Dławik sprzężony

Dzień dobry, Czy ktoś może przypomnieć ? :-) Ile wynosi E= I^2 * L dla dławika nawiniętego dwoma drutami bifilarnie na rdzeniu toroidalnym? Głównie chodzi mi o to co przyjąć za "I", bo są tam dwa uzwojenia jakby nie było.Chodzi o dławik sprzężony do przetwornicy SEPIC.

Pytanie drugie. Ile Amperów trzeba przyjąć na milimetr kwadratowy drutu czy licy ? Wychodzi mi z luźnych obliczeń z zapasem, że I-peek w jednym uzwojeniu wynosi 6A, a w drugim 3.5A. Częstotliwość przetwornicy 500kHz

Reply to
usenet

Nie ma znaczenia - energia w polu nie zależy od liczby uzwojeń. Licz SEPIC jak flyback.

Dla strat liczy się Irms... Gęstość przyjmuje się rzędu 5A/mm^2

Czapki z głów - spora odwaga. Będziesz walczyć z naskórkowością - głębokość wnikania prądu 0.1 mm czyli lica z drutów nie grubszych od

0.2 mm.

Dla toroidalnych czy wogóle? Zetknąłem sie z wartościami od 3 do nawet

7A/mm^2, a praktycznie zawsze i tak sprawdzam...

Pozdrawiam CosteC

Reply to
CosteC

Ale w powyzszym wzorze zalezy - dochodzi indukcyjnosc wzajemna.

E=B^2/u0*objetosc szczeliny ?

Owszem, to dobry wzor i nie zalezy od uzwojen :-)

Kupiłem licę 120 x 0.1mm mającą około 1mm2 czyli ile pociągnę z tego? 3A RMS da radę ? Głębokopść wnikania jest 0.1mm dla spadku -1/3 więc żeby uniknąc strat wziąłem drut z połowę cieńszymi przewodami.

Jak teraz nawijać ten dławik? Rdzeń ze szczeliną, toroid 3C20. Nie owijać na szczelinie, zostawić ją w spokoju? Czy może bardziej skupić naprzeciw szczeliny czy równomiernie?

Reply to
usenet

Widzisz tylko problem w tym, że Flyback-u też nigdy wcześniej nie robiłem :-) Jestem na etapie prawie gotowego prototypu, mam pudełko rdzeni konstruktorskich i zastanawiam się, który wybrać na podstawie I^2 * L i tych wykresików z PDF-a :-) Może coś doradzisz ?

Reply to
usenet

Olał - oprócz sprzężenia magnetycznego jest jeszcze pojemnościowe - to pracuje jak idealny flyback.

Bez problemu nawet znacznie więcej.

3C20 może nie wyrobić 500 kHz. Swoją drogą - skoro to ma byc 40W, to wystarczy częstotliwość 10-krotnie mniejsza - mi się udało wycisnąć ok. 70W z rdzenia TN26-3C20 w konfiguracji SEPIC na sprzężonym dławiku przy 50 kHz.

Raczej równomiernie.

- zawsze przekładnia 1:1

To pudełko majątek kosztuje - nie lepiej było wziąć ode mnie po sztucve?

j.w. Ale dobrze kombinujesz - dobiera się na podstawie I^2 * L. I jak skorzystasz ze strony liczącej, to prąd szczytowy będziesz znać. Pamiętaj jednak o tym, że oprócz liczenia I^2 * L musisz liczyć też straty w rdzeniu - a one silnie zależą od amplitudy (rms dla sładowej szybkozmiennej) indukcji. Fatalnie to się szacuje ale jedno jest pewne

- wchpdzenie w zbyt wysokie częstotliwości jest bez sensu.

Właśnie czytam na Elektrodzie, znalazłem chyba twój projekt z tym. Widzę, że miałeś kłopoty z wydzielaniem ciepła na kondensatorach. Chyba z powodu badziewnych elektrolitów. Z tego co czytam, to kondensatory muszą być bardezo dobre, o bardzo niskim ESR i wysokim ratingu prądu tętnień, a na zdjęciu widać zwyklaki. Gdybyś dał tam takie na 50V i 4700uF to by pewnie były zimne :-) Ja sobie ubzdurałem LM3478, nie wiem czy dobrze. 400-500kHz. Co ty na to ? Patrzę w wykres. TN26 ma I2L do kilku tysięcy uJ czyli teoretycznie powinien chodzić nie na kilka ale na kilkanaście amperów. Gorsza sprawa to skąd wziąć kondensatory? Tantale TPS kosztują na sztuki po 4 euro/ sztukę. Oszaleli!

Reply to
usenet

wstawiłem tam

Vin 9....30 Vout 14.4 I=3A Częstotliwość sprawa otwarta

Flyback liczy I1=9A I2=12A, SEPIC liczy mniej, dużo mniej.

Reply to
usenet

czyli skuteczne będzie około 6-8A, nawet z zapasem niech będzie 10. Dławik do tego 10uH może mniej jeśli f>100kHz czyli wychodzi rdzeń około 1000uJ tak od większych kilkuset do tysiąca z kawałkiem. TN20 się łapie i TN23 też ale i TN17 by wystarczył gdyby zataktować z 300-400kHz. Byle nie dać za wąskiej szczeliny, za wysokiego AL. Trzeba to wypróbować.

Reply to
usenet
[...]

W kondensatorze SEPIC jedynie.

Bardzo się mylisz - kondensatory SEPIC były dobrej jakości. Po prostu przyjąłem zbyt mało miejsca i były fizycznie zbyt małe, żeby rozpraszać ciepło wystarczająco.

Jasne. Tylko zająłby połowę rozmiaru przetwornicy. A ja sobie ubzdurałem kondensatorek 11x25 mm.

Może być.

Zdecydowanie za wysoka częstotliwość - zjedzą Cię straty w rdzeniu.

Jakieś 3000 uJ...

Ale ciągle mylisz dwie sprawy - współczynnik I^2*L wynikający z nasycenia rdzenia z rzeczywistymi możliwościami. Patrz na wykresy strat - tego nie możesz pominąć. Nie możesz wstawić amplitudy 300 mT i częstotliwości 500 kHz, bo rdzeń odparuje. Wykresy kończą się na ok.

50 mT przy 400 kHz co daje straty na poziomie 200 mW/cm^3.

Są jeszcze kondensatory ceramiczne...

Czyli zapomniałeś o przekładni 1, bo wtedy prąd jest 9.29A dla Uin =

30V i 10.72A dla Uin = 9V

To źle liczy. Wyniki z flybacka zgadzają się ze zmierzonymi. Bo muszą się zgadzać.

Nie wiem, po jakiemu to liczysz, bo mi wychodzi raczej rzędu takiego samego, jak prąd wyjściowy...

Mylisz się. Zejdź do 120 kHz na TN26 i _może_ się uda.

Ale czemu mówisz "może" ? :-) Toż to są scalaki dla ludzi :-) A co myślisz o innym rdzeniu? Są jakieś 3F3, 3F35 ten wyżej chodzi.

Reply to
usenet

Ten TN26 to byczek, mam go w ręku. Uzwojenie dla 120k będzie potężniejsze, sam już nie wiem. Powiedz mi czemu mnie tak straszysz ? :-)

Jedynej rzeczy jakiej się boję to kondensatory. Po prostu tantale są za drogie nawet do produkcji w większych ilościach, byle czego wstawić nie można, a elektrolity są gigantyczne, trzeba wstawić po 3 sztuki na sepic i na wyjście. Inaczej odparują za miesiąc. Widziałeś gdzieś ceramiki 10uF na 50V ? Albo większej pojemności? Po ile są? Nie wiem jak Chińskie zasilacze są na allegro po kilka złotych, a w środku siedzi naprawdę dużo elektroniki. Muszę mieć zasilacz własny na płycie i to działający pewnie przez lata.

Reply to
usenet

Chcę ci zadać jeszcze jedno pytanie :-)

My sobie liczymy przetwornicę dla widełek napięcia Vin, dla jakiegoś Vout i dla Imax. Ale co sie stanie jak będą okresy gdy przetwornica zamiast dawać ampera czy więcej bedzie musiała pracować przy obciążeniu 200-300mA ? Licząc dławik dla takiekich prądów dostajemy znacznie większe indukcyjności. I co z tym fantem ?

Reply to
usenet

A ja zaraz idę do pracy i nie będę mógł odpowiadać przez dobę ;P

Wejdzie w DCM a potem w bang-bang...

Ale indukcyjność nam się nie zmienia.

Nic. Będzie piszczeć.

Jasne. Ale sam widzisz, że jakby się człek nie odwrócił, to odwłok z tyłu. SEPIC to ciężkostrawna konfiguracja.

Albo 3F4. Tylko nie ma toroidów ze szczeliną z tego materiału.