Dobór mosfeta do DC/DC step-up - Page 2

Re: Dobór mosfeta do DC/DC step-up

Tak to w sumie daje 1,4W szacując, czyli maksymalna dopuszczalna moc
strat tego tranzystora dla TA25%st. C. Zakładając, że w pobliżu jest jednak
dużo goręcej, nie da rady z tym tranzystorkiem. Chyba dobrze rozumuję...
To samo odnosi się do wspomnianego wpółczynnika wzrostu Rdson, czyli 1.6
wydaje się sensowne.

Ogólnie przesiadłem się na LT3783 i próbuję obliczać według tamtych wzorów.
Teraz wychodzi mi ok. 1W w sumie moc strat na tranzystorze wspomnianym.
Myślę, że przy tej mocy warto by pomyśleć jednak o tranzystorze w obudowie
która pozwoli na rozproszenie tej mocy.
Zastanawia mnie też fakt, w tamtych wzorach moc przełączania zależy
jedynie od Crss (Reverse Transfer Capacitance) jeśli chodzi o parametry
tranzystora.

Dziękuję serdecznie za wskazówki. Jak się okazuje, to nie sposób przeskoczyć
obliczeń. Arkusz kalkulacyjny jest bardzo pomocny. I odpowie mi na pytania,
które postawiłem na początku.
EM

Re: Dobór mosfeta do DC/DC step-up
Hello EM,

Jasne. Tylko okazuje się, że np. IRLR3114 ma pięciokrotnie większy
ładunek do przeładowania. I co po większej obudowie, skoro moc strat
wzrosła straszliwie?

Nie każdy producent podaje ten parametr - ja wolę opierać się na
charakterystyce ładunku całkowitego bramki - "długość" plateau w nC
jest parametrem dającym się wprost porównywać. Dla Si4410 wynosi ok. 4
nC, dla IRLR3114 ponad 20 nC.

Re: Dobór mosfeta do DC/DC step-up
Mam to co udało się zorganizować na szybko:
LM3478
IRLU8726  30V 5,8mohm@4,5V Qg 15nC
DL1207-100  10uH
Rezystor Rsense = 0,0012

Częstotliwość powinna być ok. 200kHz - rezystor 82k, ale jak mierzę
multimetrem na bramce mosfeta to jest 130kHz.

Zasilanie ok. 12V
No niestety przy ok. 3A ze źródła tranzystor IPAK się odlutowuje od
radiatorka kilka cm2, szacuję, że pewnie z 5W się wydziela na nim.
Pierwszy się spalił zanim się zorientowałem.

Nie próbowałem akurat liczyć tego przypadku - stawiam na zbyt wolne
przełączanie.

Mocno mi się to nie podoba. Chciałem zejść do 6V i 5A z wejścia.

Sprawdziłem jeszcze dla 6,5V - udaje mi się dojść do 2,15A na wejściu.
Wydaje mi się, że Rsense może być za duży jeszcze lub problem z pcb
ogólnie. Teraz już trochę za późno na dalsze testy i pomiary...
I teraz częstotliwość widać jest ok. 200kHz.
EM

Re: Dobór mosfeta do DC/DC step-up
Hello EM,

Próbowałeś dwa dławiki szeregowo?

Tu nie o jedno zero za dużo? Powinno być ok. 12 miliomów chyba...

Niestety - rozrzut jest spory...

Re: Dobór mosfeta do DC/DC step-up
Ogólnie już było późno niewiele próbowałem...
Nie
Racja, w sumie jest 4 rezystory 0R047 równolegle
Jakieś sugestie w tej chwili?
EM

Re: Dobór mosfeta do DC/DC step-up
Hello EM,

Skoro nie wychodzi - zwiększyć indukcyjność i zmniejszyć
częstotliwość. Ale dziwne, że nie wychodzi aż tak bardzo.

Re: Dobór mosfeta do DC/DC step-up

Na pewno dodam jeszce większe kondensatory na wejściu i wyjściu.
Ogólnie przetwornica też dziwnie popiskuje czasem.
Driver według pdfa daje do 1A w piku w bramkę.
Sprawdzę, czy Rsense ma sens przy takiej wartości. Trochę na chybił trafił
wybrałem. Najpierw próbowałem z 0R023.

Niepokojące jest grzanie tranzystora - chyba nie mam wyjścia, będę musiał
podłaczyć pod oscyloskop. Niestety w domu nie dysponuję.

Ogólnie będę robił na LT3783, tylko jeszcze ich nie mam. Ale skoro tu na
razie nie wychodzi obiecująco, to nie najlepszy znak.
EM

Re: Dobór mosfeta do DC/DC step-up
Hello EM,

Ale co to za rezystory? Drutowe?

Błąd. Uruchamianie jakiejkolwiek przetwornicy (poza MC34063) bez
oscyloskopu, to nieporozumienie...

Bardzo to dziwne. Udało Ci się znaleźć bardzo przyzwoite tranzystory,
z bardzo niskim ładunkiem.

Zrób zdjęcie tego co masz - może coś się uda wymyśleć...

Re: Dobór mosfeta do DC/DC step-up
Ogólnie wszystko SMD zmontowane na małej płytce PCB.
Nie no, trochę pojęcia to ja mam. SMD 1206.

No cóż trochę przetowornic juz uruchamiałem, bez zająknięcia większość
poszła. Tylko zwykle nieco mniejszej mocy.

Z TME od ręki

Popróbuję jeszcze trochę i potem będę dalej pytał...

Dzięki RoMan
--
Pozdr
EM

Re: Dobór mosfeta do DC/DC step-up
Witam
LM3478 + IRLU8726 @215Khz + DL1207-10  (10uH)
Pododawałem kondensatory na wejściu i wyjściu i wygląda, że zaczęło
działać dobrze. Niestety na wejściu tantal 100u + tantal 22u + ceramik
1u, to wyglądało na zbyt mało, przy zasilaniu z zasilacza przewodem
0,5metra.
Dodałem jeszcze 1000u elektrolit i się poprawiło.

Na wyjściu też jest teraz 2x 1u + tantal 10u + 100u.

Osiągnąłem takie parametry:
Uwe 7,8 Iwe 4,40
Uwy 19,9 Iwy 1,55

Wychodzi z tego 90% sprawności

Tranzystor się grzeje dosyć mocno z małym radiatorkiem, ale raczej bez
radiatorka by sie ugotował. (gdzieś te 5W mocy strat ogólnie musi się
podziać)

Na bramce amplituda 6,8V
Czas narastania od 10 do 90% ok. 150ns
Czas opadania ok. 50ns.

Ogólnie teraz to wygląda poprawnie.
Zastanawiam nie jeszcze doborem kondensatora na wejściu i wyjściu.
Akurat interesuje mnie to dla LT3478, ale zakładając 200kHz i Output
ripple jako 10% wychodzi 3uF. Czy jak dam dobre kondensatory ceramiczne
2x 2,2u to wystarczy?

No i gdzie szukać takich dobrych ceramicznych kondensatorów?
EM

Re: Dobór mosfeta do DC/DC step-up
Hello EM,

Strasznie powoli! Sprawdź oscyloskopem, co dzieje się na rezystorze
źródłowym. Bo coś mi się wydaje, że to tam może tkwić problem.

Acha - odżałuj kilka PLN na wtyk BNC i kawałek koncentryka i pomiary
na rezystorze źródłowym rób bez sondy - na gołym koncentryki, z jak
najkrótszymi końcówkami (rzędu milimetrów a nie centymetrów).

Ba! W sklepach, niestety. Pamiętaj, że im obudowa większa, tym
mniejsze prawdopodobieństwo oszukaniego, chińskiego badziewia. 4u7 w
obudowie mniejszej niż 1206 to badziew.

Re: Dobór mosfeta do DC/DC step-up

Sprawdzone normalną sondą 1/10:
http://ledim.pl/html/img/Vdrive.jpg
http://ledim.pl/html/img/Vdrive_fall.jpg
http://ledim.pl/html/img/Vdrive_rise.jpg

Na rezystorze w źródle mocno coś dzwoni, ale poza tym chyba OK:
Wartość rezystora 12mohm
http://ledim.pl/html/img/Vsense_9.2V_4.28A.jpg
EM

Site Timeline