Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)

Zabrałem się za uruchamianie starego Mazura. Wyjąłem lampy i włączyłem
go do sieci przez żarówkę 40W - ledwie się rozżarzyła, nie pojawił się
dym ani iskry, więc podłączyłem je bezpośrednio. Sprawdziłem napięcia
żarzenia bez obciążenia - w normie. Potem przyszła kolej na zasilacz -
po włożeniu AZ1 do podstawki też nie było problemów.
Pierwszą wykrytą usterką był upływ na kondensatorze sprzęgającym
triodową część drugiej ECH21 z pentodą głośnikową EBL21, przez co na
siatce tej drugiej pojawiało się napięcie nawet powyżej 100V. Dzisiaj
prowizorycznie wlutowałem tam monolityczny kondensator 22n (jestem na
etapie szukania bardziej pasującego zamiennika) ale część m.cz.
generalnie ruszyła - pojawiła się reakcja na kręcenie potencjometrem
głośności oraz delikatny brum w głośniku przy maksymalnym podkręceniu.
Widząc, że na gniazdku pierwszej ECH21 (mieszacz i heterodyna) nie ma
niebezpiecznych napięć włożyłem ostatnią brakującą lampę. Do gniazda
antenowego włożyłem końcówkę kilkumetrowej linki miedzianej w PCV, którą
rozciągnąłem po stołach i szafkach w pomieszczeniu.

Sęk w tym, że w tym pomieszczeniu nie mam dostępu do mojej (również
prowizorycznej) anteny złożonej z 20m linki rozwieszonej na zewnątrz, za
oknem. Pomieszczenie o którym mówię znajduje się na najniższym piętrze
(prawie piwnica :P). W okolicy Krakowa, pomiędzy 19.00 a 20.00 udało mi
się odebrać PR1 i kilka stacji KF. Na średnich cisza. Odbiór dobry,
aczkolwiek przyzwoita głośność pojawia się dopiero przy maksymalnym
podkręceniu potencjometru, a wówczas w tle już pojawia się brum...

Ktoś z was może mi powiedzieć jak powinno się zachowywać takie radio, z
taką anteną w takich warunkach? To raczej norma czy trzeba będzie nad
nim popracować?

Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)

Marne szanse. Jedynka słaba po wykopyrtnięciu się masztu w Raszynie. Na
średich nikt już prawie nie nadaje. Wszystko przeszło na UKF.

Remek

Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)

Kiedy się wykopyrtnął? Dlaczego ja o tym jeszcze nic nie wiem?

Re: Czułość radia lampowego bez ant eny ferrytowej (Mazur)

W 1939. Polacy wysadzili jeden z masztów, aby instalacja nie wpadła w
ręce Niemców. ;)

Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)

Serio?!

http://pl.wikipedia.org/wiki/Maszt_radiowy_w_Konstantynowie

Dział Katastrofa.

--
#begin 755 signature.exe
[tomek <at> sikornik <dot> net]                             vy 73! de SP9UOB

Serio. Tydzień temu przejeżdżałem obok. Widziałem, że jeszcze stał.

A, to ten. Piszą, że się wyłożył. Długi był, fakt. Ale że sięgnął
aż do Raszyna? Tego nie wiedziałem. To jest spory kawałek drogi.

Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)
Hello Verox,

Gdzie Raszyn a gdzie Konstantynów?

Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)

 > Gdzie Raszyn a gdzie KonstantynĂłw?

Ktoś pomylił miejscowości w wątku:

Grzegorz Tomczyk

Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)

Dawno było to i się pomyliło :) Z Raszyna to chyba teraz nadają. Na powrót.

Remek

Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)

Nie, z Solca Kujawskiego.

Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferryt owej (Mazur)

PopracowaC4%87, C5%9Brednie i dC5%82ugie bez ferytowej nie pC3%B3jdC4%
85%, ale krC3%B3tkich
powienneC5%9B mieC4%87 zatrzC4%99sienie. Wg mnie rozstrojonC4%85 mas=
z poC5%9BredniC4%85, albo
coC5%9B z heterodynC4%85.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferryt owej (Mazur)

OczywiC5%9Bcie w nocy :) zapomniaC5%82em dodaC4%87.

-- =

Pozdr
JanuszK

Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)

Raczej norma :) Choć sprawdziłbym dostrojenie obwodów w.cz. Na średnich
nikt już praktycznie w Europie nie nadaje.
--
Jacek

Re: Czułość radia lampowego bez ant eny ferrytowej (Mazur)

??????

Nadaje. I teoretycznie, i praktycznie. Nawet w stereo.

Re: Czułość radia lampowego bez ant eny ferrytowej (Mazur)

A to ciekawostka. Słyszałem że tak bywa w USA jeszcze, ale w Europie? Puść
farbę kto :)
--
Jacek

Re: Czułość radia lampowego bez ant eny ferrytowej (Mazur)

RTL, na przykład. Nawet fajnie słychać wieczorami. Modulacja OFDM,
kodowanie MPEG-4 AAC-2. Deutschlandradio z Berlina też, ale najczęściej
mono. Wszystko DRM. Radio lampowe też się do tego nadaje, tylko trzeba
dorobić heterodynę 467kHz, drugą pośrednią (12 kHz) posłać do karty
dźwiękowej, jakiś dekoder do tego (jest parę w sieci) i można słuchać.

Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)

B3%uchaE6%.
Gdyby ktoB6% rzeczywiB6%cie chciaB3% Mazurem odbieraE6% DRM to heterodyna
drugiej przemiany musi mieE6% 477 kHz bo w naszych radiach p.cz. zawsze
wynosiB3%a 465 kHz.

Re: Czułość radia lampowego bez ant eny ferrytowej (Mazur)

Nadaje, nadaje i to w moim mieście (Słupsk) w trybie 24/7 :-) Szkoda
tylko, że z małą mocą (800W) :-(. Ale dzięki nim odżył we mnie sentyment
do detektorowców. Wczoraj podpiąłem detektorowca pod tubowy głośnik z
lat 20-tych. Gra całkiem, całkiem. Można tego normalnie posłuchać.
Eksperymentowałem też z detektorem grafitowym i mam nieodparte wrażenie,
że działa lepiej od diody germanowej :-)

P.S. Jak tam się miewa reakcyjniak Kolegi Atlantisa ?

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Czułość radia lampowego bez anteny ferrytowej (Mazur)

Audiofil!

Re: Czułość radia lampowego bez ant eny ferrytowej (Mazur)

Eeeetam zaraz audiofil :-) Umówmy się, że nie lepiej a głośniej :-) Sam
byłem tym troszkę zaskoczony, bo wiele lat temu robiłem takie próby i
efekty były takie sobie tzn. radio grało ale zdecydowanie ciszej niż na
DOG61. Wtedy miałem do dyspozycji PRL-owski ołówek HB i żyletkę
Polsilver. Cholera... może teraz Chińczyki czegoś dodają do grafitu
swoich ołówków ? ;-)

Z ciekawości w wolnej chwili odpalę generator sygnałowy i pomierzę...

Pozdrawiam
Grzegorz

Site Timeline