"dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel - Page 2

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel
(ciap)
(ciap)
dodam na przykład:
http://www.ekonomia24.pl/artykul/793882,539796-Prawo-nie-rozpieszcza-inwestujacych-w-energie-wiatrowa.html

--
Włodek

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel

Ale prad bedzie drozal, a unia bedzie naciskala zebysmy dotowali jego
produkcje, a nawet bez dotacji 30gr/kWh moze byc wkrotce realne.

Czas sie zajac produkcja tego sprzetu ? :-)

J.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel

No właśnie. Panowie elektronicy, czas wziąść na ambit i na warsztat
zagadnienie. W sektorze w okolicy 100-500W brakuje takiego urządzenia na
rynku światowym. A takie w naszym biednym kraju, gdzie obywatela stać na co
najwyżej jeden panel 100W, podłączyć się legalnie do sieci nie można a
wciąż w użyciu jest mnóstwo indukcyjnych liczników bez blokady obrotów
rewersyjnych baaardzo by się przydało i zarobić by można na produkcji i
sprzedaży. Oczywioście, cena nie może być z kosmosu, powiedzmy za 200-300zł
sądzę że zbyt by był.
--
Jacek

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel

    Od pewnego czasu myślę o czymś takim ale dla własnej instalacji 12V -
24V. Tzn.
położyć w domu instalację 12-24V (Napięcie tej instalacji to jeszcze otwarta
kwestia.
24V niby mniej grzeje kable przy tej samej mocy, jednak z 12V sporo urządzeń
dało by się zasilać bez dodatkowej przetwornicy). Umożliwić zasilanie z
dwóch źródeł jeden centralny zasilacz o dobrej sprawności podpięty do sieci
230V i do tego jakiś system eco.
    Wbrew pozorom w domu jest sporo urządzeń zasilanych ze wszekiego rodzaju
zasilaczy, które w ten sposób można by wyeliminować, w przypadku
konieczności uzyskania niższego napięcia, to moduły przetwornic impulsowych
o nat. 0,5 - 1A kosztują dosłownie kilka złotych, a do tego mniej jest
kłopotu z separacją od sieci energetycznej.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel
Hello Marcin,

Jesli już, to 48V jest rozsadnym kompromisem.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel

    Tak, tylko 48V nie jest uważane za napięcie bezpieczne i przy zasilaniu
czegokolwiek trzeba by było w myśl przepisów zapewnić separację, a tego chcę
uniknąć. Tzn. zasilacze końcowe to mają być tylko przetwornice napięcia bez
transformatorów separujących. Ja wiem, że ciężko się przekręcić od 48V, ale
różnie to bywa... przypadki chodzą po ludziach, a prokuratorzy raczej nie są
wyrozumiali :). Poza tym wiele gotowych modułów przetwornic niewielkiej mocy
nie potrafi pracować z tak wysokim napięciem wejściowym. 24V strawi
natomiast zdecydowana większość.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel

Ja widziałem nawet zasilacze pecetowe na 48V DC, ale ten standard, to już
trzeba uznać za relikt przeszłości pochodzący z central telefonicznych
i tamtejszych akumulatorowni. W domu najlepiej mieć sieć 12V AC tolerującą
zasilanie z 12V DC (jak raz na dwa lata zajdzie potrzeba, moge się wpiąć
do samochodu).

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel

    OK. poszperałem po sieci i wychodzi, że dla DC można i 60V przyjąć za
napięcie bezpieczne. Tak więc pozostaje kwestia przetwornic niewielkiej mocy
(poniżej 1A) mogących pracować z tak wysokim napięciem wejściowym.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel
Hello Marcin,

Zależy według jakich norm...

Niekoniecznie. Uziemiasz jeden biegun (zazwyczaj uziemia się +) i
stosuje proste przetwornice nieseparowane (odwrócony step-down) z
zabezpieczeniem wyjscia typu crowbar i na wyjsciu masz bezpieczne
napięcie pomimo braku separacji.

Nieprawda - to jest standard i jest mnóstwo przetwornic pracujących
właśnie na takim napięciu.

Nie stawialbym na to duzych pieniędzy.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel

Jeśli chodzi o oświetlenie, to po wycofaniu żarówek coraz trudniej kupić
jakieś rozsądne świecidełko na 230V, a coraz więcej jest takich na 12V.
Mnie się ten wybór wydaje oczywisty -- gdybym miał teraz coś budować
(a nie jest to wykluczone), to bym kładł instalację 12V.

Chyba nie do końca tak. Zauważyłem, że sporo małej elektroniki domowej
ma teraz zasilanie prądem zmiennym niskiego napięcia. We wtyczce jest
tylko transformator, a w środku reszta zasilacza. Ale to trafo pełni też
rolę separacji galwanicznej -- one mogą nie lubić włączania do wspólnej
linii zasilającej 12V AC.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel

    12V to trochę jednak mało - aby uzyskać jakąć znośną moc to jednak dość
grube przewody trzeba by było kłaść. Jedyna zaleta to możliwość rezygnacji z
wielu zasilaczy (sporo urządzeń ma zasilacze 12V DC). A co do "świecidełek",
zawsze może to być np. 24V i dwa 12V źródła światła połączone szeregowo.

  Tu bym polemizował, wielokrotnie zamiast zasilacza AC stosowałem DC i
nigdy nic złego się nie stało, chociaż mogę sobie wyobrazić sytuację, że od
tego może odparować mostek, w którym w takim układzie obciążona jest tylko
połówka i to ze stałą mocą.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel

To przede wszystkim problem amerykański, a nie chiński. Napięcie 100-127V,
to chyba najgorsza wartość, jaką można wybrać na domowy standard. Za dużo
jak na napięcie bezpieczne, za mało dla urządzeń dużej mocy. To nasze
grzałki w żelazkach czy kuchenkach 220-240V są na granicy rozsądku, a tam
już trzeba kombinować jak koń pod górę.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel
Hello Jarosław,

Nie trzeba. Do domu dochodzą dwie fazy (180 stopni!) i urządzenia
dużej mocy zasilane sa 220V międzyfazowym.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel
  Napięcie 100-127V,

Może i za dużo ale zapewne ilość zgonów po porażeniu zdecydowanie
mniejsza niż u nas, tak jak z prędkością, nie ma bezpiecznej powyżej
20km/h tylko rozsądne kompromisy.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel

"Zapewne"? Są jakieś statystyki na ten tamat (porażeń, nie prędkości)?

Może zawodzi mnie wyobraźnia, ale wydaje mi się, że zgony trafiają się
nie po przypadkowym muśnięciu części pod napięciem, tylko gdy zajdzie
taki zbieg okoliczności, że do denata podłączono prąd, a on przez czas
dłuższy nie mógł się uwolnić z innych dodatkowych powodów. Porucznik
Columbo badał kiedyś sprawę jednej pani, co to jej wrzucono do wanny
suszarkę do włosów. Ona była na 110V (suszarka, nie pani).

Narzekając na amerykańskie prądownictwo, trzeba jeszcze dodać, że mają
tam fatalne wtyczki. Przy wyciąganiu tego dziadostwa z gniazdka bardzo
łatwo zostać trąchniętym. Pamiętam Amerykanina, co gdy pierwszy raz
zobaczył naszą wtyczkę, nie mógł się nachwalić jaki to genialny wynalazek.

Ale może ponieważ tam każdego już nieraz musiało dziabnąć przy wyciągania
kabla z gniazdka, to dlatego są ostrożniejsi? Iwan Pietrowicz Pawłow
robił doświadczenia na psach, z których wynika, że ta teoria może i tu
mieć zastosowanie.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel

Ale instalacja niskonapięciowa nie służy do popędzania żelazka, tylko
sprzętów które i tak się takim, bądź jeszcze niższym napięciem zadawalają.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel

Nie wiem jaki przyjęto spadek napięcia w tym kablu do żelazka, ale jeśli na
przykład przyjęto, że sprawność transportu energii tym kablem ma wynieść 98%
(strzelam kompletnie z sufitu) to oznaczałoby że z 230V w gniazdku do
grzałki trafia tylko 225,4V.
Ten sam kabel przy obciążeniu tym samym prądem (a chyba takie przyjąłeś
założenia do pojęcia "wydoli" ) z 12V dostarczy tylko 7,4V do obciążenia.
P.G.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel

Natknąłem się ostatnio na info, że niektórzy przypuszczają, że w
mieszkaniach oprócz gniazdek 230 będziemy mieli również gniazdka PoE i na
przykład komórki będą miały ładowarki z PoE.
P.G.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel
Hello Piotr,

To wcale nie jest taki głupi pomysł. Tylko mam wrażenie, że raczej w
domach sieć będzie bezprzewodowo i PoE nie będzie miało już racji bytu.

Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel

Ani słowem nie sugerowałem, że jest głupi.

Urządzenia bezprzewodowe wymagają zasilania - czyli w praktyce i tak
jakiegoś kabla (pomijam bateryjne).
Urządzenie spełniające tę samą funkcję, a zasilane z PoE mogło by być tańsze
i być może wydajniejsze (tu się nie znam).
Mogło by powstać dodatnie sprzężenie zwrotne napędzające popularność
instalacji PoE.
P.G.

Site Timeline