Długi przedłużacz - jaka moc urzą

Witam

Jaką maksymalną moc może mieć urządzenie podłączone do sieci 230V za pomocą przedłużacza 3 x 1,5mm^2 o długości 100m? Przeglądnąłem trochę różne strony www i archiwa i wyszukałem tyle, że przyjmuje się 10A/1mm^2 przy przewodzie na wolnym powietrzu...

Niestety nic o tak długich przewodach.

Reply to
Shreek

Oprócz tego, co napisał Adam, pamiętaj, żeby nie eksploatować tak przedłużacza zwiniętego.

Myśmy kiedyś z Tatą coś spawali, przedłużacz był zwinięty. I dziwiliśmy się, czemu dymi? ;)

Pozdrawiam Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

Cześć! Co do zwiniętego kabla, to na fabrycznych przedłużaczach z bębnem piszą ile może ciągnąć w stanie zwiniętym a ile po rozwinięciu. Rozwinięty miał dużo większy prąd. Tylko jeszcze jedno mnie niepokoi - prąd zwarcia. Jeżeli w urządzeniu nie ma bezpiecznika, to liczenie na bezpiecznik w instalacji z ograniczeniem prądu płynącego przedłużaczem może być zawodne. Maciek

Reply to
Maciek

No to Adam policzył Ci rezystancję - 100m drutu to 1,133ohma. Więc prąd zwarcia to około 230 / (2*1,133) = 100A, w zupełności wystarczy, żeby wywalić wyłącznik o charakterystyce B w czasie poniżej 0,2s :)... . Jasne, prąd zwarcia będzie mniejszy, bo i napięcie siądzie i jakaś rezystancja samego zwarcia też się pojawi, ale ne sądzę, żeby byłto jakiś problem. Jeśli dalej się boisz - zawsze można przed urządzeniem dodać bezpiecznik o wartości dobranej do konkretnego urządzenia - bez zbędnego nadmiaru :)...

-- Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop