czy to tak ma działać?

Witam

Zrobiłem sobie takei coś:

Jest to włącznik czasowy.

Wymieniłem kondensator 1000 uF na mniejszy, żeby skrócić czasy.

Na początku działało lepiej, tak mi się zdaje.

Teraz jak ustawię czas to nie jest to czas zawsze taki sam, tylko raz na tych samych ustawieniach mam 15 sek, 20 sek, 25 sek, 20 sek.

Jak ustawię na 1 min około to mam nawet do 1,5 min, różnie.

Co jakiś czas przekaźnik jest rozłączany na czas bardzo krótki - tyle, że pojawia się iskra na stykach przekaźnika.

No i wcześniej jak podczas pracy mierzyłem napięcie na kondensatorze 1000 uF to ładnie rosło, a jak już urosło to układ wyłączał przekaźnik, teraz jak mierzyłem to napięcie chwilkę stoi, potem rośnie, potem spada, znowu rośnie, ale jakoś tam to działa.

I teraz pytanie, co mogło się uszkodzić?

Pozdrawiam

Jacek

Reply to
Agent 0700

Użytkownik "Agent 0700" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:h5e2p3$j3f$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

po opisie sadzac to potencjometr nie styka.

Ale uklad ma pare potencjalnych wad:

-jest wrazliwy na skoki napiecia zasilania,

-elektrolity to nie sa wzorcowe kondensatory i pojemnosc moze im sie zmieniac [choc wyciagnalem swoj zegar ciemniowy sprzed 20 lat .. nadal mierzy dokladnie]

-wejscie 2 jest czule i na dlugim kablu moze lapac zaklocenia z obwodu przelaczanego przekaznikiem. I uklad sie sam wyzwoli,

-na wiele innych zaklocen tez jest czuly, a teraz w okolicy co kawalek 2W nadajnik mikrofalowy ..

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h5e4ij$8nd$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

No i przydałby się jakiś kondensator na zasilaniu 555. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

No właśnie po szlifowaniu gałki potencjomatru na szlifierce to zauważyłem.

Gałka ma fazkę a na potencjometrze było okrągłe.

Zasilacz stabilizowany

tym bardziej, że układ zastosowałem w mikrofalówce :-)

Pozdrawiam

Jacek

Reply to
Agent 0700

Czyli na wyjściu z zasilacza może być? Czy tylko na 555 założyć? Między które nóżki?

Agent 0700

Użytkownik "Agent 0700" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:h5e9ev$leq$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Zasilacz jest pewnie blisko i ma jakiś elektrolit na wyjściu więc na 555 już takiego nie trzeba. Ale jakieś 100n między nogi 8 a 1 byłoby wskazane. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Nie ma problemu, zarzuci się :-)

Agent 0700