Czunik temperatury

Mam do zrealizowania projekt sytemu do zdejmowania charakterystyk
elektrycznych pewnych elementów - pewnych znaczy w tym przypadku dowolnych.

Wygląda to tak że wymuszane jest U w zakresie od -15 .. +15 V i mierzone
   jest I wpływające bądź wypływające. Pojedynczy cykl pomiarowy trwa
około 5 ms.

I to jest proste.

Problem mam z  zarejestrowaniem zmian temperatury w badanym elemencie.
Nie umiem ocenić czy fizycznie jet to wykonalne. Jeżeli tak to jaki typ
czujnika będzie na tyle szybki że zarejestruje taki peak temperaturowy ?

Oczywiście zakładam że wszelkie fizyczne warunki pozwolą na pomiar
temperatury ( rozpływ i inne ) na zewnątrz badanego elementu.

Absolutnie nie zamierzam czegoś takiego robić. Szukam czegoś gotowego ,
najlepiej z wyjściem 4..20mA

Zakres temperatur to jakieś 10 - 70 st C.

Adam Górski

Re: Czunik temperatury

Zapomnij
W 5ms żaden pospolity czujnik temperatury otoczenia nie zdąży
Bardzo szybkie potrzebują sekundy na ustabilizowanie 67%.

Re: Czunik temperatury

Nie szukam taniego rozwiązania, tylko takiego co ma szansę działać.
Może pomiar emisji podczerwieni czy jakoś w podobny sposób ?

Adam Górski

Re: Czunik temperatury

No to zrób tak - określ jakie to będą elementy, zobacz jakiej jest
wielkości/masy, co jest materiałem dominującym... poszukaj, jakie to
może mieć ciepło właściwe. Policz średnią moc, jaką temu dostarczysz...
mając te dane obliczysz ile energii w to "władujesz" i o ile wzrośnie
temperatura tego ustrojstwa... Bo to jest podstawowa sprawa - czy ten
element w ogóle ma prawo się nagrzać??!! Jeśli nie - to niczym tego nie
zmierzysz....
Poza tym - możesz mieć problem z tym, że element nagrzeje się w środku,
a obudowa zewnętrzna - nie. Wtedy także nie jesteś w stanie tego
zmierzyć, chyba, że mierząc np. raz jeszcze charakterystykę (w przypadku
diod *teoretycznie* zmieni się napięcie przewodzenia, ale nie zawsze
jest tak różowo)...

  Konop

Re: Czunik temperatury

Poszukaj metod pomiaru strat mocy w elementach w.cz lub zasilaczach
impulsowych.
Kiedyś znalazłem w sieci polski patent (dosłownie: szukasz zastrzeżenia
patentowego)
Z tego co pamiętam przy takim pomiarze nie ma czujnika temepratury.

--
Desoft

Re: Czunik temperatury

Coś podobnego znalazłem tutaj:
http://pubserv.uprp.pl/PublicationServer/Temp/mj6moldvvugiukfhtte16dgpd1/PL194602B1.pdf

Re: Czunik temperatury
http://pubserv.uprp.pl/PublicationServer/Temp/mj6moldvvugiukfhtte16dgpd1/PL194602B1.pdf

Podałeś link do tymczasowego pliku (który już nie istnieje).

Re: Czunik temperatury

http://pubserv.uprp.pl/PublicationServer/Temp/mj6moldvvugiukfhtte16dgpd1/PL194602B1.pdf

PL194602B1.pdf

--
Desoft

Re: Czunik temperatury

Temperatura przez milisekundy nie zmieni się zauważalnie.
Po zakończeniu dopływu prądu mierz jeszcze przez minutę dowolnym czujnikiem,
o ile dawka dostarczonej energii może cokolwiek istotnego z temperaturą
zrobić.

Re: Czunik temperatury
(...)

W zależności od wymiarów struktury tego co mierzysz skróc ten cykl jeszcze
10-100 razy, ogranicz wypełnienie do 0.1% (jeśli masz mierzyć ciągle ten
sam element) i temperatura nie będzie Ci wzrastać. Bo zmierzyć jej i tak
nie dasz rady.

e.

Re: Czunik temperatury

Dzięki wszystkim za pomysły.

Jak się dzisiaj dowiedziałem zmiany temperatury są wynikiem oświetlania
badanego elementu . Do zmierzenia jest temperatura na powierzchni
badanego elementu. Oświetlenie dość intensywne - 1500-2000W/m2

Adam Górski

Re: Czunik temperatury

Ile ten element waży ?
2kW/m2 to nie jest jakaś potworna moc, by go podgrzać w 5 milisekund
Mierzyć możesz klasycznie, długo(minuty), czymkolwiek
Chyba, ze interesują cię zmiany temperatury mniejsze niż 0,001 st.C w 5ms,
to dalej trzeba poszukiwać rozwiązań.

Re: Czunik temperatury

Ile by nie ważył zawsze temperatura rozkłada się nierównomiernie.
Tą metodą co podawałem wcześniej mierzy się temperaturę złącza a nie obudowy
elementu. A różnica temperatur spokojnie może wynosić 100*

--
Desoft

Re: Czunik temperatury

100g

Adam Górski

Re: Czunik temperatury

to jest całkiem ciężkie, myślałem przez moment od czymś mikroskopijnym
Gdyby to była woda potrzebowałbyś ponad 80kW przez 5ms by to podgrzać o 1
st.c.

Re: Czunik temperatury

1 st. C  dokładności w zupełności wystarczy

Adam

Re: Czunik temperatury

To załóż , ze w 5ms średnia temperatura obiektu nie zmieniła się
Po kilku sekundach grzania może się zmieni o 1 st.c.

Re: Czunik temperatury
Witam,

Dziękuje wszystkim za cenne opinie.
Ogólna konkluzja jest jasna - jest to nie tylko niewykonalne ale również
bezcelowe.

Pozdrawiam

Adam

Site Timeline