Czy trzeba jakoś "oszczędzać" karty Flash??

Witam!!

Mam pytanie - czy kart pamięci Flash (konretnie CF) są na tyle inteligentne, że starają się wszystkie komórki pamięci zużywać w takim samym stopniu?? Tzn. czy jeśli będę powiedzmy na taką kartę nagrywać 1MB, kasować i znowu nagrywać, to będzie ten 1MB zapisywany zawsze w tym samym miejscu, czy będzie się on przemieszczać po karcie?? Chodzi o to, że nagrywając cał czas w jedno miejsce zużywamy pewien obszar pamięci, a inne pozostawiamy nienaruszone... . W tym drugim przypadku karta na pewno wytrzyma dłużej... . Czy jest uzasadnione niewyrzcanie z karty np. niepotrzebnych zdjęć celem wydłużenia życia karty??

Reply to
Konop

Użytkownik "Konop" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:cdjbuh$6h8$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

To nie zalezy od karty lecz od sposobu zapisu na niej....

..::le[0]ha::..

Użytkownik "..::le[0]ha::.." snipped-for-privacy@N05P4M.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:cdk1uq$1e4$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

No właśnie o to mi chodzi... . Karta to w końcu nie jest sama pamięć flash... to jest pamięć + sterownik... . I czy ten sterownik dba o to, żeby zapisywać dane w różnych miejscach w pamięci flash, czy nie??... .

Reply to
Konop

Konop wrote: [..]

Sama nie (co zreszta jest dosc logiczne przy tak prostych strownikach). jak chcesz oszczedzac FLASH uzywaj filesystemow ktore to zapewniaja np JFFS, JFFS2.

Reply to
ARM

Jak karta sama obsługuje technologię Wear Levelling (wyrównanie zużycia) to nic nie trzeba kombinować.

Z mtd-jffs-HOWTO wynika że JFFS nie działa z CF tylko z flash NOR,NAND.

Oki, dzięki :)... . Wiedziałem czeko szukać... . Takie nazwy jak "wear leveling" same się na myśl nie nasuwają ;p... . I dokopałem się do jakiś danych Kingstona i okazuje się, że jednak nie muszę nic kombinować :)... . Dzięki! :)...

Reply to
Konop
[..]

Wbrew pogloskom da sie uzywac i z CF (np. pod Linuxem).

A co do oszczedzania flasha to moze zbyt ogolnie sie wypowiedzialem majac na mysli stare CF malej pojemnosci. Nowoczesne duze CF (od 512MB raczej wiekszosc a 1G pewnie wszystkie) maja "oszczedzanie". Osobiscie uzywam kilka kart CF 512M bez tego mechanizmu (Toshiba, Mustang) i kilka juz padlo po intensywnym uzywaniu :( (padl sektor 0).

Reply to
ARM

A to raczej dziwne, bo sektor 0 jest chyba nieczęsto zapisywany (mieści się tam MBR czyli m.in. tablica partycji)?

Reply to
Adam Dybkowski

No wlasnie - tez mnie dziwilo. Byc moze chodzi o sektor 0 dysku logicznego .. ale w nim tez sie generalnie rzadko pisze ... choc MS chyba tam obecnie zapisuje ilosc wolnych clustrow.

A moze o FAT czy katalog glowny ?

Nie wnikalem w temat dokladnie - teraz te karty z powodzeniem pracuja gdzie indziej pod JFFS2 z nowym ukladem partycji, ale o ile pamietam bodaj taki komunikat wywalal MS Win przy probie formatowania nosnika.

Reply to
ARM