Do fachowców od monitorów

Wysiadł monitor LCD 19" Philipsa (dokładny symbol w domu a teraz niestety w
pracy jestem)
Dokładnie zaczęło padac coś w podświetleniu. Po włączeniu monitora świeci
jakieś 10 sek i gaśnie.
Ponowne wyłączenie i wlączenie i znow 10 sek świeci i gaśnie.
Nieraz udaje się po którymś takim zabiegu zmusić go do pracy ale nie zawsze.
Zauważyłem również że przed zgaśnięciem świetłówki wyraźnie zamigają i
dopiero gasną.
Rozebrałem monitor, wyciągnąłem świetlówki z matrycy ale nie wyglądają na
jakieś "całkowicie zużyte ;)"
Owszem posiadają lekki ciemny nalot w okolicy elektrod ale nigdy wcześniej
nie widziałem takch świetlówek "umierających" także nie mam porównania.
Jak odpiąłem jedna albo drugą świetlówkę to podświetlenie zapalało się na
max 1 sek i gasło.
Czy taki objaw opisany powyżej może świaczyć o kończących się świetlówkach
czy przyczyna może być inna ? np kondensatory.
Dodam że cała elektronika na pierwszy rzut oka nie wykazuje pzegrzań albo
przypaleń, kondensatory również nie są wybrzuszone.
Mogę kupić takie swietlowki ale ich koszt to 30% ceny jaką zaplacilem za ten
monitor. Nie chciał bym wywalić tej kasy jak się okaże że to jednak inna
przyczyna.
Wg mnie to chyba świetlówka jest w tym przypadku najsłabszym ogniwem. Wolę
jednak spytać, może wasze "szklane kule" coś podpowiedzą ?

--
Pozdr.
Piotr sq3ogx

Re: Do fachowców od monitorów
W dniu 16-08-2011 08:58, Gejzero SQ3OGX rzecze:

A wpadłeś na to, że te świetlówki musi coś zasilać? ;-)

Sprawdź przetwornicę (inwerter) zasilający owe- częściej chyba
pada, niż same świetlówki.

--
Dominik (& kąpany)
Re: Do fachowców od monitorów

Pewnie że wpadłem, nawet pościągałem karty katalogowe scalaków ale sama
przetwornica od świetlówek jest bardziej rozbudowana niż cały zasilacz
monitora i na dodatek wszystko jest na jednej płycie. Mierzyć narazie nie
wiem co. Tymbardziej że napięcia, które mogły by mnie interesować wykraczają
poza zakres mojego miernika ;)
Prawde mówiąc nie che mi się grzebać w tej elektronice, większość
"elektrolitów" jest poglutowana do płytki ażeby je pomierzyć to trzeba by
wszystko odcinac albo odrywać. Wolał bym wymienić te świetlówki albo
najlepiej podpiąć jakieś inne i stwierdzić czy to one czy nie one.
Dobierając się do tego monitora miałem nadzieje znaleźć jakieś jakiś
kondensator z oznakami "zestarzenia" ale nic tekiego nie znalazłem.
Widzę że chyba jednak będzie trzeba trochę więcej czasu poświęcić na ten
złom, wziąść w garść miernik i przemierzyć co się da.
Znalazłem dzisiaj ten wątek
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1872815.html#8973395 i tam się okazało
że jednak świetlówki padły. Szkoda ze nie mam nic na podmiankę, tak bym
wiedział gdzie kopać.

--
Pozdr.
Piotr sq3ogx

Re: Do fachowców od monitorów

napisaB3%(a):

wiEA%ciE6% na ten  =

  =

Zacznij od wymiany kondensatora elektrolitycznego na zasilaniu inwertera=
 -  =

najprosciej podlutuj od spodu jakis o podobnych parametrach zeby  =

sporawdzic czy ruszy.

Re: Do fachowców od monitorów

Dołożyłem kondensator ale nic nie dało.
Na szczęście przyszły nowe świetlówki i po zmianie monitorek ożył i świeci
jak nówka :)

Gejzero.

Re: Do fachowców od monitorów

Ile tam jest świetlówek?
Kiedyś naprawiałem monitor 17" i gasło podświetlanie po ok. 5-6 sekundach.
Okazało się, że jeden tranzystor kluczujący w gałęzi przetwornicy jest
walnięty. Tam było 2 gałezie, które zasilały 4 świetlówki, jeżeli prąd
jednej  świetlówki różni się od pozostałych to układ sterujący odłącza
zasilanie na wszystkie.

Re: Do fachowców od monitorów

Dokładnie są 4 świetlówki, dzisiaj nie mialem czasu z tym walczyć. Czuje że
gdzies kolo czwartku sie za to zabiore.

Piotr sq3ogx

Re: Do fachowców od monitorów

świetlówki są po 15-20zł, ja w jednym monitorze z czystej ciekawości
wymieniłem na nowe, monitor był nie do poznania mimo że wiekowy ale
faktem jest że dzisiaj używany sprawny 19" lcd kupisz za ~120zł

Re: Do fachowców od monitorów

Witam
tak przy okazji...
Szukam świetlóweczek do laptopa (fi 2mm, l36%5mm) Mozecie podpowiedzieć,
gdzie znajdę takowe?

Pozdrawiam
MH

Re: Do fachowców od monitorów

http://allegro.pl/nowa-swietlowka-do-matrycy-17-i1763058619.html

1 mm chyba nie zrobi różnicy ?

Ja własnie czekam na komplet 385mm do naprawianego monitora.

Gejzero.

Re: Do fachowców od monitorów

Cześć
Dzięki wielkie, spróbuję podziałać :) matryca świeci wyraźnie na różowo a
zapasowe rurki "się pękły" przy próbie osadzenia. (w skrócie - trzeba było
rozebrać całą matrycę a nie próbować montować świetlówek "na skróty")

No to budzi wątpliwości, szkło jednak nie daje się "dopchnąć" w przyciasną
obudowę.
Z drugiej strony zamocowane są przecież elastycznie-czy na tyle, żeby nie
"pęknąć" następnych rurek?
Spróbuję.

No a ja szukam następnej fi2,2 l45%0mm... yyych...

Dziękuję raz jeszcze i pozdrawiam

MH

Re: Do fachowców od monitorów

Ja na szczesie nie musialem rozbierac matrycy, u mnie swietlowki są najpierw
osadzone w takim aluminiowym odbłyśniki i całość jest wpychana w otwór w
matrycy.
Nie wiem jak to wygląda w innych monitorach.
Powiem jednak że ja przy demontażu zlamałem jedna świetlówkę.
Co do długości to w moim przypadku różnica newet 2-3 mm była do stolerowania
bo na końcach są gumki i one trzymają świetlówki na miejscu.

Piotr sq3ogx

Site Timeline