softwarem na komputerze, ale
jakim cudem goście zmieścili tam głowicę UHF ?

Gdyby nie to że to MSI czyli firma która zrobiła trochę działających
płyt głównych to pomyślałbym że to jakaś totalna ściema.

Re: DVB-T w "pigułce"

Cud! Głowica zrobiła się scalona. Wystarczy spojrzeć na stronę
producenta układu:

http://www.ite.com.tw/TW/products_more.aspx?CategoryID=6&ID21%,118

Re: DVB-T w "pigułce"
czyli teraz już nie robi się strojonych cewek, warikapów linii długich

... tylko koni Ĺźal

Re: DVB-T w "pigułce"

Ciekawe czy istnieje jakiekolwiek porównanie odbiorników z klasyczną
głowicą i tymi cudeńkami? Chodzi mi nie tylko o wielkość ale też i o
parametry. Jeżeli są niegorsze, niż rozwiązania klasyczne, to faktycznie
- szacunek.
Maciek

Re: DVB-T w "pigułce"

Porównanie parametrów odbioru DVB-T? Ja mam bardzo duży szacunek do
szeroko pojętego audiofilstwa. Bez niego życie nie byłoby tak barwne.

Re: DVB-T w "pigułce"

Przedpiszcy chodzi chyba o porównanie parametrów głowic czyli m. in.
czułość, współczynnik szumów, selektywność itp. W sumie to ciężko o
obiektywne porównanie na podstawie danych z netu, bo z jednej strony
producenci scalaków suchej nitki na puszkach nie zostawiają jak np. tu :

http://www.xceive.com.cn/docs/XCV%20RFmagazine.pdf

a z drugiej kolega parę lat temu uczestniczył w testach odbiorników DAB
i wyszło tam np., że brak konieczności stosowania filtra SAW tak mocno
zachwalany przez producentów rozwiązań w pełni scalonych to ściema i w
testach na selektywność odbiornika wychodziło jak w mordę strzelił (tzn.
starsze tunery z zewnętrznym filtrem zdecydowanie lepiej dawały radę).

W testach odbiorników DVB-T związanych m.in z planowaniem pasm dla LTE
(czyli znowu selektywność):
http://www.digitag.org/DTTResources/Interference_issues.pdf
też najlepiej spisały się jednak wyraźnie puszki.

Na plus scalaków na pewno jest energożerność i wielkość. Co do czułości
i szumów prawdę mówiąc nie mam porównania, ale normy typu MBRAI czy
NORDIG spełniają z reguły z nawiązką czyli można przyjąć, że są
wystarczająco dobre do typowych zastosowań konsumenckich.

Pozdrawiam
Portal

Re: DVB-T w "pigułce"

Ja oczywiście wiem, że w trudnych warunkach jeden odbiornik da sobie
radę, a drugi nie. To zależy od czułości, współczynnika szumów itd.
Ale jeśli u mnie odbiera klasyczna supeheterodyna z cewkami i scalony
tuner DVB, to nie mogę powiedzieć, że jeden jest w tym zadaniu bardziej
optymalny od drugiego. Chyba żeby chodziło o porównanie ceny, gabarytów
czy energożerności

Re: DVB-T w "pigułce"
Litości. Że Tobie działa, to nie znaczy, że innym musi tak samo działać.
Ja mam do jednego nadajnika DVB-T blisko i łapię prawidłowy odbiór na
pojedynczym dipolu a z drugiego (inny MUX, inna lokalizacja) już tak
łatwo nie jest. Zabierając na działkę odbiornik DVB-T mógłbym zabrać
prostą antenę a nie Yagi. Wolę wybrać odbiornik, który sobie poradzi z
prostszą anteną. To chyba jest proste? Do pełnego pokrycia całej Poski
wszystkimi MUXami jeszcze dłuuuga droga.
Maciek

Re: DVB-T w "pigułce"

To chyba wyjątkowa sytuacja, że z jednego miejsca da się odbierać aż
z dwóch nadajników. To wcale nie znaczy, że inni też tak mają. Są tacy,
co jeszcze nie są w zasięgu żadnego.

Co to jest "pełne pokrycie"? Pamiętam czasy (i miejsca), kiedy można
było odbierać jeden program TV, ale mocno zaśnieżony i to pod warukiem,
że użyło się zestawu dwóch anten z zestawem direktorów jak w drabinie
co ją strażacy mają, umieszczonych wyżej dzwonnicy w kościele. Tam być
może dla DVB będzie teraz potrzebne jakieś lepsze Yagi ze wzmacniaczem,
ale w większości przypadków taki dongiel USB z typową anteną da radę.
Najwyżej wystąpi pikseloza sporadyczno-napadowa.

-- Jarek

PS
Pamiętam jak w latach siedemdziesiątych mówiono, że nie ma możliwości
technicznych, by w Polsce zaistniał drugi ogólnopolski program
stereofoniczny na UKF. Przypomnę, że wtedy mieliśmy standard OIRT
66-74 MHz, czyli pasmo szerokości 8 MHz. Teraz mamy dostępne ponad
20 MHz, ale jestem w zasięgu chyba ponad dwudziestu stacji radiowych
(co z tego, skoro każda nadaje to samo). Oczywiście wszystkie stereo.
To jest spowodowane między innymi tym, że *wzrosły* wymagania względem
odbiorników. Kiedyś zakładano, że domowa superheterodyna ma taką sobie
selektywność, więc dbano o odstęp częstotliwości między nadajnikami,
nawet odległymi. Tak sobie myślę, że te małe bździny z cyfrową obróbką
sygnału analogowego, to selektywność mają niezłą. Zresztą podobnie jest
z odbiornikami UKF w komórkach czy empetrójkach. A to może i ważniejsze
od czułości. A więc: szacun dla tych co kodują; niech wam rejestrów nigdy
nie braknie i liczniki rozkazów się nie przepełniają.

Re: DVB-T w "pigułce"
Mieszkam we WrocB3%awiu. ParEA% dni temu dowiedziaB3%em siEA%, BF%e A6%lEA%
za nadaje
juBF% w DVB T.
SprF3%bowaB3%em dostroiE6% TV (Philips )do odbioru cyfrowego. Ku mojemu
zaskoczeniu znalazB3%em
12 stacji DVB T czeskich i 8 stacji Polskich (Mpux2 ). Antena dachowa,
dobra widocznoB6%E6 A6%lEA%BFy.
JeB6%li chodzi o przystawki to pewnie wolaB3%bym takB1% do starszego TV:
http://www.lynx4u.pl/dvb-t/22-tuner-dvb-t-signal-hd-507-5907634556635.html
WidziaB3%em tB1% przystawkEA% w Media Expert za 150zB3%, bardzo zgrabne
przystawka,
podB3%B1czane przez zB3%B1cze Scart wielkoB6%ci niegdysiejszego walkmana.=
 Ma
moBF%liwoB6%E6 nagrywania
audycji TV na dysk Twardy USB i sporo innych bajerF3%w.
greg142

Re: DVB-T w "pigułce"
Mieszkam we WrocB3%awiu. ParEA% dni temu dowiedziaB3%em siEA%, BF%e ze A6%l=
EA%BFy
nadaje juBF% DVB T multiplex 2 (testowo, normalnie od 31 lipca).
PrzezukaB3%em w swoim TV Philips DVB T i ku mojemu zaskoczeniu znalazB3%em
12 stacji czeskich w tym 8 radiowych i 8 polskich.
Antena dachowa siatka ze wzmacniaczem, dobra widocznoB6%E6 wzrokowa
A6%lEA%BFy.

JeB6%li ktoB6% nie ma odbiornika TV z moBF%liwoB6%ciB1% odbioru cyfrowego t=
widziaB3%em bardzo zgrabne przystawki do odbioru DVB T
za 150zB3% w Media Expert, podB3%B1czane przez zB3%B1cze Scart wielkoB6%c=
niegdysiejszego walkmana. Ma moBF%liwoB6%E6 nagrywania
audycji TV na dysk Twardy USB i sporo innych bajerF3%w.
Tutaj w innym sklepie, ale to to:
http://www.lynx4u.pl/dvb-t/22-tuner-dvb-t-signal-hd-507-5907634556635.html
greg142

Re: DVB-T w "pigułce"
Sorry po opublikowaniu za pierwszym razem miaB3%em komunikat
"opublikowanie postu nie powiodB3%o siEA%, dlatego powtF3%rzyB3%em.
greg142

Re: DVB-T w "pigułce"
czułości.

Co do tłumienia sąsiadujących kanałów to prawda - zawsze możesz
zwiększyć częstotliwość próbkowania, wdłużyć filtry i tak długo jak Ci
starcza mocy obliczeniowej, w cyfrze uzyskasz odpowiednią
charakterystykę. Ale już z selektywnością odległą tak nie będzie. Z
czułością też nie. To trochę jak z fotografią cyfrową - jak część przed
przed konwersją A/D jest obarczona masą artefaktów, to w cyfrze się to i
owo poprawi, ale i tak zawsze będzie o niebo lepiej jak analogówka też
będzie trzymać istotne parametry. Co do "ważniejsze od czułości" to ja
bym nie powiedział - producenci tych scalaków z reguły podają w notach
katalogowych itp. jednak zawsze czułość jako parameter nr 1 - tak jak
np. producenci elektroniki audio zawsze na pierwszym miejscu podają SNR.

Natomiast zgoda, że "good is good enough". Jak produkt spełnia z
nawiązką normy i sprawdza się w istniejących systemach, to nie ma sensu
szukać dziury w całym i kombinować, czy z dyskretnej wersji by się
przypadkiem nie wycisnęło 1 dB czułości więcej, bo i tak producenci
sprzętu raczej będą patrzeć na cenę, energożerność i łatwość integracji
w pierwszej kolejności. A to znaczy, że należy dać sobie spokój z
sentymentami do "puszek" i zaakceptować fakt, że teraz się inaczej
projektuje. Howgh.

Pozdrawiam
Portal

Re: DVB-T w "pigułce"

Nie jest wyjątkowa. Zanim nie nastąpi pełne pokrycie Polski zasięgiem
wszystkich MUX-ów, będzie występować znaczna różnica w sygnale. Jeden
nadajnik ma np. MUX2 a drugi, z innej lokalizacji MUX3. Inny kierunek,
inne poziomy sygnału.

Poszukaj planów pokrycia np. na stronie UKE. Mają takie kolorowe mapki.
Będzie pokrycie trzema MUX-ami całego terytorium - będzie "pełne pokrcie".

No i oto właśnie chodzi - żeby nie następowała a anteny synfazowe nie
były potrzebne.

Ale jakie to ma znaczenie? Tylko takie, że masz dobrą pamięć. Mi chodzi
o porównanie parametrów technicznych odbioru, dopuszczalnych (w dół)
poziomów sygnałów itp. a Ty wyskakujesz ze swoimi teoriami. Mam z czysto
doświadczalnej potrzeby najtańszego dongla do DVB-T. Wiem jak działa,
jaki poziom sygnału jest mu potrzebny, poziom sygnału mogę sobie
zmierzyć, stłumić tłumikiem. Temat dość dokładnie ćwiczyłem i dlatego
chcę poznać konkretne efekty dla różnych urządzeń.
Podaj konkretne dane porównawcze albo EOT.
Maciek

Re: DVB-T w "pigułce"

Nie o to pytałem. Tylko o to, jak wyznaczone zostały te kolorowe łatki.
Czy na ich granicach do odbioru wystarczy scalony tuner, czy potrzebny
będzie taki audiofilski z cewkami.

Moja dobra pamięć ma dla mnie duże znaczenie. I chyba nie tylko dla mnie.

Chodziło mi o to, że wymagania względem odbiorników raczej rosną, a nie
spadają. I że przemysł nadąża za nimi. Gdybyśmy zostali przy zakresach
OIRT, to by pewnie było tam z dziesięć programów stereo. Stare odbiorniki
by skwierczały i szumiały, ale nikt by się tym nie przejmował. Czy teraz
też jest tak, że nowe scalone odbiorniki przewyższają normy stworzone
dla starych drucianych? Wydaje mi się, że tak, ale pewności nie mam.
Mapisałem postscriptum z nadzieją, że ktoś to potwierdzi (lub zaprzeczy),
a nie żeby z czymś wyskakiwać.

Re: DVB-T w "pigułce"

No i widzisz - to jest właśnie sedno mojego pytania. Nie musi być
audiofilski z cewkami, tylko klasyczny tuner, jaki można kupić do
analogówki za 25 zł. Z pewnością UKE nie analizuje porównań typów
tunerów, tylko przyjmuje określony poziom sygnału na danym terenie.
Teoretycznie nie jestem w zasiegu drugiego, słabszego MUX-a. Nie jest
dla mnie przeznaczony według mapki ale mierząc poziom sygnału i
właściwie dobierając antenę (wcale nie jakiś gigant Yagi-Uda) mogę go
odebrać. Jeden nadajnik zapewnia mi świetną jakość cyfrowej TV na jednym
MUX-ie a drugi, słaby dodaje do tego zawartość drugiego MUX-a.  Chce
jedno i drugie ale do drugiego jest potrzebny znacznie lepszy tuner albo
dużo lepsza antena. Pewnie zaraz powiesz, że skoro nie jest dla mnie
przeznaczony ten drugi MUX, to wszystko jest OK i dongle mają wystarczyć.

W zasadzie nadąża, tylko konia z rzędem temu, kto potrafi ot tak od razu
podać który jest lepszy i nadąża. Wszystkie mają na papierze doskonałe
parametry. Źle zestrojona głowica będzie dużo gorsza, niż
najprymitywniejszy odbiornik scalony. Czy przy dobrym strojeniu będzie
lepsza i czy to będzie znaczący zysk?
Maciek

Re: DVB-T w "pigułce"

No to mam kolejne pytanie. Jeśli obecne nadajniki analogowe przestawimy
na nadawanie w DVB-T (tak jak to jest w planie), to czy z odbiorem
lepiej sobie poradzi analogowy tuner za 25 zł (przed zmianą), czy
scalony kurdupel USB (po zmianie). Zdaje się, że kol. Atlantis ma
jakieś obserwacje dotyczące tego porównania.

Czym się manifestuje mniej świetna jakość odbioru z tego drugiego?

Zaraz powiem, że skoro nie jest przeznaczony i daje w tym miejscu poziom
sygnału poniżej tego określonego przez UKE, a mimo tego stosując różne
zabiegi można z niego korzystać, to jest lepiej niż OK (bardzo proszę,
żeby ktoś zadzwonił do dyżurnego polonisty i zapytał, czy "lepiej niż OK"
to okropny pleonazm, z którym trzeba walczyć ogniem i mieczem).

"Panie, zabieraj mi to w cholerę, to nie działa, nic nie widać" -- tak
będzie z tymi co nie nadążają, gdy DVB będzie już oficjalnie dostępne,
a pokrycie pełne. Eksperymentator zawsze ma ciężko jak koń pod górę
(nie tylko z rzędem, ale z pełnym wozem).

We wspomnianych wcześniej latach siedemdziesiątych brano pod uwagę
głowice zestrojone w poniedziałek na pierwszej zmianie podczas akcji
przekraczania planu dla uczenia VII Zjazdu PZPR. A także te, które
przez dwadzieścia lat zdążyły się nieco rozstroić. Teraz jest o tyle
łatwiej, że współczesny sprzęt jest stabilny w czasie. A czy da się
*skonstruować* odbiornik DVB-T o czułości lepszej od tych oferowanych
w handlu? Pewnie się da, ale nie wiem na ile lepszy. I czy robienie
tego w wersji strojonej będzie właściwym środkiem osiągnięcia celu.

Re: DVB-T w "pigułce"
Nadal nie rozumiesz - obraz jest zawsze taki sam w sensie przenoszonej
informacji (jeżeli jest), bo to transmisja cyfrowa, tylko przy słabym
poziomie sygnału częściej wystąpi pikseloza albo zacięcie. W tym
momencie jest gorszy, bo zrywa transmisję. Tak można rozumieć gorszą
jakość. Nie potrafie inaczej tego wytłumaczyć. Z silnego nadajnika w
odległości 50km mam obraz na pojedynczym dipolu wewnątrz mieszkania. Ze
słabego muszę wystawić na balkon antenę o większym zysku i na dodatek
dokładnie skierować w stronę nadajnika.

Jaaasne. Dziwnym trafem większość ludzi zadowala się byle g...
radyjkiem, odbierajacym przyzwoicie parę lokalnych stacji radiowych.
Byle tylko w miarę zrozumiale trzeszczało. Nawet nie ważne jaka stacja.
Producenci właśnie na nich najlepiej zarabiają, bo są w większości. Od
dawna wiadomo jak zrobić dobry tor w.cz./p. cz. w radiu, tylko coraz
trudniej znaleźć w sklepie takie radio. Techika poszła do przodu.

Tylko jeżeli otworzysz dowolną serwisówkę polskiego TV z tych lat, to
obojętnie jaka tam była głowica, parametry czułości, szumów itp. były
identyczne. Czy to polska ZTG65xx, czy zagraniczna na MOSFETach. Dziwne.

Ty ciągle wyskakujesz z super precyzyjną głowicą - jak pisałeś wcześniej
"audofilską". Nigdy o nią nie pytałem. Pytam o porównanie przyzwoitej,
typowej głowicy na elementach strojonych (jakie są robione od lat) z
cyfrowym odbiorem w takim małym donglu. Głowica w. cz. do normalnego
odbiornika TV, kosztująca za 25zł, bo za tyle kupowałem ostatnio w
lokalnym sklepie, działa bardzo dobrze a nie sprawia wrażenia spejalnie
wykonanej. Już tu kolega napisał, że producentom nie można wierzyć, bo
jedni piszą o wyższości strojonej a drudzy o scalonej. Podał przykłady.
Wiele urządzeń jest projektowanych byle było taniej a wcale nie lepiej,
choć technologia umożliwia bardzo wiele. Brak czynności strojenia
znacznie obniża koszt produkcji. Resztę się załatwi marketingiem -
kliencie potrzebujesz tylko lokalnych MUXów. W typowych warunkach się
sprawdzi a klient zwykle nie zapyta czy może być lepiej.
Maciek

Re: DVB-T w "pigułce"

Co znaczy "częściej"? Jeśli sygnał jest wystarczająco silny, to nie
powinien zrywać w ogóle. No, może poza takimi przypadkami, że wrona
usiądzie na antenie albo zdarzy się oberwanie chmury.

Mam 30km do nadajnika. Multipleksy 100kW, 50kW i jeszcze dwa o nieznanych
mi parametrach. Zrobiłem test na karcie "dwa w jednym" i takiej sobie
antenie. Odbiór DVB-T zadawalający, sekunda pikselozy trafiła się raz
na kilka godzin, ale wtedy lał deszcz. Dłużej nie miałem cierpliwości
oglądać. To samo centrum nadawcze, ta sama karta (czyli ten sam tor
w.cz.), transmisja analogowa (nie znam mocy nadajników) -- obraz
zaśnieżony i w ogóle do chrzanu.

Od kilku lat słucham radia wyłącznie z Internetu. Stare radia jakie
miałem, od przenośnych aż po (niegdyś topowego) radmora, ustawione
w pobliżu komputera trzeszczały okrutnie. Gdy pierwszy raz przeczytałem
o karcie radiowej PCI, pomyślałem sobie "to nie może działać". Ale jak
kupiłem, to zmieniłem zdanie. Odbierała lepiej od wszystkiego co w domu
było.

Że tak napisali? Nic dziwnego, za komuny wypisywali same kłamstwa.

Nie "super precyzyjną", raczej wręcz przeciwnie. "Audiofilską", czyli
taką, co działa na zasadzie "bo przed wojną wszystko było lepsze, trawa
zieleńsza, a radia na lampach i cewkach grały ładniej".

Tylko jak to porównać? Produkuje ktoś tunery DVB z głowicami o elementach
strojonych? Co się dało, to zrobiłem. Porównałem odbiór analogowy i DVB
na cyfrowej głowicy, bo taką kartę mam. Powównałem odbiór FM na cyfrowym
tunerze i na takim z elementami strojonymi. W najlepszych warunkach do
porównań, jakie mogłem osiągnąć, czyli w tym samym pomieszczeniu. Gdyby
były jeszcze jakieś pytania do mnie, to chętnie odpowiem w ramach swojej
wiedzy i możliwości.

Jak przy analogowym odbiorze był śnieg na ekranie albo trzaski
w głośnikach, to faktycznie klient mógł nie protestować, albo można
mu było wmówić, że tak być musi. Ale jeśli będzie miał permanentną
pikselozę, to chyba nie uwierzy. I raczej nie trzeba mu wmawiać,
że potrzebuje tylko lokalnych MUXów, bo przecież on naprawdę nie
potrzebuje innych. Chyba że jest radioamator -- wtedy stawia na
maszcie Yagi jak drabina strażacka, robi wzmacniacz antenowy chłodzony
ciekłym azotem i wysyła nasłuchową kartę QSL z potwierdzeniem
obejrzenia "Tańca z gwiazdami" do centrum nadawczego w ościennym
województwie.

Lecz radio, jak wiecie,
Bardzo trzeszczy w lecie.
Re: DVB-T w "pigułce"

Uważasz, że istnienie w powietrzu sygnałów DVB-T jest takie całkowicie
cyfrowe i nic nie ma wpływu na odbiór? Sygnał jest lub go nie ma w
określonym zasięgu? Bez przesady. Niski poziom sygnału, czy zakłócenia w
pewnym momencie spowodują zerwanie odbioru, zacięcie obrazu, pikselozę
kwadratową, czy cokolwiek innego. Jeden odbiornik poradzi sobie przy
sygnale, przy którym inny już nie da rady. Jednemu wystarczy prosta
antenka w pomieszczeniu a inny będzie wymagał większego poziomu i anteny
kilku elementowej. O takie porównanie mi chodzi. Kolega "Portal"
zrozumiał o co mi chodzi i dziękuję mu za to co przesłał.
Maciek

Site Timeline