Dławik - prośba o weryfikację toku pos tępowania

PotrzebujC4%99 nawinC4%85C4%87 dC5%82awik
L3D%5mH
Imax 3D% 0,3 A

ChciaC5%82bym nawinC4%85C4%87 go na rdzeniu EI wyciC4%85gniC4%99tym =
z zasilacza ATX o20%
rozmiarach podobnych do
Tego w Ferroxcube -E33/23/1320%
(http://www.ferroxcube.com/prod/assets/ei332313.pdf )
S3D% 118 mm^2
l 3D% 66,7 mm

PoniewaC5%BC nie znam parametrC3%B3w E2%8093% nawinC4%85C5%82C4%99m=
 15 zwojC3%B3w i indukcyjnoC5%9BC4%87 wyszC5%82a ok
L 3D% 265uH

czyli staC5%82a

A_l 3D% 1,17 uH/zw^2

Teraz wiadomo C5%BCe

A_l 3D% u*S/l
B3D%u * H

H3D% I * z/l

Z tego wynika C5%BCe:

I * z 3D% B *S / A_l

PoniewaC5%BC rdzeC5%84 jest bez szczeliny (nie chcC4%99 za duC5%BCo d=
rutu nawijaC4%87 ze20%
wzglC4%99du na rozmiary) to mogC4%85 byC4%87 problemy z nasycaniem siC4%
99%.

Dlatego postanowiC5%82em sprawdziC4%87 jak to bC4%99dzie
i wyszC5%82o mi C5%BCe  na L 3D% 5 mH potrzebujC4%99 ok
z 3D% 65 zw
  czyli
I * z 3D% 19 A zw

Dla  B3D%0,25 T (rdzeC5%84 nie powinien siC4%99 nasyciC4%87 przy tej w=
artoC5%9Bci )20%
wychodzi C5%BCe maksymalna wartoC5%9BC4%87
I * z  nie moC5%BCe przekroczyC4%87   25 A zw

Teoretycznie gra - tylko czy czegoC5%9B za bardzo nie uproC5%9BciC5%82=
em ?

ProszC4%99 o potwierdzenie prawidC5%82owoC5%9Bci toku myC5%9Blenia lu=
b wyprowadzenie z bC5%82C4%99du

Pozdrawiam
G.B.

Re: Dławik - prośba o weryfikację toku pos tępowania
Hello Grzegorz,

Nieźle...

Albo źle pomierzyłeś rdzeń albo jednak masz małą szczelinę albo rdzeń
był pęknięty i jest sklejony albo źle zmierzyłeś indukcyjność -
powinno być prawie 1 mH...

Dla rdzenia EI33/23/13 z materiału 3C90 (i większości typowych materiałó
mocy do 200kHz) AL43%00, czyli 4.3uH/zw^2

Nigdy, ale to nigdy nie rób dławika na rdzeniu ferrytowym bez
ustalonej szczeliny. Choćby to miałaby być szczelina 0.1 mm na
wszystkich nogach (czyli grubość typowego papieru ksero 80g/m^2).

Dla takiej właśnie szczeliny 5 mH uzyskasz po nawinięciu 84 zwojów i
dopiero przy prądzie rzędu 0.7A rdzeń wejdzie w początek nasycenia.

Przy mniejszych szczelinach indukcyjność zbyt zależy nawet od
mocniejszego lub słabszego ściśnięcia.

Re: Dławik - prośba o weryfikację toku postępowania
RoMan Mandziejewicz nabazgraB3%(a):
 albo rdzeF1%

OK - sprawdzEA% to jeszcze , ale do dyspozycji mam tylko przystawkEA% na

74HCT132 do miernika uniwersalnego. Fabryczny dB3%awik 33uH pokazuje w20%
miarEA% dokB3%adnie z odczyB3%kB1% +/- 2 uH.

Tak tylko nie wiem czy pomimo bardzo zbliBF%onych wymiarF3%w (odchyB3%ki =
po ok20%
0,5mm) -  to co zasilacza wyciB1%gnB1%B3em jest faktycznie  z tegoo mate=
riaB3%20
zrobione. Nie wiadomo co ChiF1%czyk do tego zasilacza wB3%oBF%yB3%. Niest=
ety do20%
najbliBF%szego sklepu za rogiem mam prawie 100km a koszty wysyB3%ek mnie =

wykaF1%czajB1%, dlatego staram siEA% braE6% co mam pod rEA%kB1%.

WezmEA% to pod uwagEA%.

w i

DziEA%ki za pomoc

G.B.

Re: Dławik - prośba o weryfikację toku postępowania

Miałeś rację.

Dokładnie wyskrobałem i przemyłem acetonem miejsca styku części rdzenia,
ponadto wartość mierzona była za duża jak na przystawkę jaką miałem
przez co pomiar był zafałszowany.
Zmiejszyłem częstotliwość generatora 10 x i pomiar A_l wyszedł na
poziomie 3900 uH/zw^2, czyli rząd wielkości jest ten sam, który podałeś

Resztę uwag, także wezmę pod uwagę.

Jeszcze raz - dzięki

G.B.

Re: Dławik - prośba o weryfikację toku pos tępowania
Hello Grzegorz,

:)

Nie ma za co. Po prostu nawiń te 84 zwoje, dodaj skrawki papieru ksero
80g/m^2 i będziesz miał dławik, jaki potrzebujesz.

Re: Dławik - proœba o weryfikację toku postępowania
On Wed, 28 Jul 2010 13:51:11 +0200,  Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Czekaj czekaj - ale to nie jest kwestia czego chcesz, tylko materialu
rdzenia.

Jesli dobrze licze to zyczysz sobie gromadzic w cewce 225uJ.
Taka energia pola, przy ograniczeniu indukcji do 0.25T, wymaga 9mm^3
powietrza. Czyli np 120*0.07.

Zamiast 0.07mm powietrza moze byc 70mm materialu o przenikalnosci
1000.
Ale jesli przenikalnosc bedzie 2000 ? Wtedy zabraknie, czyli sie
nasyci. No chyba ze 0.35T jeszcze da rade.

Jest jeszcze jeden rzadko spotykany wzorek - wlasciwie definicja
indukcyjnosci L=Fi/I
Fi, czy moze inna grecka literka - to tzw strumien skojarzony, czyli
suma strumieni pola przechodzacych przez kazdy zwoj cewki, pola
wywolanego pradem I. Czyli w zasadzie Fi=n*B*S.

Z czego mozna wyliczyc, ze przy ograniczeniu do 0.25T trzeba co
najmniej 50 zwojow. To nie gwarantuje ze 50 czy 65 bedzie
wystarczajace - ale jakby wyszlo z innych obliczen mniej, to czegos
zabraknie.

Gdyby to byl ten rdzen co podales - E33 z materialu 3C90, Al34%00, to
nalezaloby 35zw nawinac, czyli za malo. No ale ten material ma
przenikalnosc prawie 2000 ..

Tylko ze dla rdzenia z pdf podaja 0.33T przy 250A/m.
Przy 7cm efektywnej dlugosci rdzenia 19Azw daje 271A/m.

Co prawda dla niego byloby 35zw -> 10Azw ->150 A/m,
czyli niby w normie, a przeciez powyzej wyszlo nam za malo ..
a, widze - 3C90 tak naprawde to jakies 100A/m wytrzymuje, powyzej
indukcja juz nieznacznie rosnie.

Podsumowujac - przypadek jest gdzies na granicy, i sporo zalezy od
materialu. Roman ma racje - szukaj folii na przekladke i nie zaluj
drutu.