czujnik temp w stacji pogodowej

Witam Czy ktos ogarnia jakiego rodzaju czujnik temperatury jest typowo stosowany w tanich (20-30pln) termometrach/stacjach pogodowych. Np. taki by mi pasowal

Chcialbym mierzyc temp w miejscu (odleglosc ok. 15m) do ktorego mam doprowadzony przewod 2x2.5mm2, czyli gruby. Wiec jesli czujnik jest oparty na termistorze to chyba powinno dzialac gdybym przedluzyl go tym kablem. Ale jesli jest to DS1820 lub cos cyfrowego to nie da rady. Dobrze mysle czy niekoniecznie?

Reply to
tomekp

Użytkownik "tomekp"

[...]

re

Wiem, ale ja mam tyko dwie zyly. Chyba ze w tych stacjach stosuja tryb pasozytniczny DS'a. Nie wiem, wiec sie pytam czy ktos cos wie.

Reply to
tomekp

Użytkownik "tomekp"

Wiem, ale ja mam tyko dwie zyly. Chyba ze w tych stacjach stosuja tryb pasozytniczny DS'a. Nie wiem, wiec sie pytam czy ktos cos wie.

Reply to
re

W dniu 2016-09-28 o 08:54, tomekp pisze:

zwykły termistor

Reply to
Irokez

W dniu 2016-09-28 o 10:25, re pisze:

Pewnie trzeba by przekalibrować przy podłączeniu 15 m kabla?

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Kabel jest gruby 2.5mm^2 przekroju. Moim zdaniem jego opór będzie znikomy w stosunku do termistora

Reply to
tomek

Termistor typowo 10 kom przy +25 stopniach.

Reply to
w.makarewicz4

To jeszcze napisz w jaki sposob przekalibrowac.

Reply to
Zenek Kapelinder

Do VW kalibrowało się szlifierką :-)

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu 2016-09-30 o 14:56, Paweł Pawłowicz pisze:

A mi elektryk obcęgami odłamywał kawałek aby dobrze pokazywało. Pewnie kwestia wprawy.

Reply to
Irokez

Pan Paweł Pawłowicz napisał:

Teraz w firmie tej opracowano jakieś nowe sposoby kalibracji pomiarów.

W dniu 28.09.2016 o 08:54, tomekp pisze:

No to przechodzimy do drugiego aktu. Nabyłem droga kupna taki termometr jak w linku. Czujnik temperatury przedłuzyłem tak jak zamierzałem. No i OK, odczyt temperatury prawidłowy. Ale...jest jeden mały problemik. Otóż te przewody użyte do przedłużenia czujnika biegna w jednym kablu energetycznym 5x2.5mm^2. Dwa spośrod nich były wolne wiec je wykorzystałem do przedłużenia czujnika. Pozostałe 3 służą do zasilania pompy głębinowej. Ta pompa pracuje przez minute 3-4 razy dziennie. No wiec gdy popatrzyłem na wskazania termometru, gdy pompa zaczęła pracować, to na wyświetlaczu zobaczyłem dziki zachód. Po wyłączeniu pompy wskazania wracają do normy. Wiem, ze nic się raczej nie da z tym zrobić bo pewnie gdy płynie prąd do pompy to na moich przewodach indukują się jakieś napięcia i to zaburza odczyt spadku napięcia na termistorze. A może są jakies sposoby odflitrowania tego brumu bez zaburzania rezystancji termistora?

Reply to
tomekp

Użytkownik "tomekp" snipped-for-privacy@ala.ma.kota.pl> napisał w wiadomości news:nt585v$fua$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl... ...

Jaja częstotliwość może tam iść po przewodach sygnałowych? Bo ja bym spróbował poblokować do masy, kondziołami, końce przewodu/ów sygnałowych, coby przytłumiły się fałszujące odczyt szpilki, indukowane z sąsiednich przewodów. Dodatkowo, jeśli by się dało, po perełeczce ferrytowej, na zasilaniu i drugą, na sygnale. Gdyby nie rezystancja, to bym zaproponował po oporniku, ale tu, to widzę, że miałbys odczyt na amen do dupy. No, chyba, że tam chodzi o jakąś stałą czasową, gdzie, prócz rezystancji czujnika, istotne są też pojemności. No, wtedy to już chyba tylko po perełce... Sam jestem ciekaw, co grupa na to :)

Reply to
HF5BS

Kondensator niestety fałszuje pomiar. Wygląda na to że to ustrojstwo mierzy napięcie implusowo. Faktem jest, ze na szybko przyczepilem duzy kodensator kilkaset nF. Odczyt wyszedl poza skale bo kondensator laduje sie impulsem i jest fałszywy spadek napiecia. Dławik zrobiłby zapewne to samo, nie mam pod ręką żadnego więc nie sprawdze. Chodzi mi po glowie jeszcze dioda zenera na napiecie rowne nap. zasilania, czyli tutaj bateria cr2030, czyli 3V. Mam tylko diody 3v3 wiec i tak bedzie za duzo. Poza tym dioda wytlumi tylko jedna połowe zaklucenia, co z drugą to nie wiem... Tez jestem ciekaw co grupa na to ;-)

Reply to
tomek

Użytkownik "tomek"

[...]

Użytkownik "tomek" snipped-for-privacy@ala.ma.kota.pl> napisał w wiadomości news:nt67fr$h39$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Czyli jednak impuls, relaksacja, czy co i pomiar czasu między wartoscią A, a wartością B, na tej podstawie określenie parametru. Wydaje mi się, że pozostaje pobawić się z owijaniem kabla doprowadzającego wokół pierścionka.

Ano, czyli kiszka...

Prawie na pewno,odrobinę inaczej liczy się stałą czasową RL, niż RC, ale różnica jest powiedzmy, kosmetyczna.

Pomyślałem sobie o pewnej rzeczy, zasugerowałem sie antenami ze wzmacniaczem, wiadome jest, że najlepiej jest wzmacniacz włączyć jak najbliżej anteny, zasilając go choćby po kablu. Jeśli by się dało układ pomiarowy umieścić przy samym czujniku, w sposób chroniący go od niepożądanych wpywów środowiska, a do miejsca obróbki wyprowadzić już konkretny sygnał, to można go będzie sobie odkłócać na wszelkie sposoby, bo co się zaindukuje, to sobie kondziołkami, czy cewkami odetniemy, zostanie sygnał użyteczny. Albo na miejscu pomiaru sam układ całkujący, zaś uzyskane z niego impulsy wyprowadzić uformowane i ostateczny pomiar wykonywać tam, gdzie obecnie. Ja w Lidlu nabyłem stację pogodową, za stówkę, sama stacja, z zegarem synchronizowanym DCF77 jedzie już na 2, czy 3 komplecie baterii, przez prawie 2 lata, ale wynos czujnika temperatury, od początku jedzie na pierwszym komplecie, który od niemal roku pyskuje, że baterie lada-moment powiedzą BE, ale dzielnie wytrzymał zimą -19.5 stopnia, aż pewnego letniego dnia wziąłem wynosik delikatnie w rekę i puściły paski, którymi zamocowałem go do balkonu. Deszcz, słońce, mróz, upał, wynosik sprawuje się nienagannie, założyłem nowe paski mocujące. Pomiar co ok. 30 sekund. Komunikacja 433 MHz. (z czego, z pewnych względów, jestem niezadowolony) No, to czekamy, co pozostali koledzy zaproponują :))

Reply to
HF5BS

Nie wiem jak ten badziew z dyskontu, ale droższe stacje pogodowe mają pod obudową I2C, to i przeprogramować mikrokontroler można.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Nie da sie, za dużo rzeźby by było.

Pozostaje mi sie przywyczaić jak kolega re sugerowal ;-)

Reply to
tomekp