Dlaczego LEDów nie można łączyć równolegle

Chciałem zbudować sobie lampkę z 63 lub 6 LEDów połączonych równolegle - bez oporników przy każdej, tylko z jednym zbiorowym.

Jednak wszędzie gdzie szukam w Internecie na temat połączenia równoległego, to to że nie można i tyle. Ale dlaczego?

I jaki dać opornik przy każdej z 6 diód połączonych równolegle do 3,6 V (Chciałbym aby diody świeciły ca. 3,2 - 3,3V)?

Pozdrawiam __________________________________ Jacek Owczarczak jowczarczak<at>interia.pl ------>

<-------

Jacek

Jakim napięciem chcesz to zasialać ? Ile w końcu ma być tych diód, bo 63szt. a 6 szt. to ogromna różnica ?

Reply to
Jacek "Plumpi

Użytkownik "Jacek" <jowczarczakANTYSPAM_[AT]@interia.pl> napisał w wiadomości news:c8ivcu$97b$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Witam Ano dlatego że charakterystyki napięcie- prąd płynący przez diodę są różne dla każdego egzemplaża. Więć przy takim samym napięciu na każdej przy łączeniu równoległym przez jedną diodę popłynie prąd o wiele większy niż przez inną, przez co jedna będzie świecić jaśniej druga ciemniej, a może nawet któraś się spali.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Dlatego że rzeczywiste diody mają różne napięcia przewodzenia, i przy połączeniu równoległym nie uzyskasz równego rozkładu prądu dla każdej z diód.

pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotr

Właśnie dlaczego? Zrobiłem sobie lampkę z 6 ledów połączonych równolegle zasilanych przez jeden opornik i to działa.

P.S druga wersja lamki składa się nawet z dwóch rodzajów ledów i też działa

Władysław

Reply to
Władysław Skoczylas

A czy ta różnica może być znaczna? Jakiej wielkości mogę zaobserwować różnice?

u mnie przy napięciu zasilania 3,6V (max 3,9V) raczej nie powinienem spalić żadnej diody, ich napięcie nominalne to 3,3 - 3,4V. A i dodatkowo i tak mam zamiar umieścić opornik

Pozdrawiam __________________________________ Jacek Owczarczak jowczarczak<at>interia.pl ------>

<-------

Jacek

Faktycznie, głupia literówka. Chodziło mi o "3 lub 6 sztuk" A napięcie zasilające, to 3,6 V - jedno ogniwko Li-ion. (od razu mówię, że jeden opornik zbiorowy mam w planie wlutować w układ)

Pozdrawiam __________________________________ Jacek Owczarczak jowczarczak<at>interia.pl ------>

<-------

Jacek

Zapomniałeś jeszcze o współczynniku temperaturowym złącza pn - jest ujemny. I nie dość, że charakterystyki przewodzenia musiałyby być identyczne, to jeszcze warunki cieplne również...

Z ciekawości przed chwilą to sprawdziłem i różnica w świeceniu LED jest widoczna. Ale najważniejsze pytanie - po co łączyć je równolegle przez jeden opornik? Nie lepiej dać te 6 rezystorów na każdą diodę z osobna? Ilość miejsca które zajmą jest minimalna, nie mówiąc już o śmiesznych kosztach samego rezystora.

pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotr

Jest jednak inny problem - zasilanie białych LEDów o napięciu przewodzenia rzędu 3.2V ze źródła o napięciu 3.6V (oczywiście przez rezystor 20 om) powoduje naprawdę silną zależność pomiędzy prądem a temperaturą...

I jak zwykle zaproponuję... przetwornicę ;-P

Chcesz podłączyć diody białe do akumulatora Li-Ion. Otóż z twoich rozważań wynika, że akumulator ma 3,6V, a LEDy potrzebują 3,2, więc różnica jest zaledwie 0,4V. Idąc dalej zapoznaj się z charaktrystyką rozładowania akumulatora

Napięcie spada liniowo od około 4,1V przez dłuższy czas w tego typu akumulatorze do wartości około 3V, co oznacza jego rozładowanie. Tak więc raczej nie można przyjąć, że ma stałę napiecie i może z powodzeniem zasilać odbiornik 3,2V. Pozdrawiam EM

Reply to
EM

Dlaczego - już Ci napisano, ale jeszcze dodam od siebie trzy grosze. LEDów się równolegle nie łączy, ale byłem kiedyś w sytuacji, że po prostu musiałem i nie miałem wyjścia (około 10 ledów do zaświecenia i ZERO miejsca na oporniki, z ledwością wepchnąłem jeden). Udało mi się wtedy doświadczalnie ustalić, że ledy tego samego typu i z jednej dostawy (a więc prawdopodobnie pochodzące z jednego procesu produkcyjnego) są na tyle do siebie podobne, że przy ich równoległym połączeniu różnice w świeceniu są niewielkie. Oczywiście były wyjątki, ale te najbardziej odbiegające jasnością od reszty podmieniałem na inne i dobrałem taki komplet, który świecił równo.

Jarek P.

Ta charakterystyka rozładowywania raczej nie wygląda mi na liniową. Zgodzę się, że jest dużo bardziej podobna do liniowej niż np. w ogniwach Ni-Cd lub Ni-MH, ale jak wiadomo, to zależy od konkretnych baterii. Spróbuje wieczorem sprawdzić pi*oko charakterystykę moich akumulatorków.

Pozdrawiam __________________________________ Jacek Owczarczak jowczarczak<at>interia.pl ------>

<-------

Jacek

EM:

LED nie jest odbiornikiem 3.2V, tylko odbiornikiem 20mA (na przykład). Łącząc diody równolegle możesz mieć różnicę w prądzie przewodzenia nawet rzędu 50% i więcej. Różnica rzędu 0.1V to kilkadziesiąt procent różnicy prądu.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Ewentualnie mogę zastosować dwa ogniwa Li-ion, uzyskam wtedy oporniki na każdą diodę rzędu 360omów . Ale to i tak mi skomplikuje "troszeczkę" moja konstrukcję i doda dodatkowych problemów z przechowywaniem większej ilości ogniw....

Pozdrawiam __________________________________ Jacek Owczarczak jowczarczak<at>interia.pl ------>

<-------

Jacek

Skoro tak, to widzę że jest jakaś nadzieja i, ze jak mi się poszczęści, to uda mi się dobrać 6 LED ów świecących prawie identycznie i skonstruować tą lampkę bez oporników przy każdej diodzie.

Wniosek stąd, że po prostu musze poexperymentować i sprawdzić jak jest w moim konkretnym przypadku. Teraz już wiem jakie są przeciwwskazania do łączenia diód równolegle, więc będę wiedzieć na co uważać.

Jakby ktoś miał jeszcze jakieś uwagi albo doświadczenia, to chętnie wysłucham!

Pozdrawiam __________________________________ Jacek Owczarczak jowczarczak<at>interia.pl ------>

<-------

Jacek

Jacek:

diody jednego typu, z tej samej dostawy i tej samej szarży mają rozrzut w napięciu przewodzenia przy nominalnym prądzie rzędu 1%. Różnice w świeceniu będą widoczne. Bawię się diodami od 15 lat (konkretnie IRED) i mam złe doświadczenia z łączeniem ich równolegle. Konkretnie firma spartaczyła oświetlenie łącząc LEDy równolegle bez oporników i spowodowała tym koszty wielomilionowe (w $, nie starych złotych).

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

On Fri, 21 May 2004 15:53:07 +0200, "Jacek"

A jest sens ?

Polacz je szeregowo poza tym.

"Jacek" <jowczarczakANTYSPAM_[AT]@interia.pl> napisał:

w reflektorku rowerowym f-my Cateye zastosowano pięć równolegle połączonych białych ledów i jeden oporek ogr.... Zasilanie lampki 6V ( 4 x R6 )

Bogdan

Reply to
BoDro

A jak się zabrać za wykonanie takiej przetwornicy? Jest to dosyć proste, czy raczej skomplikowane?

Pozdrawiam Jacek

Reply to
Jacek