dopasowanie impedancji

jak dopasować impedancyjnie odbiornik do źródła?

przykład: akumulator o impedancji 1omuf i żarówka o impedancji 10omuf,
dla uproszczenia żeby dało sie to zrobić za pomocą transformatora można
założyć że akumulator jest prądu zmiennego:O)

Re: dopasowanie impedancji

Rozumiem, że chcesz uzyskać maksimum mocy, ale po co?? ;)...

Jak chcesz transformatorem, to pamiętaj, że impedancja transformowana
jest przez n^2 ;)... czyli musisz mieć przekładnię ok 3,16 i dać go tak,
że po stronie żarówki będziesz miał 3,16x mniejsze napięcie ;)...
Obciążenie "akumulatora prądu zmiennego" takim transformatorem idealnym
z "żarówką 10 ohm" będzie widziane przez ten akumulator jako "żarówka 1
ohm" :P...

Dobra, bez jaj, napisz coś więcej o co chodzi ;)...

Bo moim zdaniem łatwiej "dopasować" żarówkę niż akumulator, kupując taką
o odpowiedniej mocy i na odpowiednie napięcie ;)...

Pozdrawiam
Konop

Re: dopasowanie impedancji

dokładnie, maksymalna moc i minimalne straty,
po to żeby maksymalnie wykożystać energię ze źródła:O)

ok, dzięki ze to w pamięci policzyłeś, ale ja nadal nie wiem jak,
jakoś nie mogę tego ugryżć:O(

dałem przykład, bo problem jest ogulny dopasowania wszędzie:O)

problem w tym że żadko kiedy da się w ten sposób dobrać obciążenie a nawet
wybór żarówek masz ograniczony, albo masz konkretne obciążenie, albo
konkretne źródło zasilania (na przykład masz wzmacniacz 4omowy a głośniki
8mio),
albo i to i to, trzeba to podłączyć a nie ma dopasowania impedancyjnego i
problem
w tym jak to dopasować, z zasilaniem prądem zmiennym da sie zastosować
transformator, a co dla żródeł stałych?:O(

Re: dopasowanie impedancji

Tak "ogulnie" (normalnie aż ciężko się to czyta) to jednak sprecyzuj.
Jeżeli chcesz maksymalnie wykorzystać energię ze źródla, to potrzebne jest
niedopasowanie.
W przypadku dopasowania połowa mocy tracona jest w źródle, a tylko połowę
wykorzystujesz. Moc to nie energia.

Dopasowanie potrzebne nam jest z reguły przy sygnałach zmiennoprądowych i
małych mocach.

Zły przykład. Wzmacniacze mają niską impedancję wyjściową na poziomie 0,1
ohma.

Raczej mały problem. W takich przykładach rozważa się straty mocy i
możliwości mocowe źródła - obciążenia. Oczywiście inne też, specyficzne dla
danego urządzenia. Np. zniekształcenia w przypadku wzmacniacz - głośnik.

Transformator prądu stałego :-) czyli przetwornicę. Ale nadal nie ma
dopasowania (nie dąży się do dopasowania), bo przy obciążeniu przetwornicy
jej impedancją wyjściową uzyskamy maksymalnie 50% sprawności, a w praktyce
uzyskujemy 70-80%

Pytanie jest zbyt ogólne i robi się z tego temat-rzeka.

--
Desoft

Re: dopasowanie impedancji

ok, masz rację że trzeba sprecyzować, bo okazuje się ze zależnie od
zastosowania dopasowanie albo jest wskazane, albo nie, faktycznie przy
źródle zasilania w postaci akumulatora, optymalne jest rozwiązanie kiedy
impedancja żródła jest spoooro razy mniejsza od obciążenia, zysk masz taki
że sprawność enetgetyczna takiego ukłądu będzie zbliżona do 90%:O)
ale rozważ inny przypadek, gdzie żródłem energii jest na przykład generator
spalinowy o stałej mocy i teraz powiedz mi w jakich warunkach jesteś w
stanie ode3brać z niego maksymalną ilosć energii? właśnie przy dopasowaniu,
wtedy odbierasz połowę energii, a połowa idzie w straty, a co będzie jak do
takliego generatora podłączysz obciążenie z 10razy wiekszą impedancją? to że
odbierzesz około 10% mocy (na oko) a reszta idzie w straty:O(

gdyby tak było to dla wzmacniacza nie było by żadnej róznicy czy podłaczysz
do niego kolumny 4ro, czy 8mio omowe, a jednak róznica jest odromna!!!
a gdyby było tak ja ty mówisz, to wzmacniacz 100watowy nie potrzebował by
ogromnego radiatora, bo wydzielała by sie na nim moc zaledwie pojedyńczych
watów, a to nieprawda!!!

fakt, nie zauważyłem tego, więc chodzi o dopasowanie do źródła o
znamionowyuch mocach (prądnice, generatory) a nie akumulatory:O)

Re: dopasowanie impedancji

Właśnie przy niedopasowaniu. Coby 90% przekazać do obciążenia a 10% grzać
generator.
A w praktyce jeszcze mniej , bo problemem są obiążenia nieliniowe
(indukcyjne).
Mając generator 1kW można do niego podłączyć wiertarkę 500W (tak
upraszczając)

Jednak nie jest, szczególnie ogromna. Wzmacnaicze 4 i 8 omowe mają taką
nazwę bo
robi się głośniki 4 i 8 omowe. Generalnie to wszystko w zakresie dopasowania
głośnika do wzmacniacza.
Można podpiąć głośnik 4 omowy do wzmacniacza 8 omowego i na odwrót. Jest to
bez znaczenia. W zakresie małych mocy będą grały tak samo. Jeżeli zwiększamy
moc to wchodzimy w zakres dopuszczalnych parametrów kolum i wzmacniacza.
Szkoły są dwie. Jedna mówi że "wzmacniacz powinien być mocniejszy od
kolumn" - nie wystąpią zniekształcenia wzmacniacza. Druga odwrotnie - wtedy
nie wystąpią zniekształcenia kolumn. W sumie obie sprowadzają się do tego
samego: na danym zestawie nie można grać na maksimum parametrów.

Sprawność wzmacniacza (teoretyczna) wynosi 78% więc trzeba kawałek radiatora
tylko na te teoretyczne waty.
Gdyby było tak jak mówisz to pojedyńczy wzmacniacz samochodowy (Nie mostek,
zasilany z 13,8V dopasowany - imp. wyj. 4 omy) miałby 1,5W mocy a nie prawie
6W jak mają standardowe wzmacniacze.

Czytając to:
http://www.eioba.pl/a80738/dobor_agregatu_pradotworczego
zauważ jak daleko jeszcze do dopasowania.

--
Desoft

Re: dopasowanie impedancji

zapomioałęś dodać ze jak do tego 1kW generatora podłączysz wiertarkę 100W
staraty wyniosą około 0.9kW czyli 90% !:O)

mylisz się bardzo, ja osobiście nie raz byłem świadkiem jak to domorośli
melomani puszczali z dymem wzmacniacze wysokiej klasy podpinając do nich
kolumny o mniejszej impedancji (wzmacniasz siadał nawet przy cicho grajacej
muzyce:O)

w każdym razie gdyby impedancja wzmacniacza była o rząd wielkości mniejsza
niz głośników, to takie wzmacniacze nie potrzebowały by ogromnych
radiatorów, z tym oczywistym faktem chyba sie zgodzisz?:O)

nic tam nie widzę o dopasowaniu impedancyjnym!:O(

Re: dopasowanie impedancji

Źle kombinujesz, ale ciepło. Cos fi się kłania.

Popatrz, a mój gra już 8 lat pomimo że niedopasowany.

Już pisałem o sprawności.

A widzisz!!
I nie zobaczysz dopóki nie zrozumiesz, że dopasowanie ma sens tylko przy
słabych sygnałach, gdzie potrzebujemy maksymalnie wykorzystać moc. Głównie
to układy antenowe.

--
Desoft

Re: dopasowanie impedancji

Nie koniecznie. Nie jeden się spotkał ze zjawiskiem niedopasowania uwalając
stopień końcowy w nadajniku radiowym :)
Prędzej uwalisz niedopasowaniem końcówkę wcz 500W niż 0,5W.

Marek

Re: dopasowanie impedancji

ha ha, czy ty powiedziałeś że chodzi o maksymalne wykorzystanie mocy?:O)
toć to ja wałkuje od początki:O)

Re: dopasowanie impedancji

To trzeba było napisać że chodzi o generator o mocy 3uW.

Już padło wcześniej, za mało masz podstawowej wiedzy z  fizyki.
Dla mnie EOT.

--
Desoft

Re: dopasowanie impedancji

To jeszcze gorszy przypadek - nie dosyE6%, BF%e nie ma pojEA%cia o fizyce
(o ortografi nie wspominajB1%c)
to w dodatku z maniackim uporem broni siEA% przed wiedzB1%, ktF3%rB1%
cierpliwi fachowcy prF3%bujB1% mu przekazaE6%.
Niewyuczalny.
Szkoda zdrowia.

EOT

Wmak

Re: dopasowanie impedancji

ha ha, i wy przygłupy zażucacie komuś brak wiedzy z fizyki podczas gdy nie
popisaliście się nawet wiedzą z elktroniki, o fizyce nie wspominając,
spadajcie na drzewo i nie wpier*** się cioty!:O)

Re: dopasowanie impedancji

Nikt się z tym nie zgodzi!! Kolego, wzmacniacz nie jest źródłem
energii!!! Dostaje powiedzmy +18V z zasilania, a na głośnik ma podać +1V
(wynika z sygnału na wejściu)... więc odkłada się na nim 17V... prąd
płynący do wyjścia to 1V/4ohm czyli 0,25A... mamy moc ponad 4W
traconą... policz co będzie przy 9V na wyjściu ;)...

Pozdrawiam
Konop

Re: dopasowanie impedancji

Ale efekt uboczny - w tym momencie wzmacniacz stawia opor 17V/0.25A =
68 ohm.

Nie mylic z innymi rodzajami impedancji.

J.

Re: dopasowanie impedancji

nikt nie twierdzi że jest, wzmacniacz jest tylko pośrednikiem w
przekazywaniu energii!!!

czy ty w życiu skonstruowałeś jakiś wzmacniacz?:O)
jak dasz zasilanie 18V to na głośnik możesz maksymalnie podać  prawie te 18V
(minus napięcie nasycenia tranzystorów i jakeiś drobne spadki po drodze:O)
a ile tego spadku będzie naprawdę to zależy głównie od impedancji wyjściowej
wzmacniacza i impedancji głośników głośników

p.s. tak myślę nad tym wątkiem i do takiego dochodzę wniosku:
zadałęm an grupę elektroniczną proste pytanie z elektrotechniki (sam
odpowiedź znalazłem w necie następnego dnia:O) i na pytanie jest w stanie
odpowiedzieć tylko jedna osoba!!!!
wpadł mi w ręce podręcznik elektrotechniki i nawet w nim tak podstawowych
informacji jak przekładnia impedancji transformatora nie podaje, w takich
sytuacjach widać jaki jest poziom naszej edukacji, to podobnie jak z
pierwiastkiem w matematyce, widza podstawowa a prużno jej szukać nawet w
podręcznikach uczelni wyższych, toś wie jak policzyć pierwiastek?:O)

Re: dopasowanie impedancji

Kolego, o wzmacniaczach tez nie masz dobrego pojecia.

A jaka jest odpowiedz ktora znalazles ?

Bo prawda jest taka ze dopasowanie impedancji na rowno stosuje sie :
-przy w.cz. - bo inaczej w antenach i kablach cuda sie dzieja.

-przy niektorych czujnikach, gdy chcemy jak najwiecej mocy sygnalu
odebrac.

Czesto zas "dopasowanie impedancji" oznacza ze odbiornik ma ja
znacznie wieksza niz zrodlo, wlasnie po to zeby nie zmieniac
wlasciwosci zrodla.

Albo to bardzo kiepski podrecznik jest, albo po prostu nie zauwazyles.

Oczywiscie. Jest pare ksiazek o metodach numerycznych :-)

A jak liczyc za pomoca kartki i olowka to faktycznie juz nie ucza.
Jakos sie nie czuje uposledzony z tego powodu :-)

J.

Re: dopasowanie impedancji
Hello J,

[... karmienie trolla ...]

Po co to robisz?

Re: dopasowanie impedancji

taaa, ty masz pewnie ogromne pojęcia:O)

przeczytaj ten wątek, to się dowiesz!:O)

mnie nie interesuej gdzie się stosuje, ani gdzie ty wyczytałeś że się
stosuje, ja mam konkretny problem i w nim go chcę zastosować, poniał?:O0

podręcznik zatwierdzony przez ministra edukacji do nauki w temacie, ale
kiepski faktycznie, ty znasz lepsze?:O)

numerycznych powiadasz? wiec jak numerycznie liczysz pierwiastek?:O)

no właśnie nie uczą, a to zupełne podstawy, ciekawe czy studentuf matematyki
uczą, w każdym razie jeśli nie czujesz sie upośledzony z powodu braku
znajomości zupełnych podstaw to twój problem:O)

Re: dopasowanie impedancji

taa, Roman mial racje, nie karmic trolla.

Bo to zly minister byl.
Ale .. poszukaj jeszcze raz, jak znajdziesz to przepros.

Sam sobie musisz znalezc, zasluzyles .

Sinusa obliczac tez nie ucza, ani logarytmu, ani pierwiastka 3-go
stopnia.