czujnik prądu?

Witam
mam taki problem, jest sobie urządzenie sterujące grzałkami, i potrzebuję
jak najprościej zrobić detekcję przepływu prądu, nie potrzebuję znać jego
wartości. jak to zrobić na szybko? prąd jak płynie to ma ok 10-20A i w tym
zakresie musze jednoznacznie stwierdzić ze płynie (50Hz). nbajprościej by
było dać przekładnik prądowy ale to armata na muchy, bo kosztują po naście
zł a potrzebuję kilka. i tak sobie myślę, ze wystarczyłoby z drutu nawinąć,
tylko zeby mi to ruszyło ;) plącze mi sie kopka dławików na rdzeniach
proszkowych (z zasilaczy impulsowych) tak mi sie ubzdurało zeby sapróbować
wykorzystac - da radę czy przekładnia za mała? na oko bedzie z 30-40 zwojów
co daje przekładnie 60-80, w sumie powinno wystarczyc... martwi mnie tylko
czy taki rdzeń przy tej częstotliwości ci pozwoli na pracę tego układu?

Re: czujnik prądu?

Pozwoli pozwoli, tylko musisz zdac sobie sprawe ze wygeneruja sie
niewielkie napiecia.
Wzmacniacz do tego, dyskryminator - i uzbiera sie dodatkowy tydzien
pracy, oprocz tych kilkunastu zlotych.

Przekladnik tez wymaga ukladu wiec na jedno wychodzi :-)

Jak ma byc bardzo tanio to poszukaj w szufladzie kontaktronow i
sprawdz ile zwojow by trzeba nawinac przy 10A ..

J.

Re: czujnik prądu?

no o dodatkowych układach nie wspominałem, bo jak sam zauwazyłes - na jedno
wychodzi, trzeba dac. Pomysł z kontaktronem wydaje sie ciekawy ale zdaje mi
sie ze te kilka- kilkanascie zwojów trzeba bedzie, to przy drucie 4mm sie
robi duze troche. Na razie poszukam sklepów z sensowną ofertą przekładników
(taniej niz tme)

Re: czujnik prądu?

Przekladniki tez nie sa male.

taniej niz kilkanascie zl ? Watpie czy znajdziesz.
To w koncu z natury rzeczy precyzyjne przyrzady :-)

Chyba ze blaszka transformatorowa i czujnik hallotronowy wyrobi.

J.

Re: czujnik prądu?

precyzyjne jak precyzyjne, czujniki takie jak ten
http://zefiryn.tme.pl/dok/a24/asm_series.pdf
mają 10% tolerancji, no i wielki nie jest. w sumie brałbym, gdyby były...

Re: czujnik prądu?

Całkiem fajne, ale czy robią też podobne tyle że z otwieralnym środkiem
(a'la cęgi)? Coby się dało przełożyć drut bez jego odłączania od
obecnego obwodu.

Re: czujnik prądu?

u farnella widziałem ale juz drozsze
http://pl.farnell.com/magnelab/sct-0400-025/przekladnik-pradowy-splitcore-25a/dp/1797759

Re: czujnik prądu?

http://pl.farnell.com/magnelab/sct-0400-025/przekladnik-pradowy-splitcore-25a/dp/1797759

Cena kosmiczna jak dla mnie. Tyle się dopłaca za dzielony rdzeń? :-o

Re: czujnik prądu?

Kiedyś na szybko zrobiłem taką detekcję na przezwojonym przekaźniku R15.
Na szpulce upchałem kilkanaście zwojów przewodu 2.5 mm^2 i przy 15 A
działało jak trzeba. Dla pewności przeliczyć amperozwoje.

--
P. Jankisz
Re: czujnik prądu?

Identyczny problem (wykrywanie załączenia się ogrzewacza przepływowego
3,7kW) rozwiązałem przy pomocy rdzenia dławika z zasilacza pecetowego
(toroid, może ze 2cm średnicy), na którym linką 1,5mm2 nawinąłem z 5 zwojów
na jednej połowie, a wtórnego - nie pamiętam, ale może z 30. Za wtórnym
dioda, kondensator (równolegle z nim jeszcze duży opornik do rozładowywania)
i przez opornik na bazę tranzystora. Działa jak ta lala.

J.

Re: czujnik prądu?

ja przetestowałem dziś podobny układ, tzn toroid na którym jest ok
100zwojów, przez to przechodzi  mierzony drut. cewka zwarta rezystorem 10
ohm. Pod obciążeniem 8,5A na rezystorze odkłada sie napięcie ok 0.3V, co
jest juz w zupełności dla mnie wystarczające. sprawnośc takiego
"przekładnika" raczej mierna, no ale czego sie spodziewac na takim
rdzeniu;P.
ogólnie podsumowując dzięki za wszelkie porady, zostaję przy tym co
zrobiłem, musi wystarczyc, jest akceptowalnie małe i niedrogie.
ps. Jest sens eksperymentować z wartością rezystora? wydaje mi sie ze nie
bardzo...

Re: czujnik prądu?
Hello nuclear2001,

No właśnie - co tam wsadziłeś? Jakiś proszkowy rdzeń?

Re: czujnik prądu?

dokładnie, z jakiejs przetwornicy bodajże. Zastanawiałem sie czy to w ogóle
ruszy, wyiki mnie nawet mile zaskoczyły. a coś lepszego byś proponował? są
rdzenie w tych wymiarach na NCZ ? a moze lepiej by działało nawijając na
duzej podkładce? chociaz nie sadze, w sumie to twarda stal...

Re: czujnik prądu?
Hello nuclear2001,

Rdzeń z materiału o wysokiej przenikalności..

NCZ?

Są małe, blaszane rdzenie toroidalne. Są rdzenie toroidalne z ferrytów
o dużej przenikalności i są jeszcze nanoperm ale to już przesada.