Czytaliście? Nowe diody led

Witam

wydajniejsze i 10* tańsze ledy. Ciekawe kiedy bedą w sprzedaży w tej lepszej cenie :)

Reply to
JanuszK

JanuszK pisze:

[...] Ponadto światło ultrafioletowe emitowane przez GaN LED pomaga w oczyszczaniu wody i działa bakteriobójczo w szpitalach. Teraz mogą trafić też do naszych domów.

Strach się bać. ;)

Reply to
Kurz

Kurz pisze:

Oni mieli chyba na myśli diody fotoluminescencyjne (PHOLED), które działają podobnie jak świetlówki, tzn. wysokosprawna dioda emituje UV, a luminofor przerabia to na światło widzialne.

Ze dwa lata temu były plotki, że PHOLEDy mają mieć 100% sprawności (sic!). Jakby miały 90, to też bym się nie obraził, zwłaszcza, że obecne LEDy mają sprawność na poziomie halogenów AFAIK.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

  1. Obecne LEDy białe używają niebieskich struktur i luminoforów.
  1. LED już dawno przeskoczyły nędzne 15-25 lm/W byle halogenów i obecnie dobijają do świetlówkowych 100 lm/W.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał:

te swoje lm/W podziel przez psamo światła LEDuf i dopiero teraz porównaj to z lm/W/pasmo światła halogena i wtedy pogadamy:O)

Reply to
gargamel

Piszę o białych LEDach.

gargamel pisze:

Dobre diody szczególnie o barwie zimnej (>5000K) - przewyższają halogeny znacznie. Tutaj jest np. wątek w którym kolega zastosował zamiast 4 halogenów 20W w łazience, 4 diody CREE XR-E ok. 3W. Ceny hurtowe takich diod to 4-5USD.

Na forum jest też wiele innych ciekawych wątków.

Reply to
EM

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał:

tylko że one białe są tylko z nazwy, przynajmniej te wszystkie z którymi ja miałem doczynienia:O)

Reply to
gargamel

Użytkownik "EM" napisał:

wiesz, problem tylko w tym pod jakim względem przewyższają? bo widzisz, to światło LED jest nieciekawe dla ludzkiego oka (o niebo bardziej ciekawsze jest światło halogenka) a cała ta pseudo energooszczędność polega właśnie na niepokryciu światłem całego zakresu widzialnego w równym stopniu (najcześciej są to gróbe szpilki niebieskiego i zielonego)

Reply to
gargamel

tzn co, ze nie ma podczerwieni? :) sporo ludzi interesuje tylko pasmo widzialne, ale fakt, bialymi ledami nie rozgrzejesz zmarznietych rak ;)

Reply to
Piotr Curious Gluszenia Slawinski

Jeśli użyjesz malutkiego radiatora...

Mam diodę IR 1W. Trzymana w palcach bez radiatora po 5 minutach parzy, że nie da się jej utrzymać.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Ale to nie od podczerwieni a ciepła wytrąconego na rezystancji złącza diody - zielonego LEDa mocy też nie utrzymasz bez radiatora.

Reply to
Filip Ozimek

Tak, chciałem się tylko pochwalić, że taką diodę IR mam. ;-)

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Ale to już nie mój problem, że się zadajesz z podejrzanymi diodami LED. Porządne diody LED są produkowane od ładnych kilku lat.

No to my tez takie mamy. Taki np stary polski zielony CQYP .. zasilony pol ampera parzy przed uplywem minuty :-)

Użytkownik "Piotr Curious Gluszenia Slawinski" napisał:

wybacz, ale nawet diodami LED możesz sobie rączki poparzyć bo wszystko ma straty, nawet super hiper energooszczędne diody, chyba nie dałeś się zrobić w bambuko specom od reklamy?:O)

a co do światła widzialnego to właśnie porównaj sobie widmo halogena i LEDa w paśmie widzialnym i może sie zdziwisz?:O)

Reply to
gargamel

A po minucie co z nią?

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Zamienia sie w migajaca :-)

Ale te obecne taeż tak robią, tyle że drogo i sprawność taka sobie, a w artykule piszą że unowocześnili proces produkcji podłoża pod struktury LED, dzięki czemu będą jeszcze wydajniejsze i 10razy tańsze. Do wyobrażni przemawia że jeżeli by zastąpić wszystkie żarówki nowymi ledami w UK oczywiście :) to można będzie osiem elektrowni zamknąć :)

Reply to
JanuszK

Podpis pod zdjęciem mnie rozbawił:

"Dzięki nowej technologii diody LED mogą zagościć w każdym domu"

:)

Reply to
Atlantis