Detekcja zniszczonego narzędzia

Od dB3%uBF%szego czasu chcEA% zrobiE6% detekcjEA% urwanego przykB3%adowo =
wiertB3%a czy20%
freza. OczywiB6%cie mocowanego w uchwycie frezarki - duBF%ej frezarki.
KtoB6% kiedyB6% juBF% pytaB3% w podobnym tonie, ale nie pamiEA%tam aby pa=
dB3%o20%
jakieB6% sensowne rozwiB1%zanie.

NarzEA%dzia (widiowe teBF%) znakomicie przewodzB1% prB1%d. Frezowane mate=
riaB3%y20%
(gB3%F3wnie Alu raz stal) teBF%, a te ktF3%re nie przewodzB1% - wielkiej=
 szkody20%
nie zrobiB1% jak siEA% narzEA%dzie urwie. PomyB6%laB3%em wiEA%c o wykorzy=
staniu tej20%
cechy.

StF3%B3, konstrukcja, uchwyt i narzEA%dzie wraz z detalem tworzB1% coB6%
 w20%
rodzaju jednego zwoju. Jest duBF%y, nieksztaB3%tny, wiEA%c kiepsko z20%
sprzEA%BFeniem innego zwoju i detekcjB1% w ten sposF3%b przerwy w pierws=
zym -20%
zwyczajnie nie mam pomysB3%u na taki magnetowF3%d.

MoBF%e ktoB6% ma jakiB6% pomysB3%, inny sposF3%b?

__
Pzd,
Irek.N.

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia

Mam inny pomysł. Poleżeć zamiast przeciążać sobie głowę i zawracać innym dupę
problemem który nie istnieje. Przy pełnosprawnej obrabiarce właściwym
narzędziu i ustawieniu parametrów obróbki poniżej wytrzymałości narzędzia
problem nie istnieje.

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia

 i zawracaE6% innym dupEA%
ciwym
ci narzEA%dzia

AleBF% oczywiB6%cie, i jestem tak cholernie nie omylny, BF%e mogEA% dupB1%
 do gF3%ry20%
leBF%eE6% 24/7/53. MF3%j frezer jeszcze bardziej. :)
Gorzej, bo producenci juBF% dawno okreB6%lili wszystkie parametry dla20%
kaBF%dego rodzaju obrF3%bki i materiaB3%u tak dokB3%adnie, BF%e frezy wyt=
rzymujB1%20
tylko 43 obroty w materiale wiEA%cej - trza mieE6% dobrB1% reakcjEA% przy=
 12krpm.

Co Ci siEA% staB3%o, ostatnio tylko marudzisz.
Nie lubisz mnie? ;)
__
Pzd,
Irek.N.

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia
a):

Irek nie zauwaC5%BCyC5%82eC5%9B C5%BCe z troll-em dyskutujesz :) on =
siC4%99 tak udziela na  =

kilku
grupach i wszC4%99dzie daje takie same rady tzn do d..y.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia

Ale widziałeś kiedyś frezarkę?

--
Desoft

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia

Nie. Możesz opisać własnymi słowami dlaczego mylę się twierdząc to co
zacytowałeś?

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia

Bo kontrolę narzędzia stosuje się bardzo często. Wręcz mało maszyn widziałem
bez kontroli.
Bo jest potrzebna. Są nawet takie co wysyłają sms-a do pracownika jak złamie
narzędzie.
Bo są przypadki że po złamaniu narzędzia maszyna nie może dalej obrabiać -
uszkodzenie detalu, uszkodzenie maszyny.

--
Desoft

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia

Oczywiście że narzędzie się kontroluje. Ale w przypadku frezu lub wiertła czy
jest ostre. A nie czy urwane. Jak frez przestanie skrawać bo się stępi to musi
się złamać albo urwać, bo posuw o tym nie wie. Myk polega na tym żeby wykryć
zużycie narzędzia jak jeszcze skrawa a nie jak przestało skrawać. Bo wtedy
można je podmienić na pełnosprawne a zużyte naostrzyć. Wysokiej jakości
narzędzia są drogie. Ale za to dają się ostrzyć minimum kilkadziesiąt razy.

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia
Byłem kiedyś w Austrii w fabryce produkującej między innymi gaźniki do
Chryslerów. Tam też się łamią frezy w obrabiarkach numerycznych.

Marek

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia

to może po prostu wykrywać skokowy spadek obciążenia silnika?

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia

Jest pewien problem. Wrzeciono ma 22kW, a zdarza mi siC4%99 czC4%99sto =
frezowaC4%8720%
frezami 2mm, sporadycznie 1.4mm, a najmniejszy jaki mam to 0.3mm.
Dla maszyny frez po prostu nie istnieje.

Fabrycznie moC5%BCna montowaC4%87 czujniki wibracji (akcelerometr), ale=
 sprawdza20%
siC4%99 to tylko dla obrC3%B3bki zgrubnej i wiC4%99kszymi narzC4%99dz=
iami, wiC4%99c nie dla20%
mnie.

MiC5%82ego.
Irek.N.

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia
w jaki sposób chcesz uzyskiwać informację czy w danym momencie
 powinien występować kontakt? Materiał obrabiany jest powtarzalny?

Może wystarczy kontrola mocy pobieranej przez maszynę porównywana
z mapą?
Przy jednakowych detalach dość łatwe do wykonania.
--
pzdr, j.r.

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia

Nie, nie tak myB6%laB3%em.
Przeloty bez frezowania nie trwajB1% dB3%ugo, wiEA%c mogEA% daE6% zwB3%ok=
EA% po ktF3%rej20%
przekroczeniu brak sygnaB3%u bEA%dzie traktowany jako zerwanie narzEA%dzi=
a.

Nie chodzi mi o detekcjEA% natychmiast, obrabianego detalu moBF%e i nie20%
uratujEA%, ale przynajmniej nie okaBF%e siEA% przez godzinEA% frezowaB3%e=
m20%
powietrze :(
(zdarzaB3%y ciEA% cykle po 22h przy ktF3%rych nie jestem potrzebny, za20%
wyjB1%tkiem wB3%aB6%nie kontroli narzEA%dzia).

Owszem, ale nie ta rozdzielczoB6%E6.

MiB3%ego.
Irek.N.

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia

Nie znam się na takich maszynach, ale czy istnieje możliwość
technicznego przejazdu końca frezu przez transoptor co jakiś czas? Albo
może lepiej czujnik indukcyjny?

Czy to frezowanie jest na wylot (wycinanie), czy nie?

--
Michał

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia

WiEA%cej, mogEA% zaprogramowaE6% co jakiB6% czas cykl pomiarowy i jak rF3%
BF%nica20%
dB3%ugoB6%ci narzEA%dzia wyjdzie wiEA%ksza niBF% dopuszczEA%, to przerwaE6%
2E%
KB3%opot w tym, BF%e to wymaga zabawy, a ja szukam rozwiB1%zania prostego=
, nie20%
wymagajB1%cego za kaBF%dym razem dB3%ubania w kodzie.
Nie mam teBF% gwarancji, BF%e na sondzie pomiarowej bEA%dzie czysto.

MiB3%ego.
Irek.N.

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia

No to pofantazjujmy:
- mini wykrywacz metalu przy narzędziu
- na przemian paski biały i czarny na narzędziu + oświetlenie (np laser) +
detektor
- detektor drgan podpięty do obrabianego kawałka metalu + obróbka sygnału
- pomiar oporu: narzędzie - obrabiany przedmiot
- wajcha od małego wyłącznika opierająca się na frezie w kierunku
przeciwbieżnym do obrotów  - tak żeby jej nie sfrezowało.
- detekcja rozbryzgów strumienia chłodziwa. Jak detektor wyschnie to jest
coś nie tak.
- cieć obserwujący narzędzie i w razie czego wzywający obsługę. Zaleta  -
cieć może obserwować kilka maszyn na raz. Wada -
konieczność stałego płacenia pensji i ZUS

MaW

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia

odizoluj uchwyt detalu hyhy :)

--
Piotr

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia

dla noża tokarskiego to bym kombinował z jakims tensometrem + prosty moduł
który uruchomi alarm gdy tensometr nie wykazał zmian obciążenia przez zadany
czas
Jeśli chodzi o frezarkę - to może pomiar obciążenia silnika? brak zmian -
alarm, albo pomiar temperatury płynu chłodniczego po schłodzeniu miejsca
obróbki. Chyba, że frezujesz bez chłodziwa.

MaW

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia
BF%enia20%

To oznaczaB3%o by wprowadzenie pewnej elastycznoB6%ci w ukB3%ad, bardzo z=
B3%y20%
pomysB3% jeBF%eli chodzi o obrF3%bkEA%. DokonaB3%y jeBF%eli chodzi o dete=
kcjEA%.

Przeczytaj wczeB6%niejsze. ObciB1%BFenie bez szans, a chB3%odziwo... jak=
ie ma20%
szanse 200 litrF3%w w zetkniEA%ciu z frezem 2mm?

MiB3%ego.
Irek.N.

Re: Detekcja zniszczonego narzędzia
no to nie chłodziwo tylko jakiś czujnik podczerwieni skierowany na
miejsce skrawania.
albo czujnik wibracji umieszczony na materiale

ale filtrowanie tego to chyba juĹź nie takie proste :-)

Site Timeline