Czym si? ró?ni cyna?

Przy okazji kupowania różnych pierdół potrzebnych do bieżących spraw stanąłem przed zagadnieniem kupna tzw. cyny, do tej pory używałem standardowego spoiwa tzn. 60% cyny 40% ołowiu. Teraz zaś w katalogu widzę różnorakie mieszanki, a to ze srebrem, a to z miedzią, jest też praktycznie czysta cyna 99% z 1% domieszką miedzi. Czy do hobbystycznego i półprofesjonalnego dłubania warto poeksperymentować z innym spoiwem niż standardowe? Czym w praktyce różni się np. Sn60Pb38Cu2 od Sn60Pb40?

Pozdrawiam, L.

Reply to
Lisciasty

W dniu 2011-04-13 12:06, Lisciasty pisze:

Sn60Pb38Cu2 to zwykła cyna ołowiowa z niwewielkim dodatkiem miedzi aby nie rozpuszczała zbyt szybko grotów miedzianych. Pozostałe wspomniane przez Ciebie luty zawierające od 95% do 98% cyny to luty bezołowiowe.

Reply to
Mario

W dniu 2011-04-13 12:11, Mario pisze:

Hobbystycznie warto używać tę Sn60Pb38Cu2. Gdybyś robił małą produkcję to raczej bezołowiowe. Tak samo przy serwisowaniu sprzętu lutowanego bezołowiowo.

Reply to
Mario
[...]

Dziwne... Sprzęt bezołowiowy przestał działać poprawnie po trochę więcej niż dwóch latach. Po przeserwisowaniu ołowiowym spoiwem wszystkich punktów lutowniczych sprzęt działa już 4 lata bez awarii. Nic poza przelutowaniem wszystkich punktów ołowiowo potrzebne nie było.

RoMan Mandziejewicz wrote: (ciap)

To chyba Cię teraz wsadzą jak tego bacę za oscypki bez certyfikatu.

;)

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

A niby za co? Jeszcze nie ma prawa zakazującego naprawiać ołowiowo własny sprzęt.

Jako usługę na zewnatrz już nie można - dobrze pojmuję?

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Dnia Wed, 13 Apr 2011 13:09:39 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Temu bacy tez pewnie sie wydawalo, ze skoro ma wlasne owce, to zrobi sobie oscypki... Jednak sie mylil. To prawo jest 'dziwne'.

Reply to
Jacek
[...]

Nie mam pojęcia - ja takich usług nie świadczę ;)

Pan Jacek napisał:

Jak miał tylko własne owce, to żaden z niego baca. Istotoą bacowatości są niewłasne owce.

Mogli go też wsadzić za bezprawne używanie tytułu "baca".

Jarek

Reply to
Jarosław Sokołowski

Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

jakie dziwne? normalne!

znasz sytuacje laptopów z grafiką nvidii? padają po roku lub 2-ch, reballing ołowiowymi kulkami naprawia je permanentnie, przelutowanie pomaga na kilka dni do 3 miesięcy.

Reply to
AlexY

Technicznie może i lepiej ale niezgodne z prawem :)

Reply to
Mario

Miałem na mysłi serwisowanie komercyjne czyli cudzego sprzętu.

Reply to
Mario

Bo ja wiem... Sprzęt do uzycia w samochodzie. Nie potrafię zrozumieć, po co to w ogóle lutowano bezołowiowo - wtedy jeszcze nie było obowiązku.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Ciekawe, czy ROHS-em będzie się kiedyś dzieci w bajkach straszyło ? A może w jakimś kabarecie razem z krzywizną ogórków, bananów i marchewkowymi owocami. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Dnia Wed, 13 Apr 2011 03:06:47 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):

Skad w ogole wzielo sie, ze nie lutuje sie obecnie bez dodatku olowiu?

Reply to
Jacek

Bo tak bardziej "eko". ;)

Reply to
Michoo

Użytkownik "Jacek" snipped-for-privacy@ola.pl napisał w wiadomości news:11cmph3ilt2ji.l4yo1x6z8pxd$. snipped-for-privacy@40tude.net...

  1. Komuś wyszło, że ołów z elektroniki dostaje się do wód gruntowych i to jest szkodliwe.
  2. Tego pomysłu uchwycili się europosłowie jako świetnego, proekologicznego tematu pozwalającego łatwo uzasadnić wiele spotkań, seminariów, delegacji ... no i pensji.
  3. Przemysł elektroniki powszechnego użytku od razu się zorientował, że wbudowanie mechanizmu samozniszczenia po gwarancji jest jak najbardziej korzystny (dla nich).
  4. Poparł więc posłów (czy nie pod stołem?)
  5. Ten ktoś z punktu 1 ogłosił, że jego szacunki były znacznie zawyżone i problemu w zasadzie nie ma.
  6. Ale machina nie dała się zatrzymać i powstało prawo zakazujące stosowania cyny z ołowiem (od lipca 2006). P.G.
Reply to
Piotr Gałka

a mi padly lampki solarne LED na ogrodku, poswiecilem roboczogodzine by to naprawic (za co pewnie mialbym w chinach 10 sztuk nowych...).

Przelutowanie mocowania kabelka do fotoceli bylo uszkodzone ale nie wiem czy tam lutowali ROHS i marnym stopem (cala zime siedzialo na dworze) czy winne jest cos innego. Docisniecie palcem miejsca lutowania powodowalo pojawienie sie napiecia na kabelkach, tak doszedlem gdzie jest przerwa. Co dziwne slabo widac tam jakas miedz, tj punkt polaczenia - przygrzalem dobrych kilka razy (czasami nawet dlugo) i zaczelo dzialac. Ciekawe na ile pomoze :)

A ile klnalem na te lampki za kilka zlotych to moje. Jakby laptop tak padl to lepiej nie pisac.

Reply to
Papkin

Użytkownik "Jacek" snipped-for-privacy@ola.pl napisał w wiadomości news:11cmph3ilt2ji.l4yo1x6z8pxd$. snipped-for-privacy@40tude.net...

Jeszcze raz przeczytałem pytanie i zmieniam odpowiedź: Jak to nie lutuje się bez dodatku ołowiu - jak najbardziej właśnie lutuje się bez dodatku ołowiu. P.G.

Reply to
Piotr Gałka