czy to tak ma działać?

Witam

Zrobiłem sobie takei coś:

http://www.eres.alpha.pl/elektronika/readarticle.php?article_id13%6

Jest to włącznik czasowy.

Wymieniłem kondensator 1000 uF na mniejszy, żeby skrócić czasy.

Na początku działało lepiej, tak mi się zdaje.

Teraz jak ustawię czas to nie jest to czas zawsze taki sam, tylko raz na
tych samych ustawieniach mam 15 sek, 20 sek, 25 sek, 20 sek.

Jak ustawię na 1 min około to mam nawet do 1,5 min, różnie.

Co jakiś czas przekaźnik jest rozłączany na czas bardzo krótki - tyle, że
pojawia się iskra na stykach przekaźnika.

No i wcześniej jak podczas pracy mierzyłem napięcie na kondensatorze 1000 uF
to ładnie rosło, a jak już urosło to układ wyłączał przekaźnik, teraz jak
mierzyłem to napięcie chwilkę stoi, potem rośnie, potem spada, znowu rośnie,
ale jakoś tam to działa.

I teraz pytanie, co mogło się uszkodzić?

Pozdrawiam

Jacek

Re: czy to tak ma działać?

po opisie sadzac to potencjometr nie styka.

Ale uklad ma pare potencjalnych wad:
-jest wrazliwy na skoki napiecia zasilania,
-elektrolity to nie sa wzorcowe kondensatory i pojemnosc moze im
sie zmieniac [choc wyciagnalem swoj zegar ciemniowy sprzed 20 lat
.. nadal mierzy dokladnie]
-wejscie 2 jest czule i na dlugim kablu moze lapac zaklocenia z
obwodu przelaczanego przekaznikiem. I uklad sie sam wyzwoli,
-na wiele innych zaklocen tez jest czuly, a teraz w okolicy co
kawalek 2W nadajnik mikrofalowy ..

J.

Re: czy to tak ma działać?

No i przydałby się jakiś kondensator na zasilaniu 555.
P.G.

Re: czy to tak ma działać?

Czyli na wyjściu z zasilacza może być? Czy tylko na 555 założyć? Między
które nóżki?

Re: czy to tak ma działać?

Zasilacz jest pewnie blisko i ma jakiś elektrolit na wyjściu więc na 555 już
takiego nie trzeba.
Ale jakieś 100n między nogi 8 a 1 byłoby wskazane.
P.G.

Re: czy to tak ma działać?

Nie ma problemu, zarzuci się :-)

Re: czy to tak ma działać?

No właśnie po szlifowaniu gałki potencjomatru na szlifierce to zauważyłem.

Gałka ma fazkę a na potencjometrze było okrągłe.

Zasilacz stabilizowany

tym bardziej, że układ zastosowałem w mikrofalówce :-)

Pozdrawiam

Jacek

Site Timeline