Digitalizacja kaset płyt gramofonowych, kaset magn

Zabrałem się ostatnio za digitalizację starych, rodzinnych pamiątek. Na pierwszy ogień poszły stare fotografie i negatywy. Skaner jest co prawda amatorski, ale całkiem przyzwoity (V330) i radzi sobie z tym całkiem nieźle.

W dalszej kolejności chciałbym zdigitalizować kilka starych kaset magnetofonowych (polskie C60, nagrywane na jakimś Kasprzaku, chyba jeszcze przez dziadków), płyt gramofonowych (sporo "pocztówek dźwiękowych") oraz kaset VHS.

W związku z tym mam kilka pytań:

1) Jak zapewnić najlepszą możliwą jakość dźwięku przy zgrywaniu ze starej kasety magnetofonowej? Powinienem się rozejrzeć za jakimś konkretnym modelem magnetofonu? Przetwornik zintegrowany z przeciętną, współczesną płytą główną będzie wystarczający, czy lepiej rozejrzeć się za jakąś lepsza kartą dźwiękową? Zgrany materiał kompresować bezstratnie do jakiegoś FLAC, czy mp3 z wysokim bitrate w zupełności wystarczy?

2) To samo odnośnie kaset VHS. Czego użyć do digitalizacji? Miałem kiedyś analogową kartę TV. Używałem jej głównie do nagrywania seriali, gdy akurat w porze emisji nie było mnie w domu. O ile dobrze pamiętam, karta miała jednak też wejście S-Video, z którego nigdy nie korzystałem. Pewnie leży gdzieś w pudełku, jednak nie wiem, jak będzie wyglądała kwestia sterowników pod współczesne, 64-bitowe systemy operacyjne. Widzę też, że na Allegro za kilkadziesiąt zł. można dostać "grabery" na USB, pozwalające na podłączenie magnetowidu do komputera. Jest to coś warte? To znaczy pozwala przenieść materiał z kasety na dysk w pełnej dostępnej jakości?

Reply to
Atlantis

Atlantis pisze tak:

FLAC to chyba lekka przesada. Jakie ty masz kasety że nie będzie różnicy pomiędzy mp3. Dynamika z kasety na pewno będzie niska i słyszalna.

Zgrywałem z Pioneer CT-656 Mark II i Sound Blaster CT4830 jakiegoś szału nie było.

Uważaj na grabery usb. Niektóre się przegrzewają, wieszają lub po cichu wyłączają. Nastawisz zgrywanie wrócisz po kilku godzinach a tam dupeczka, nic się nie zgrało.

Reply to
PiteR

o ile to nie jest jakiś niszowy wynalazek, na te parę godzin, uruchomisz pod linuksem. (albo pod win xp!) wystarczy ze przy instalacji (20 min z pendriva) karta będzie w kompie.

nie. nie chcesz takiego urządzenia. Jeśli zalezy Ci aby jakoś była nie gorsza, to użyj karty TV

ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu 2016-09-27 o 10:11, Atlantis pisze: [...]

Im lepszy magnetofon, tym lepiej. Wysoki model Technicsa, Pioneera, Sony czy inny, oczywiście deck do wieży a nie jakieś zintegrowane dziadostwo. Lepiej bez auto rewersu. Nawet Kasprzak czy Diora da radę, pod warunkiem że będzie sprawny, dobrze wyregulowany i głowice bez śladów zużycia.

Zwróciłbym uwagę na kasety. Z czasem emulsja potrafi się odklejać i brudzić głowice. Jeśli po kilku minutach jakość odtwarzania drastycznie spadnie, głowice wyczyścić, a kasetę spisać na straty.

Analogowa karta TV da radę, ale efekty są takie sobie. Sterowniki dla

64-bitowych systemów? Raczej zapomnij. Znacznie lepszą jakość dają półprofesjonalne karty przechwytujące, jak np. Miro DC10 i wyższe, ale sterowniki - jak wyżej. Chyba że jakaś współczesna analogowa karta przechwytująca, tylko że będzie kosztowała krocie. Zabawki na USB? Kiedyś próbowałem, działało, ale miałem zbyt słaby komputer, żeby przechwytywać w pełnej rozdzielczości (tutaj wszystkim zajmuje się procesor). Co Ci szkodzi spróbować? Dużo to nie kosztuje.

--- news://freenews.netfront.net/ - complaints: snipped-for-privacy@netfront.net ---

Reply to
mirekc

W dniu 2016-09-27 o 10:11, Atlantis pisze:

też kiedyś się za to zabrałem, ale po kilku godzinach zabawy z kartą tv to zostawiłem. szkoda mi było marnować czas. pożyczyłem od kolegi nagrywarkę DVD. Prosto i bez zbędnej zabawy. Nie wiem czy jeszcze są takowe w sprzedaży, ale może właśnie ktoś z rodziny czy znajomych ma.

Reply to
pawell32

Do zgrywania kaset VHS używam magnetowidu i karty WinFast TV2000 EXPERT. Orginalny soft był beznadziejny i do zgrywania używałem programu iuvcr. Aby nie gubić klatek nagrywałem w locie bez kompresji tym właśnie programem. Później obróbka i wypalanie na DVD. Ja i znajomi z jakości skopiowanych filmów z VHS na DVD zadowoleni. Oczywiście w Windows XP.

Reply to
pytajacy

W dniu 2016-09-27 o 10:11, Atlantis pisze:

Do zrzucenia swojej kolekcji kaset użyłem kaseciaka Pioneer CT-W703RS i między innymi na tą okazję zakupionej karty MAYA U5 na USB firmy Audiotrak. Bez problemu działa na laptopie z i5 i Windows 10 64-bit. Ta "karta" jest o wiele lepsza niż jakaś Creative co miałem w komputerze stacjonarnym. Na tamtą jednak wchodziły podczas nagrywania jakieś lekkie zakłócenia z płyty głównej. Wcześniej kupiłem jakiś chiński wynalazek na USB za 50zł i było źle... tak źle że oddałem. Co do kompresji to niestety szumy z taśmy kiepsko się kompresują i przy kodeku lame mp3 128kbps wyraźnie słychać zniekształcenia, takie jakby mlaskanie na wyższych częstotliwościaach. Przy 192kbps już jest nieźle. Nagrań nie odszumiałem, bo odszumianie też też wprowadza niezbyt miłe artefakty, poza tym profil szumu zmienia się na długości taśmy i jak na początku jest ok to potem się rozjeżdża. A też za dużo miałem nagrań, żeby się w to bawić. Parametry w zupełności wystarczające to typowe 44k1 i 16-bit.

Ja kupiłem Easycap tv capture usb i jak dla mnie jakość wystarczająca. Na procku i5 3230M wyrabia full PAL tylko trzeba nie kompresować, albo jakiś lekki i szybki kodek użyć. Ja już nie pamiętam jakim programem i jakim kodekiem przechwytywałem, ale wymagało to trochę eksperymentów, żeby dostroić wszystkie parametry - rozmiar, tryb kolorów itp. żeby nie gubiło ramek.

Reply to
Michał Lankosz

Użytkownik "Michał Lankosz" snipped-for-privacy@tlen.pl napisał w wiadomości news:nshid1$3k1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Ale to chyba jednak zależy, czy owo 128 ustawisz w trybie szybkim, czy co najmniej tzw. insane (nie ustrawiam słabszych trybów), mocniej obciążającym, ale i dającym znacznie lepszy efekt. Zawsze też byłem zdania, że DOBRZE zrobione 96 kbps, zabrzmi lepiej, niż chujowo zrobione 320. Poza tym, niestety, bolączka LAME jest to, ze słabo sobie radzi w słabszych przepływnościach, to juz systemowy kodek daje lepsze rezultaty wtedy. Ale też nie ma przełożłenia wprost, kodek to matematyka i wypuści to, co mu zapodano i ustawiono parametry dzialania. BTW. "Polecam" (niesamowicie skądinąd szybki) kodek Xing :) Matko jedyno, nigdy (no chyba, że nagrałbym, jak mój pies pierdzi), choćbym połowy nagrań przez to nie zgrał... A szkoda, bo program ("AC")nawet calkiem wygodny.

Poza tym, trzeba to inteligentnie zrobić, co zdecydowanie trywialne nie jest. Jako przykład - program Neat Image (to prawda, do obrazków), do domowych zastosowań wystarczający w wersji lite, dostałem zdjęcie, nocne, więc ledwo widoczne drzewo, jeden wielki szum, automatyczne odszumianie kompletnie zamazało obrazek. Ale się zawziąłem, że zrobie tę fotkę. Dwie godziny nad tą jedną siedziałem i zrobiłem tak, że ani jednego maza, a szumy niemal zniknęły, poprawiłem też kontrast. Lubię zabawy takimi "gadzetami". To i z dźwiękiem, spodziewam się, będzie podobnie. No, racja, przy kilku/nastu/dziesięciu pliczkach ujdzie, ale cyzelować dla kilku tysięcy, to ja sam chętnemu wskażę odpowiednie drzewo w lesie... Może przetwarzanie rozproszone? :) Kilku podszkolonych kumpli, za kilka browarków, jadziem :))

Reply to
HF5BS

Użytkownik "Atlantis" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:57ea29af$0$5151$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Na pewno urządzenie powinno być sprawne. Dobrze jest6 przewidzieć do tego jakiś egzemplarz, ktyóry może być nawet jedynie odtwarzaczem, ale z dobrym torem elektrycznym i mechanicznym, oraz, co naprawdę może się przydać, "przeznaczony" do możliwości poziomowania głowicy.

Raczej tak, byle możliwie małoszumny, warto sprawdzić.

Nie wydaje mi się to sensowne. Spoziomowanie głowicy jest też o tyle istotne, że minimalizuje wahania zawartości wysokich tonów, czy nawet nagranych szumów, co kodek boleśnie wychwyci. Więc rzeczywiście na początku bezstratnie, obrobic odpowiednim programem i dopiero kompresować. Jeśli nie zależy nadmiernie na na dużej ilości tonów wysokich, można też użyć prostego wybiegu - załączyć Dolby, bądź odpowiednik (np. polski CNRS, nawet jeśli kaseta nie była z nim nagrana), który przytnie małopoziomowe sygnały o wyższych częstotliwościach, dźwięk może stanie się nieco ciemnawy, ale wahania tonów wysokich powinny być mniej odczuwalne. Co do reduktora DNL nie podpowiem, on działa tylko przy odczycie.

Powinna wystarczyć. Pasmo sygnału i szczegółowość obrazu jest mniejsza, to i taka karta powinna wystarczyć.

Nie sądzę, by cyzelowanie dało tu specjalnie cokolwiek, ale, nie będę gdybać. Tu specjalnie nie ma czego wydobywać.

Reply to
HF5BS

Rozdzielczość sygnału VHS i jego dynamika jest wyraźnie gorsza, niż dowolnego współczesnego filmu cyfrowego (nie mówimy o komórkach sprzed dekady z filmami 320x240). "Niezadowolenie" nie wynika ze złego grabbera, ten materiał po prostu taki jest. I nie pomoże tutaj żadna karta. Moje doświadczenie jest takie, że grabber jest z kartą porównywalny, byle miał sterowniki i się nie wieszał, a soft nie rekompresował potem zgranego materiału, tylko od razu samplował do docelowej rozdzielczości.

Oczywiście nie ma sensu zgrywania do rozdzielczości większej niż standardowe DVD.

L.

Reply to
Luke

Przy obecnych dyskach zgranie do FLAC nie stanowi żadnego problemu, a różnica względem 320 kbps (insane) niewielka. No chyba że to są jakieś tuziny godzin nagrań.

L.

Reply to
Luke

Dnia Tue, 27 Sep 2016 10:11:27 +0200, Atlantis napisał(a):

Do porad kolegów dorzucę jeszcze jedną - jeśli te nagrania potem mają trafić tylko na płytę DVD w jednym egzemplarzu, to zostaw oryginalne nośniki o ile tylko Ci nie wadzą. Płyta może paść niemal z dnia na dzień, nośniki analogowe tracą jakość stopniowo.

Reply to
badworm

W dniu 2016-10-02 o 22:01, badworm pisze:

To może wróci zapis jak w płytach gramofonowych. Chyba to jest wieczne, jako kopa bezpieczeństwa.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Hm, a co to jest KOPA bezpieczeństwa? ;-) Co do takiego "powrotu", to raczej nie. Nośniki tanieją, zaś łatwość mnożenia na nich kolejnych "zapasowców" przebija powolne płyty winylowe, że o nie-nawarstwianiu się kolejnych zakłóceń już wspomnieć chyba nie trzeba?

A przy okazji: do sond kosmicznych włożono różne nasze wytwory cywilizacyjne, w tym muzykę. Czy to było na winylach (wtedy, aby je odczytać, trzeba pogłówkować tylko odrobinę) czy na płytach CD? Jeśli to drugie, to skąd obcy wezmą do nich kodeki?

Reply to
JaNus

Pan JaNus napisał:

Włożono do jednej, a właściwie do dwóch bliźniaczych Voyagerów. Ale to było w połowi lat siedemdziesiątych, więc wyboru nie było.

Z tamtą akcją najbardziej mi się kojarzy sprawa utworu Beatlesów. Zarządzający prawami autorskimi nie wyraził zgody na umieszczenie nagrania, o ile NASA nie zapłaci za rozpowszechnianie na wybranym polu eksploatacji, czyli poza obszarem Układu Słonecznego. Więc Beatlesi nie polecieli.

Ja tam widzę poważniejsze problemy. A niby skąd mieliby wiedzieć z jaką prędkością i w którą stronę kręcić? A niby skąd mieliby wiedzieć że to w ogóle tak należy przetwarzać a nie np oglądać albo wąchać? W ogóle może nie mają słuchu, albo to co usłyszą uznają za akt wypowiedzenia wojny? Albo jeszcze fajniej - to może być taki talerzyk do szorowania zakończeń odnóży żeby były bardziej miękkie? Albo do ich ostrzenia?

Nie mówiąc już o tym, że to może być plac zabaw? Ale też może w drugą stronę. Dalej już mi się nie chce wymyślać, można długo.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Co za czasy.... pamiętam jak na moim celeronie 433MHz zrzucalem programy TV kompresując wprost do DivXa czy XviDa bez gubienia ramek. Co prawda karta byla na PCI ale nie wydaje mi się to strasznie krytyczne.

Reply to
Sebastian Biały

Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

Właściwie to ja podzielam te wszystkie obawy. Też uważam, że te wszystkie ufoki, to niezbyt kumate są. Wystarczy spojrzeć -- inteligencja z tego zielonego ryjka nie emanuje.

"Luke" news:57ee9c3f$0$5147$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl

99% słuchaczy nie odróżni preset standard od preset insane. Insane dobre dla dobrego samopoczucia :) Osobiście wave mielę w trybie preset extreme.
Reply to
jedrek

"pytajacy" news: snipped-for-privacy@googlegroups.com

Karta ta po spięciu z programem Dscaler

bardzo ładnie robiła ripy z analogowej TV. Potwierdzam, że fabryczne oprogramowanie do tej karty to dramat i do niczego się nie nadawało, na pewno nie do zrzucania w dobrej jakości materiału. Do zrzutu był zatrudniony bezstratny kodek HUFFY
bezstratny HUFFY to dla materiału 576 linii o czasie 1h30min zajętość około 58GB. Zrzut był robiony jako ramka 768x576. Kodek HUFFY dla materiału telewizyjnego dawał wynikowe video o przepływności średnio 85Mbit. Zrzut audio do surowego wave, a video kompresowane bezstratnie HUFFY. Odpada wtedy problem, że klatki się pogubiły, bo kompresja w locie nie wyrobiła na słabszym procesorze. A potem już na spokojonie materiał przerzucony w powyższy sposób na dysk poddawało się kompresji docelowej z wyśrubowanymi parametrami, dla uzyskania jak najlepszej jakości (więc wtedy bawimy się w wyostrzanie, rozjaśnianie, filtrowanie szumu, ewentualne usuwanie przeplotu, podkolorowanie, itd. wg uznania) więc tu już nie było problemu, że kompresja odbywała się z prędkością np. 5 klatek/sek. Kontener AVI bym odpuścił na rzecz współczesnego MKV - jako wyjściowy plik docelowy. Kompresja dziś kodekiem x264. Przyjąłbym dla 576linii przepływność na poziomie nie mniej niż średnio 3Mbit dla video - żeby nikt nie zarzucił, że kompresja gdzieś pikselozę zrobiła. Ścieżkę audio wg uznania albo jako mp3 (kontenery audio video wolą pliki audio ze stałym bitrate, bo czasami fonia zrobiona jako VBR, na niektórych odtwarzaczach się rozjeżdża względem obrazu) albo nowszy ac-3, nie mniej niż

224kbps. Chociaż zapewne te VHS to ścieżka audio mono (nieliczne magnetowidy VHS miały wypasione fonie stereo nagrywane wirującymi głowicami) więc dla ścieżki mono wystarczy w zupełności przepływność 128kbps i docelowo robimy jako mono wyjściowy plik z jednym strumieniem zagospodarowanym na obsługę tego jednego kanału.
Reply to
jedrek