dobry mikrofon pojemnościowy

Jest sobie mikrofon

http://www.akg.com/site/products/powerslave,id,357,pid,357,nodeid,2,_language,EN.html

To jest pojemnościowy mikrofon do np. gitary (przykleja się go za pomocą
specjalnego kleju) - dźwięk się przenosi przez jego obudowę (nie ma
otworkĂłw w obudowie).

Generalnie to jest mikrofon pojemnościowy dość zwykły (na oko -
wybebeszyłem jeden) , ale porządny - nie szumi, nie psuje się bez sensu itp.

Niestety - drogawy. Gdzież by można kupić jakieś "lepsze" mikrofony
pojemnościowe niż chiński bardziew po 2 zł w TME ?

Zastosowanie jest nietypowe (mikrofon jest zalany żywicą) - więc zależy
mi na tym, żeby się nie zepsuł po paru miesiącach, nie zmieniał
parametrĂłw itp).
Ten AKG sprawdza się świetnie, ale trochę mi żal tej kasy...

Re: dobry mikrofon pojemnościowy
To jeszcze małe uzupełnienie;

Przykładowo, bardzo fajne są mikrofony MEMS z Farnella.
Są modele z wyjściem analogowym - tyle, że problem polega na tym, że
obecnie mikrofon mam na dwużyłowym kablu (parę metrów) - i nie bardzo
chcę wprowadzać 3 żyłę do zasilania, no taki układ... Te mems mają też
bardzo małą obciążalność.

Ponadto, ten AKG ma małą wyjściową impedancję (200 Ohm), to też jest
korzystne w tym przypadku (przeciętne mikrofoniki elektretowe mają 2.2K
czyli 10x więcej...)

Ergo - najbardziej by mi pasowało zrobienie mikrofonu np. mems, ale
dołożyć do niego (przy nim) wzmacniacz, i jakoś to puścić i zasilić
jednym kablem (znaczy 2 żyłami).

W moim zastosowaniu jakoś muzyczna nie jest wymagana (pasmo do 5 kHz
wystarczy). Jak tu rozwiązać separację zasilania od sygnału, żeby toto
jakoś działało sensownie ?

Re: dobry mikrofon pojemnościowy

  W wielu zastosowaniach mikrofon tego typu ma zasilanie w postaci baterii.

--
P. Jankisz
Re: dobry mikrofon pojemnościowy

Chyba nie potrzebujesz pasma od DC do 5kHz? Wystarczy
http://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_power

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Re: dobry mikrofon pojemnościowy
UBF%ytkownik sundayman napisaB3%:

phantom". Tyle BF%e i mikrofon i wzmacniacz do ktF3%rego go podB3%B1czas=
z muszB1%20
to mieE6% - standardem jest podawanie zasilania napiEA%ciem 48V.

--20%
Darek

Re: dobry mikrofon pojemnościowy
Nie musi mieć, można dorobić. Odsprzęgasz NF kondensatorami, na
zasilaniu cewka i już gotowe (w poprzednim poście podałem sznurek).

Dokładnie tak samo jest podawane zasilanie do wzmacniaczy antenowych.

Re: dobry mikrofon pojemnościowy

Wkładka WM61 Panasonica dostępna na znanym portalu aukcyjnym i w kilku
sklepach internetowych.
To dobra pchła, ambientu nie nagra ale... ;-)
Najlepiej zmodyfikowana wg pomysłu towarzysza Linkwitza (Linkwitz mod).

Łukasz

Re: dobry mikrofon pojemnościowy

Obejrzałem tą stronę. Wychodzi mi, że wszystkie zaproponowane tam
sposoby połączenia są równoważne.
JFETy są symetryczne. No dobrze, nie wszystkie :-) Ten chyba jednak
jest, bo w datasheecie Panasonica jest napisane, że mikrofon można
podłączyć odwrotnie i jego parametry nie ulegną zmianie. Gdzie jest haczyk?

Pozdrawiam,
Paweł

Re: dobry mikrofon pojemnościowy

Ja nie znalazłem tego w dokumentacji, daj link bo teoretycznie to możliwe,
praktycznie też ;-) Ciekawe czy jest to opisane "fabrycznie".

Łukasz

Re: dobry mikrofon pojemnościowy

Szukam, szukam, i nie mogę znaleźć tego linka. Diabeł ogonem zakrył.
Pozostaje chyba zmierzyć.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: dobry mikrofon pojemnościowy

Problem w tym rozwiązaniu to jest tylko taki, że sygnał wystąpi na obudowie.

Łukasz

Re: dobry mikrofon pojemnościowy

A więc jednak nożyk :-)

Pozdrawiam,
Paweł

Re: dobry mikrofon pojemnościowy

Wiesz co ja sobie to narysowałem bo coś mi ciągle nie pasowało.
Obudowe zamiast na masę dajemy na +, i ona nie będzie dołączona do sygnału.
Bramka feta będzie spolaryzowana w kierunku przewodzenia dużym rezystorem
(zakładamy, że jest jakieś R do obudowy). Powstanie wtórnik ale ciekawe
jakie będzie miał parametry z uwagi na tą polaryzacje bramki.

Łukasz

Re: dobry mikrofon pojemnościowy

Ale on ma impedancję 2k2. A ten AKG 200Ohm.
A czy ten mod zmienia impedację (dla połączenia 2 żyłowego) ?
Bo na oko to chyba nie ?

Re: dobry mikrofon pojemnościowy

W połączeniu ze wspólnym żródłem napisali, że mniej niż 2,2k.
W połączeniu zmodyfikowanym ze wspólnym drenem (albo inwersyjnie) pewnie
spadnie do kilku setek. Jednak nie ma wtedy wzmocnienia. Tak czy siak do
tego elektretu potrzeba kawałek elektroniki i chyba ta impedancja nie jest
najwaĹźniejsza.
A może w tej zamkniętej kapsule było coś co działa jak acelerometr z masą
sejsmiczną?

Łukasz

Re: dobry mikrofon pojemnościowy

Jestem akustykiem. Zależy jaką chcesz jakość, ale polecam jednak tego AKG.

--

Jingiel

Site Timeline