dobra lutownica do smd?

Witam
Mam hotaira i czasem używam. Mam transformatorówkę ;) A do małych smd
mam stację Xytronixa z kolbą, wiele grotów różnych włącznie z minifalą
itp... ale ta stacja ma jeden duży mankament - słabe przenoszenie ciepła
z grzałki (albo słaba pojemność cieplna?) przy cieńkich grotach. Przy
najcieńszym grocie - na jego czubku jest utrzymywana temperatura tylko
pod warunkiem że nie lutuję, odpływ ciepła przez zwykły laminat FR4 i
ścieżki powoduje że temperatura w miejscu lutowania spada poniżej
topienia cyny! Lutuje się jak patykiem. Problem wystepuje gdy muszę
grzebać w rzeczach mniejszych niż tqfp144 itp, gęste smd <0805 itp.

Potrzebuję dobrą lutownicę do takich prac, myślałem o wellerze, bo
grotów różnych dużo dostępnych, tylko który (bo modeli narobili jak
mrówek), ale może coś innego zaproponujecie? Budżet tak gdzieś do około
1kzł + groty itp osprzęt.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: dobra lutownica do smd?
grotĂłw
ale
Myślę że Weller każdy, tylko groty oprócz wymiarów mają jeszcze literki
oznaczające temperaturę, lutuję ponad 20 letnim TCP-S i sprawuje się
świetnie, co do tqfp to zmień technikę, to się lutuje grubymi grotami,
dosłownie kilka sekund na układ.
Piotr

Re: dobra lutownica do smd?
Tak, wiem, tqfp scalaki itp tak robię - używam past z cyną albo dużo
topnika i cyna, grot "do rynien" albo minifala (jak mi się chce zmienić)
i jednym płynnym pociągnięciem jadę na raz całą stronę scalaczka. Ale są
rzeczy których tak nie mogę - np mam takie mikro-gniazdka do taśm
foliowych, próbowałem - obudowa przegrzewa się i plastik im się
odkształca, folia źle wtedy przylega, trzeba lutować pin-po-pinie. W
dodatku lutuje (wymieniam) je w urządzeniu, gdzie druga strona PCB (w
dodatku bardzo cienkiego)  jest zapaćkana czymś mniejszym niĹź 0603, jak
podgrzałem za bardzo - to tamto poodpadało ;/

--
| Bartłomiej Kuźniewski
[OT] dobra lutownica do smd?
pewnie zaraz się wszyscy obrażą, ale może mi Ktoś napisać jak niby taką
lutownicą polutować wylutować scalaki smd? lub zwykłem dwu końcówkowe
elementy smd?

Re: [OT] dobra lutownica do smd?
Dużą ilością 'cyny'. Np. stop Newtona chyba, ze musi być ROHS to wtedy
sam stop cyny z bizmutem. A najlepiej imo odżałować te 300zł na hotair,
bo lutowanie drobnicy 603..402, czy czegoś w QFN znacznie ułatwia.

Re: [OT] dobra lutownica do smd?
ale jaką "taką lutownicą"? Hotair? kolba?

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: [OT] dobra lutownica do smd?

no tą którą wybrał pytający, napisał, że chce do SMD,
no to pytam, jakim cudem?

Re: [OT] dobra lutownica do smd?

Zależy do czego. Do lutowania można użyć każdej lutownicy z regulacją
temperatury o mocy około 60 W z grotem kopytko (do 1,5 mm) lub stożek
(np 0,3). Zależy jeszcze czy lutujesz elementt typu 0603 lub 0402 czy
może scalaki LQFP. Do lutowania QFN lepiej użyć hotaira.
Do wylutowania najlepiej hotair, no chyba, że będziesz zalewał cyną
wszystkie nóżki żeby podnieść układ bez zrywania ścieżek.

Re: dobra lutownica do smd?

Po prostu nie uĹźywaj cienkich grotĂłw. Ja obudowy tqfp208, 0603, drabinki
smd itp. lutuję właśnie xytronixem ze spłaszczonym grotem o szerokości
~1,5mm.

Jak dołożysz jeszcze parę stówek to kup RX-802AS. Ma grzałkę
zintegrowaną z grotem, więc nic nie powinno zamarzać.

Re: dobra lutownica do smd?
a ja często grotem jak do rynien, najgrubszy jaki xyz posiada, bo ma
ogromną pojemność/bezwładność cieplną, i robie nim od razu pół układu
;)
ale są miejsca gdzie to mi się po prostu nie mieści, mechanicznie, a
obok są elementy plastikowe nieodporne na temperaturę.

Nie ma sprawy, ale czy to nie jest jakaś wydumka dziwna (może i
porządna, ale niezbyt popularna?), z wellerem przynajmniej wiem, że
kupię groty na allegro/ebay/na końcu świata, i za 4 lata też, a do tego
czegoś? Jak widzę to chyba jakiś chiński wynalazek
http://goot.ocnk.net/product/121 ? Wolałbym nie wyrzucić 1200zł netto
(plus groty po ~100zł) w coś co nie jest sprawdzone ;)

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: dobra lutownica do smd?
układu ;)

Japoński. W PL handluje tym renex:
http://www.renex.com.pl/pokaz_produkt.php?id23%93

A ile osób na tej grupie jest w stanie (albo chce) wydać tyle kasy na
gołą lutownicę i kupować groty po kilkadziesiąt zł?
W firmie, w której pracowałem po przejściu na bezołowiówkę kupiono
właśnie te lutownice, bo z testów wyszło, że pace ma straszne niedoróbki
(np. kiepskie mocowanie grota, który powoli sam się wysuwał).
Sam mam też ją w domu. Jak na razie nie mam powodów do narzekania.

Re: dobra lutownica do smd?

A ten odsłonięty grzałko-grot - nie grzeje w otoczenie (i rękę) zbyt
mocno? W stworach typu xytronic grzałka jest jednak osłonięta, choćby
cieńką blaszką-rurką, wentylowaną, ale główne ciepło wychodzi tylko
grotem, a powyżej stożka - jest już osłona termiczna.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: dobra lutownica do smd?

Nie zauważyłem, żeby mnie parzyło, albo żebym musiał cofać rękę.

Re: dobra lutownica do smd?
niedorĂłbki
A ktĂłrych grotĂłw uĹźywasz?
Zastanawiam się które brać od razu:
http://www.renex.com.pl/pokaz_kategorie.php?cid43%6
raczej na pewno RX-80HRT1,2D
http://www.renex.com.pl/big/RX-80HRT1,2D.jpgdo większych smd (tak by
ładnie do pada pasował)
oraz RX-80HRT3,2D
http://www.renex.com.pl/big/RX-80HRT3,2D.jpgdo rzeczy
grubych, ale co do maleństw? GO-RX80HRT0,5C (na rysunku
http://www.renex.com.pl/big/GO-RX80HRT0,5C.jpgnie widać wielkości jego
pola lutującego!) czy GO-RX80HRTSB ?

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: dobra lutownica do smd?

Tak na szybko, po 1 dniu uĹźytkowania - jest rewelacyjna. Faktycznie
temperaturę osiąga w parę sekund (od otoczenia do 320'C w jakieś
3-4sekundy), rączka jest zimna, i lutuje super.
Dla testu przelutowałem małe gniazdko w jakimś leżącym "do śmieci" iphonie:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/6im630qtxSrSYpArCIJiR9MTjNZETYmyPJy0liipFm0
w porĂłwnaniu do rozmiaru 1206:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/Q8N7Ypy171JDM9bXoqdYJ9MTjNZETYmyPJy0liipFm0
widok trochę oddalony, to ogromne złącze obok - to tylko gniazdo karty
mikro-sim
https://picasaweb.google.com/lh/photo/5UScMdHJz6BbHlRlki6batMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: dobra lutownica do smd?
dorzucę kilka słów od siebie nt tej lutownicy (Goot)
W firmie gdzie pracuję jest ich kilkadziesiąt, sam jej używam, nie chcę jej
zbytnio chwalić ale to jedna z lepszych lub nawet najlepsza jakich używałem.
Najlepsze w niej to: grot nagrzewa się kilka sekund, łatwo go wymienić nawet
jak jest gorący, trzeba tylko trochę uważać na paluchy.Jest trochę funkcji
typu usypianie po dłuższej bezczynności, nie wiem czy we wszystkich ale w
niektórych modelach budzenie po przyłożeniu grota do gąbki.Gdyby nie ta cena
to miałbym taką w domu.

Re: dobra lutownica do smd?
cena
No i przekonaliście mnie. Już kupione ;)

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: dobra lutownica do smd?

Nie piszesz jaki to Xytronic. Ja mam 136, czyli z grzałką ceramiczną,
wsuniętą do wnętrza grota a termistor znajduje sie na czubku grzałki,
czyli najbliżej końcówki grota. Przenoszenie ciepła jest perfekcyjne ale
i tak prawie do wszystkiego używam grota typu śrubokręt. Szpilę od razu
wymieniłem. Jeżeli musisz stoswać tak ostry grot i Twoja lutownica źle
przenosi ciepło, to może ustaw większą temperaturę? Jest jescze jedno
możliwe wyjaśnienie - ustawiasz 350 stopni a lutownica stabilizuje
znacznie niżej, czyli domaga się regulacji.

Re: dobra lutownica do smd?
UĹźywam 168/169, ten model z wskaĹşnikiem analogowym temperatury. Gdy
lutuję "śrubokrętem do rynien" - wystarczy że ustawię 280'C, idzie
pięknie ołowiówką, ~320 na bezołowiówke.
Przy grocie szpilkowym - mogę ustawić nawet 400'C, lutownica zaczyna w
spoczynku dymić, a po przyłożeniu - rozpuści mi cynę na padzie o
rozmiarze 0.1x0.1mm, a po sekundzie ta sama cyna mi stygnie i robi się
krupą i dalsze lutowanie przypomina grzebanie patykiem w mokrym piasku.
Odstawiam na 5s lutownicę - widzę że się grzeje, nagrzewa się - i znów
przez sekundę wynikającą z bezwładności termicznej - coś lutuje a potem
nic. Tylko palę topnik, a nie lutuję

W ramach desperacji - aby poprawić przepływ ciepła użyłem pasty
termo-przewodzącej miedzianej, pomiędzy grot a grzałkę, nic nie pomogło,
poza zapachem przy pierwszym włączeniu...

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: dobra lutownica do smd?

Weller tez ma duza bezwladnosc termiczna, czyli swojego problemu nie
zlikwidujesz.

Jesli wyrobisz finansowo to sprobuj kupic JBC. Na Ebay jest akurat
starszy model (jesli Ci nie starczy na nowy sprzet):
http://www.ebay.co.uk/itm/JBC-ADVANCED-AD2200-SOLDERING-SOLDER-STATION-HAND-PEICE-TIP-/380422600713?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item5892f43809

Do normalnej pracy patrz na kolby 2245 (czyli taka jak z linka), do
naprawy nowoczesnych komorek patrz na kolby 2210 (sa bardzo male).
Nagrzewa sie blyskawicznie, ma tryb standby, groty starczaja na bardzo
dlugo.

Aha, nie ma zadnych z wad Wellera. Odkad kupilismy to do firmy, to nikt
nic innego do lutowania nie uzywa - niedlugo bedziemy mieli 10 Wellerow
do sprzedania ;-)

--
Jerry1111

Site Timeline