Diody LED RGB - jak ustawić

Witam!!

Bawię się ostatnio diodami LED RGB i chciałem je tak ustawić, żeby wszystkie sekcje świeciły w miarę jednakowo.. . I tu się pojawił problem

- każda sekcja ma inne napięcie przewodzenia, a także inny strumień świetlny. Więc może dla przykładu, taka oto dioda:

dobrać rezystory w poszczególnych gałęziach, żeby było OK?? Całość będzie zasilana z 5V, rezystnację wyjściową pomijamy :)... . Dać tak, żeby było wszędzie po 20mA?? A może założyć liniową charakterystykę i skoro dioda zielona ma 190mCd, a niebieska 75mCd, to prąd diody niebieskiej musi być 2,5 (=190/75) razy większy od prądu sekcji zielonej?? Czy może jedyne wyjście to metoda praktycznych prób??

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

IMO programowalne zrodlo pradowe

Charakterystyka czulosci ludzkiego oka... itd - IMO programowalne zrodlo pradowe albo np PWM 3 kanaly (zreszta tak wlasnie steruje sie RGB LED w oswietlaczach)

Reply to
PAndy

Użytkownik "Konop" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:f7nvtg$4ou$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Witam ! W szereg z diodami włącz oporniki takie aby prąd płynący nie przekroczył maksymalnego dla danej diody. Do tych oporników dołącz szeregowo potencjometry. Będziesz mógł regulować rezystancję a tym samym prąd płynący przez diody. Kręcąc potencjometrami ustawisz sobie oczekiwaną jasność świecenia. Zmierzysz rezystancję opornika z potencjometrem i masz rezystancję poszukiwaną. Pzdr

Reply to
henry1

henry1 snipped-for-privacy@icpnet.pl napisał(a):

po czym wyjdz, przejdz sie po swiezym powietrzu i zdziw sie, dlaczego dioda juz nie swici na bialo, tylko jakos tak z zadfarbem. Po czym siadz do ksiazki przy zarowce i zacznij zastanawiac sie, czego ten LED taki niebieski... Fizjologia i psychologia widzenia to jest lepszy kawalek tortu :D

Reply to
Marek Lewandowski

No przecież zapytał jak dobrać rezystory aby wszystkie diody równo świeciły .To jest najprostszy sposób.Nie pisałem że ma świecić sobie w oczy żeby dostać oczopląsu.Twórca wątku nie pisał do jakich celów mu to potrzebne. Pzdr

Reply to
henry1

A czy wiesz co to znaczy "równo świeciły"? ;)

Reply to
pisz_na.mirek

Będzie kręcił trzema perkami aż uzyska zamierzony skutek. Pzdr

Reply to
henry1

ale tylko raz i w tym momencie :)

Reply to
VSS

henry1 snipped-for-privacy@icpnet.pl napisał(a):

będzie kręcił rano, po południu i wieczorem. I za każdym razem inaczej będzie ten zamierzony skutek wyglądał. Nie powtarzaj odpowiedzi, zastanów się nad jej sensem...

Reply to
Marek Lewandowski

dokladnie w ten sposob , kilkadziesiat lat temu ustalono kolor bialy wzieto 100 ludkow , dano im 3 potencjometry i kazano krecic , nastepnie 100 pomiarow x 3 skladowe rgb usrednino , zsumowano i z malymi poprawkami obowiazuje do dzis

"rowno swiecily" mozna przyjac na trzy sposoby

1 rowno pobieraly po 15mA czy 20mA 2 ich skladowa zsumowana da kolor bialy o temp. barwowej xxxx st. Kelwina 3 uzyska sie takie samo natezenie promieniowania kazdej ze skladowych oddzielnie

w tych 3 przypadkach kazda dioda bedzie swiecic za kazdym razem inaczej w zaleznosci co rozumiemy przez - rowno swiecily bez doprecyzowania to temat rzeka

Reply to
swstr

swstr pisze:

Wedlug mnie pytajacemu chodzilo raczej o sposob nr 2 - czyli tak dobranie pradow diod aby odczuwalna barwa byla jak najbardziej zblizona do koloru bialego.

Reply to
Adam Dybkowski

Hmmm... jakiś link? Bo zawsze mi się wydawało, że biały został już dawno zdefiniowany przez Naturę na drodze przez emisji termicznej... Chyba, że masz na myśli nie ustalanie koloru białego, tylko ustalanie kombinacji znanych barw metamerycznie jemu odpowiadającej. A to ustalenie daje się odnieść tylko do jednej temperatury barwowej na raz i tylko do konkretnego zestawu barwników

który biały?

nie ma czegoś takiego.

toteż napisałem.

Reply to
Marek Lewandowski

A co to jest wg Ciebie kolor biały?

Reply to
pisz_na.mirek

Jeśli chodzi o światło: widmowo odpowiadający emisji ciała doskonale czarnego przy zadanej temperaturze. Kolor biały to nie jest jeden kolor, tylko rodzina rozkładów zależnych od parametru - temperatury. Wyróżnia się kilka rozkładów występujących w przyrodzie najczęściej:

5500K (światło Słońca, stosunkowo rzadko spotykane w otwartym terenie, postrzegane jako ,,złote'') 7500K (światło ,,z nieba'', t.j. rozproszone w atmosferze, światło ,,w otwartym cieniu'', postrzegane jako chłodne) i ca. 6500K czyli normalne światło dzienne (przybliżona kombinacja światła słońca dochodzącego bezpośrednio i tego rozproszonego w atmosferze, postrzegane najczęściej jako neutralnie białe). Emisja słoneczna jest zasadniczo ściśle termiczna (powierzchnia Słońca ma tę temperaturę), pozostałe dwie to przybliżenia.
Reply to
Marek Lewandowski

[...]

Dzięki, ja też wiedziałem.

Ale zadałem to pytanie, bo przyczepiłem się (myślowo) do innego fragmentu z twojego wcześniejszego postu:

i nie pomyślałem, że tobie chodziło o "st." i być może o literówkę ;)

Reply to
pisz_na.mirek

:^>

A nie gryzie w oczy? A powinno!

O spolszczenia się nie czepiam, tym bardziej, że chyba oficjalnie się tak u nas pisze. Ale nawet, gdyby Kelvin urodził się wczoraj, a usłyszano o nim dzisiaj, to bym się nie czepiał o spolszczenie pisowni, bo to walka z wiatrakami i nie zawsze sensowna.

Reply to
Marek Lewandowski

No i teraz, jeśli tak przyjąć definicję światła białego i znając charakterystyki promieniowania diod RGB, to taką diodą nie da się uzyskać światła białego!!! :-)

pzdr mk

Reply to
mk

toteż piszę że się nie da...

Jedyne co jest możliwe, to ,,...tylko ustalanie kombinacji znanych barw metamerycznie jemu odpowiadającej. A to ustalenie daje się odnieść tylko do jednej temperatury barwowej na raz i tylko do konkretnego zestawu barwników''

A skacze cała grupa, jakbym wróżby prawił...

Reply to
Marek Lewandowski

No to się zrobiła dyskusja o świetle białym :)... i dobrze, ideałem byłoby, gdyby dioda świeciła na biało.. ale mi wystarczy, że będą świeciły równo - tzn. jak będę zapalał kolejno każdą z sekcji, to będzie się wydawało, że świecą tak samo jasno, a nie, że np. niebieska ledwo świeci, a zielona "bije po oczach"... . pomysł z PRkami jest dobry, tylko wymaga zlutowania prototypu, dlatego myślałem, że może da się to w jakiś bardziej przybliżony sposób określić.. . Z resztą od początku pisałem, że o metodzie prób i błędów wiem, ale wolę jej uniknąć ;).. no nic, dziękuję za wszystkie odpowiedzi, nawet nie wiedziałem, że zahaczam o tak rozległy temat :)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Co znaczy "odpowiada"?

To zależy...

Jeśli diody będziemy używać do celów oświetleniowych (zwłaszcza do oświetlania naturalnych obiektów, a nie obiektów specjalnie przygotowanych pod dane źródło światła), to faktycznie widmo powinno wyglądać np. jak widmo D65

które ma dość luźny związek z widmem promieniowania ciała doskonale czarnego), a takiego nie da się uzyskać przez typową diodę RGB.

Jeśli natomiast będziemy na światło diody patrzeć bezpośrednio, to da się wysterować typową diodę RGB tak, by otrzymać światło, której barwy ludzkie oko nie rozróżni od barwy światła uzyskanego przez rozgrzane CDC do wybranej temperatury. Taki przynajmniej wniosek można wyciągnąć badając model ludzkiego oka opracowany przez CIE.

Wybacz, nie zrozumiałem i nie rozumiem powyższego fragmentu... W szczególności, co tu robi słowo "metamerycznie"...

Na tym polega istota grup dyskusyjnych... Niektórzy mawiają, że każdy ma w sobie trola ;-)

pzdr mk

Reply to
mk