dioda sygnalizująca włączenie wiatraka chłodnicy

jak Panowie sądzą, widziałem kiedyś takie rozwiązanie, że na kabel WN w
samochodzie nawijało się kilka zwojów drutu i na wyjściu tego drutu
pojawiały się impulsy które można było wykorzystać w jakimś układzie -
konkretnie obrotomierzu...

czy dało by się tak zrobić z wentylatorem chłodnicy w samochodzie? debile
(nie mam wprost słów) kretyni budujący Fiaty nie dali w liczniku czujnika
temperatury silnika...

chodzi mi o to, czy jeśli nawinę na kabel od wiatraka drut to czy po
włączeniu pojawi się na nim jakieś napięcie? to prąd stały więc pewnie nie,
ale może Ktoś się bawił i wie, że jednak tak?

Re: dioda sygnalizująca włączenie wiatr aka chłodnicy

Ciągniesz konia pod górę? Możesz kombinować z hallotronem i innymi
dziwadłami, ale najprościej wpiąć się po prostu równolegle do
wentylatora. Tylko z temperaturą nie ma to dużo do czynienia. Lepiej dać
termistor na blok silnika.

Re: dioda sygnalizująca włączenie wiatraka chłodni cy

fakt, nie pomyślałem,

myślałem o podpięciu czujnika, ale dużo szukałem i nie znalazłem żadnego
czujnika który nadawał by się do przyklejenia do silnika - do tego nie wiem
jak zrobić połączenie z tym czujnikiem, przecież silnik cały czas się
trzęsie moment przewody odpadną...

widział Ktoś odpowiedni czujnik temperatury?

Re: dioda sygnalizująca włączenie wiatr aka chłodnicy

Pewnie. Bierzesz czujnik temperatury z jakiegoś samochodu, który ci
podpasuje. Albo robisz obejmę ze sprężystej blachy i wciskasz do niej
termistor. Mój ojciec dorobił kiedyś termistor do Dacii. W bloku silnika
było parę nagwintowanych otworów i do jednego pasował termistor od chyba
Fiata 125p. Obejrz swój silnik, zobacz, gdzie się możesz przyczepić a
potem szukaj odpowiedniego termistora. A co do trzęsącego się silnika to
zauważ, że jest tam kilka innych przewodów, które też się trzęsą.
A jak zrobisz pomiar tak, że odpadnięcie przewodu pokaże maksimum, to
masz jeszcze detekcję błędu ;-).

Re: dioda sygnalizująca włączenie wiatraka chłodni cy

ale też nie ma po co tak kombinować,
przecież ten samochód na pewno ma jakiś czujnik temperatury cieczy do modułu
silnika, można wykorzystać ten czujnik - w sieci na pewno są parametry
owego, jedyny problem jest taki aby dołożony układ pomiarowy był dopasowany
do istniejącego układu - nie wpływał na odczyt temp przez moduł silnika,

brat

Re: dioda sygnalizująca włączenie wiatraka chł odnicy

ZaleBF%y, ktF3%ry fiat. JeB6%li chodzi Punto I to:
Jak ma tylko lampkEA%, to w bloku silnika jest bimetal majB1%cy 2 pozycj=
e.
JeB6%li chciaB3%by wskazF3%wkEA%, musi wymieniE6% czujnik od wersji w kt=
F3%rej jest  =

wskazF3%wka na desce.

Re: dioda sygnalizujšca włšczenie wiatraka chłodnicy

A ogladales silnik, czytales ksiazke "sam naprawiam", instrukcje
obslugi ?

Bo mnie sie wydaje ze odpowiedni czujnik tak jest, komputer go
obsluguje i pewnie nawet lampke zapala jak jest zla temperatura.

J.

Re: dioda sygnalizujšca włšczenie wiatr aka chłodnicy

Tak jest w Fabii II, w niektórych opcjach wyposażenia - termometru
cieczy nie ma, ale kontrolka przegrzania jest. Trochę to denerwuje.

--
P. Jankisz
Re: dioda sygnalizujšca włšczenie wiatraka chłodni cy

wnioski z obserwacji mam takie, że w dobrym, sprawnym samochodzie
termometr jest w zasadzie niepotrzebny, bo po nagrzaniu silnika, zima czy
lato i tak stoi na prawidłowej temperaturze zadawanej przez termostat.
Wystarczyłaby kontrolka nagrzania silnika i przekroczenia temperatury (w
jakimś samochodzie nie ma kontrolki przegrzania?). To już lepiej mieć
kontrolkę temperatury oleju.

e.

Re: dioda sygnalizujšca włšczenie wiatraka chłodni cy
A ja mam i tep. oleju i wody no i napięcie akumulatora, a auto nie takie
stare... z roku 2003. I fajnie wygląda tyle wskazówek na desce ;).

--
wojtek

Re: dioda sygnalizujšca włšczenie wiatr aka chłodnicy
Ojca Toyota ma kontrolkę temperatury, która świecąc na niebiesko
świadczy o niedogrzanym silniku, potem gaśnie, a jak silnik zacznie się
przegrzewać powinna zaświecić się na czerwono.

--
DS5
gg 3623116

Re: dioda sygnalizujšca włšczenie wiatra ka chłodnicy

W samochodach które miałem ( silniki <1.4 l ) w tęgie zimy ( <-15 ) były
problemy z ogrzewaniem. Mimo sprawnego termostatu zbyt wiele ciepła
uciekało z samego bloku silnika i pasażerowie narzekali na zimno.
Wystarczyło *częściowo* przymykać wloty powietrza aby ciecz osiągała
typowe 95 stopni i w samochodzie było ciepło. Tyle że do tego potrzeba
termometru a nie kontrolki.

OIDP Skoda Felicja przed chłodnicą miała fabrycznie prowadnice do
przymykania wlotu.

--
P. Jankisz
Re: dioda sygnalizujšca włšczeni e wiatraka chłodnicy [OT]

jeśli przymykanie wlotu chłodnicy rozwiązuje problem
oznacza to bardzo powszechną drobną usterkę - termostat otwarty zbyt mocno
wymiana termostatu na sprawny poprawia ogrzewanie kabiny, pracę silnika
i obniĹźa zuĹźycie paliwa

[sprawdzone, na prawie wszystkich moich autach!]

btw: kiedyś była nawet taka moda, żeby w ogóle usuwać termostat - żeby
silnik na pewno sie nie przegrzał
imho głupota totalna...

Re: dioda sygnalizujšca włšczenie wiatra ka chłodnicy [OT]

Akurat w Felicji termostat wymieniałem z definicji, bo oryginalny
plastikowy rozlatywał się z definicji po 50 k. Po wymianie było
dokładnie tak samo.

--
P. Jankisz
Re: dioda sygnalizująca włączenie wiatraka chłodni cy

Re: dioda sygnalizująca włączenie wiatraka chłodni cy

Będzie miał mniejsze szumy?

Re: dioda sygnalizująca włączenie wiatraka chłodni cy

ale czy będzie działał? to samo z AT89C2051?

Re: dioda sygnalizująca włączenie wiatraka chłodni cy

chociaż Ktoś tu kiedyś wspominał i jakimś 8 nóżkowym procku AVR z
przetwornikiem A/C... jak Ktoś kojarzy to proszę o podanie numerka? jak on
zachowa się przy -20?

Re: dioda sygnalizująca włączenie wiatraka chłodni cy

A to tak ciężko do pdf-ów zajrzeć?

AT89C2051: -40 do 85 st.

ADC0831 (w zależności od literek po numerze):

            0 - 70 st lub -40 do 85 st

Z tym, że tu w sumie o liniowość chodzi i pobór energii.

Dokumentacja w PDF-ach naprawdę nie gryzie i wcale doktoratu z angielskiego
mieć nie trzeba. Masz wszystko na tacy w postaci wykresów.
http://courses.cit.cornell.edu/ee476/SPI/ADC0831.pdf

Re: dioda sygnalizująca włączenie wiatraka chłodni cy

ale ja nie o to pytałem, pytałem jak taki 0-70 zachowa się przy -20 i czy
będzie działał?
pdfy znam

Site Timeline