Czym lutować stal nierdzewną? - Page 2

Re: Czym lutować stal nierdzewną?

Tanie noże "nierdzewne" maja tylko ostrze. W rączce jest duzo zwykłej stali.

To obstawiam nowe srebro (u jubilera : alpaka)
Z tego robi się różne rzeczy, np. cyrkle,niektóre narzędzia chirurgiczne,
instrumenty muzyczne, druty oporowe, tanią biżuterię
Zawiera miedź, cynk, mnóstwo niklu, zero srebra i żelaza:-)
Lutuje się przeciętnie, dobrze odbiera ciepło, ale się lutuje !

Jeśli zaś to jest szare to może to jest stal mocno kwasoodporna  (dużo
chromu, tytan, mangan) - ta się źle lutuje i nie jest magnetyczna. Spróbuj
polać kwasem siarkowym - czy będzie gazować ?

Re: Czym lutować stal nierdzewną?
stali.
Akurat oglądałem łyżki :-)

Poza ostatnim zdaniem wygląda rozsądnie :-)
Czy nikiel ma właściwości magnetyczne? Coś mi się obiło o uszy że trójca Fe,
Ni i Co są magnetykami.

Niestety nie mam siarkowego, tylko rozcieńczony solny a ten nie reaguje.
Jednak ze względu na technologię obróbki - trawienie, nie wiem czy stal
kwasoodporna była by najlepszym materiałem.

Właśnie wyjąłem pasek blachy stanowiący podstawę puszki z mojej biurkowej
galwanizerni.
Tym razem kapiel była kwaśna, natężenie pradu ok. 20mA/400mm^2. Powłoka
wyszła znacznie gładsza i daje się jej zeskrobać paznokciem. Lutowanie
takiej powierzchni to marzenie :-))
Zapuścilem kolejną partię z prądem 35mA.
Generalnie trzeba będzie zmienić materiał ale to co już mam usa się
uratować.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Czym lutować stal nierdzewną?

Tak.
Nikiel bardzo dobrze przyciaga magnes., choc w stopach z żelazem (stal
nierdzewna) lub chromem (chromonikielina) już nie.

Re: Czym lutować stal nierdzewną?

To brzmi dziwnie, ale rzeczywiście tak jest. Kiedyś z tego powodu miałem
niezłą zagwozdkę. Jako młody chemik szukający źródła pozyskania kobaltu
wyczytałem że jest stop tych trzech metali nazywający się kowar. Miały być z
tego robione obudowy tranzystorów i elementy żarówek wtapiane w szkło.
Niestety to co udało mi sięznaleźć nie miało właściwości magnetycznych czego
się spodziewałem.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Czym lutować stal nierdzewną?

świetne magnesy stałe są z Al Ni Co -stop w odpowiednich proporcjach tych
trzech metali. Kobaltu tam mało, ale być musi. Żelazo zbędne, ale Aluminium
przydatne.

Re: Czym lutować stal nierdzewną?

Dzisiaj w sklepie modelarskim widziałem arkusz blachy z nowego srebra. To
rzeczywiście wygląda jak srebro i z całą pewnością nie z tego materiału jest
wykonana moja blacha.
W takim razie pozostaje:

Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Czym lutować stal nierdzewną?
  Mogło być za mało ZnCl2 w roztworze, ale raczej nie tędy

cynk zawsze brałem z kubków rozbrojonych baterii (niealkalicznych).

--
PH

Re: Czym lutować stal nierdzewną?
Takš samš maskę można wytrawić z blachy, która nazywa się 'nowe srebro'.
Taka blacha lutuje się doskonale. Z tej blachy wytwarzane sš maski w
Elpinie.

Piotr

Mam taki interdyscyplinarny problem.
Potrzebuję metalowej puszki ekranującej do zamocowania na druku. Zrobiłem
projekt i po rozmowach z Faldrukiem dałem im to do wytrawienia. Jak na
zupełnie nową dla mnie technologię wyszło prawie rewelacynie. "Prawie",
dlatego że wytrawili w tym co mają, czyli w blasze do nakładania pasty
lutowniczej. Blacha jest ze stali nierdzewnej a mój projekt przewiduje
przylutowanie tego do PCB.
- Męczenie lutownicą i topnikiem Sn60Pb40 nawet przed dłuższy czas daje
zerowe rezultaty.
- Obróbka mechaniczna może odrobinę ułatwia problem, ale to nie jest to (w
10 stopniowej skali rezultat to 2). Detale są małe i bardzo delikatne przez
co trudno jest je szlifować.
- Próbowałem miedziować chemicznie w roztworze CuSO4 - nie nastepuje wymiana
jonów
- Miedziowałem elektrochemicznie. Owszem miedź osadza się na blasze, ładnie
sie lutuje tyle że sama miedź słabo się trzyma. Spoinę daje się oderwać
paznokciem. Roztwór to samo CuSO4 rozpuszczone w wodzie dejonizowanej.
Wyczytałem że robi sie to w roztworach kwaśnych, ale nie mam pod ręką H2SO4,
(lub cyjankowych - odpada ze względu na BHP). Z HCl jeszcze nie próbowałem.
Moja ocena to 4
- Próbowałem trawić blachę aby maksymalnie aktywowac powierzchnię. Mam tylko
HCl o bliżej nieznanym stężeniu (niedymiący). Niestety nie rusza blachy.
- Próbowałem zrobić "wodę lutowniczą". Mam kłopot z pozyskaniem cynku, ale
do próby strawiłem cynk z jakiejś ocynkowanej obejmy transformatora.
Rezultat zerowy. Mogło być za mało ZnCl2 w roztworze, ale raczej nie tędy
droga.

Czy macie jakieś pomysły:
- jak to przylutować (topnik, lut, aktywator)?
- jak miedziować aby powłoka lepiej się trzymała?
- gdzie w przyszłości szukać usługi trawienia (lub innej prezyzyjnej
obróbki) blachy cynowanej? (technologie trawienia w Faldruku nie ruszają
cyny)

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Czym lutować stal nierdzewną?

Dziękuję. Chyba po prostu podeœlę klisze do Elpinu. Niech spróbujš.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Czym lutować stal nierdzewną?

mam pytanie - ile kosztuje wykonanie takiej puszki?
da sie ja podtrawic na krawediach by potem pozginac?
sukam taniego zamiennika dla obecnie stosowanych z Elfy - tam 1 szt 40x70
kosztuje parawie 40zl..

Site Timeline