Dławik - prośba o weryfikację toku pos

Potrzebuję nawinąć dławik L=5mH Imax = 0,3 A

Chciałbym nawinąć go na rdzeniu EI wyciągniętym z zasilacza ATX o rozmiarach podobnych do Tego w Ferroxcube -E33/23/13

118 mm^2 l = 66,7 mm

Ponieważ nie znam parametrów – nawinąłęm 15 zwojów i indukcyjność wyszła ok L = 265uH

czyli stała

A_l = 1,17 uH/zw^2

Teraz wiadomo że

A_l = u*S/l B=u * H

H= I * z/l

Z tego wynika że:

I * z = B *S / A_l

Ponieważ rdzeń jest bez szczeliny (nie chcę za dużo drutu nawijać ze względu na rozmiary) to mogą być problemy z nasycaniem się.

Dlatego postanowiłem sprawdzić jak to będzie i wyszło mi że na L = 5 mH potrzebuję ok z = 65 zw czyli I * z = 19 A zw

Dla B=0,25 T (rdzeń nie powinien się nasycić przy tej wartości ) wychodzi że maksymalna wartość I * z nie może przekroczyć 25 A zw

Teoretycznie gra - tylko czy czegoś za bardzo nie uprościłem ?

Proszę o potwierdzenie prawidłowości toku myślenia lub wyprowadzenie z błędu

Pozdrawiam G.B.

Nieźle...

Albo źle pomierzyłeś rdzeń albo jednak masz małą szczelinę albo rdzeń był pęknięty i jest sklejony albo źle zmierzyłeś indukcyjność - powinno być prawie 1 mH...

Dla rdzenia EI33/23/13 z materiału 3C90 (i większości typowych materiałó mocy do 200kHz) AL=4300, czyli 4.3uH/zw^2

[...]

Nigdy, ale to nigdy nie rób dławika na rdzeniu ferrytowym bez ustalonej szczeliny. Choćby to miałaby być szczelina 0.1 mm na wszystkich nogach (czyli grubość typowego papieru ksero 80g/m^2).

Dla takiej właśnie szczeliny 5 mH uzyskasz po nawinięciu 84 zwojów i dopiero przy prądzie rzędu 0.7A rdzeń wejdzie w początek nasycenia.

Przy mniejszych szczelinach indukcyjność zbyt zależy nawet od mocniejszego lub słabszego ściśnięcia.

RoMan Mandziejewicz nabazgrał(a):

OK - sprawdzę to jeszcze , ale do dyspozycji mam tylko przystawkę na

74HCT132 do miernika uniwersalnego. Fabryczny dławik 33uH pokazuje w miarę dokładnie z odczyłką +/- 2 uH.

Tak tylko nie wiem czy pomimo bardzo zbliżonych wymiarów (odchyłki po ok

0,5mm) - to co zasilacza wyciągnąłem jest faktycznie z tegoo materiał zrobione. Nie wiadomo co Chińczyk do tego zasilacza włożył. Niestety do najbliższego sklepu za rogiem mam prawie 100km a koszty wysyłek mnie wykańczają, dlatego staram się brać co mam pod ręką.

Wezmę to pod uwagę.

Dzięki za pomoc

G.B.

Reply to
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Miałeś rację.

Dokładnie wyskrobałem i przemyłem acetonem miejsca styku części rdzenia, ponadto wartość mierzona była za duża jak na przystawkę jaką miałem przez co pomiar był zafałszowany. Zmiejszyłem częstotliwość generatora 10 x i pomiar A_l wyszedł na poziomie 3900 uH/zw^2, czyli rząd wielkości jest ten sam, który podałeś

Resztę uwag, także wezmę pod uwagę.

Jeszcze raz - dzięki

G.B.

Reply to
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

:)

Nie ma za co. Po prostu nawiń te 84 zwoje, dodaj skrawki papieru ksero

80g/m^2 i będziesz miał dławik, jaki potrzebujesz.

On Wed, 28 Jul 2010 13:51:11 +0200, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Czekaj czekaj - ale to nie jest kwestia czego chcesz, tylko materialu rdzenia.

Jesli dobrze licze to zyczysz sobie gromadzic w cewce 225uJ. Taka energia pola, przy ograniczeniu indukcji do 0.25T, wymaga 9mm^3 powietrza. Czyli np 120*0.07.

Zamiast 0.07mm powietrza moze byc 70mm materialu o przenikalnosci

1000. Ale jesli przenikalnosc bedzie 2000 ? Wtedy zabraknie, czyli sie nasyci. No chyba ze 0.35T jeszcze da rade.

Jest jeszcze jeden rzadko spotykany wzorek - wlasciwie definicja indukcyjnosci L=Fi/I Fi, czy moze inna grecka literka - to tzw strumien skojarzony, czyli suma strumieni pola przechodzacych przez kazdy zwoj cewki, pola wywolanego pradem I. Czyli w zasadzie Fi=n*B*S.

Z czego mozna wyliczyc, ze przy ograniczeniu do 0.25T trzeba co najmniej 50 zwojow. To nie gwarantuje ze 50 czy 65 bedzie wystarczajace - ale jakby wyszlo z innych obliczen mniej, to czegos zabraknie.

Gdyby to byl ten rdzen co podales - E33 z materialu 3C90, Al=3400, to nalezaloby 35zw nawinac, czyli za malo. No ale ten material ma przenikalnosc prawie 2000 ..

Tylko ze dla rdzenia z pdf podaja 0.33T przy 250A/m. Przy 7cm efektywnej dlugosci rdzenia 19Azw daje 271A/m.

Co prawda dla niego byloby 35zw -> 10Azw ->150 A/m, czyli niby w normie, a przeciez powyzej wyszlo nam za malo .. a, widze - 3C90 tak naprawde to jakies 100A/m wytrzymuje, powyzej indukcja juz nieznacznie rosnie.

Podsumowujac - przypadek jest gdzies na granicy, i sporo zalezy od materialu. Roman ma racje - szukaj folii na przekladke i nie zaluj drutu.