Czujnik koloru.

Witam.

Potrzebuje przemysłowy czujnik koloru. Nie wiem jakimi parametrami to
się posługuje w celu okreslania jakości detekcji, ale w zupełności
wystarczy taki odrózniający kilka odcieni kolorów podstawowych. Czujnik
nie może być samoróbką ze wzgledów, powiedzmy, biurokratycznych. Pomiar
moze być stykowy, pole pomiaru około 1cm2.

Magistrala komunikacyjna jakaś normalna, wskazany modbus.

Czy ktoś może coś polecić z czym ma doświadczenia? Jak na razie słyszę
same negatywne opinie o czujnikach, ze parametrów nie trzymają, że
reagują zbyt silnie na oświetlenie itd.

Re: Czujnik koloru.

Widziałem to przypadkiem w jednej cukrowni - co prawda zastosowanie
pewnie nie to, ale może coś podpowie:
http://www.neltec.dk

Mirek.

Re: Czujnik koloru.

Słyszałem dobre opinie o czujnikach firmy Sick, ale osobiście nie używałem.
Spytaj się ich, niech ci zaproponują.

Re: Czujnik koloru.

Mogę potwierdzić dobrą opinię o Sickach. Używałem encoderów Kubler, które
potrafiły polecieć. Jeden z nich rozebrałem i okazało się, że było kiepsko z
lutowaniem. Potem przeszedłem na Sicka i mam spokój. Ponadto używałem
polskich czujników indukcyjnych zbliżeniowych, z którymi były problemy na
badaniach CE. Zamieniliśmy na czujniki Sicka i w mojej obecności przeszły
pomyślnie badania EMC. Zatem ja o Sicku mam dobre zdanie, używam, dobrze się
sprawuje.

Robbo

Re: Czujnik koloru.
Keyence - seria CZ-V20. Tylko nie oczekuj niskiej ceny :-)

Re: Czujnik koloru.

Spytałem się kolegi, który siedzi bardziej koło Sicka. Mają oni sensory dla
max. 4 farb. Sensory są uczone na kolorach ref. można ustawić jakość
detekcji. Jak potrzebujesz czegoś więcej, to znam systemy programowalne,
które można zaprząc też do detekcji kolorów. Programowalne w C(++) oraz
LabView. Ale tu trzeba by określić dodatkowe parametry brzegowe. Jako, żem
lekko spokrewniony z dystrybutorem na Niemcy możesz się ze mną skontaktować
bezpośrednio.
Adres jest ok.

Re: Czujnik koloru.

Czy to oznacza że potrafią wykryć tylko 4 kolory? Jesli tak to odpada.
mało tego, ja potrzebuje w zasadzie przetwornik A/C bo to jakie kolory
chce sprawdzić wiadomo będzie duuużo później i w dodatku będzie to
konfigurowane dynamicznie. Więc wyjście to może być po prostu RGB/HSB,
sam sobie określe kryteria byle by rozdzielczość była rozsądna i
powtarzalność sensowna.

To akurat żaden problem, pytanie tylko czy nie sa za drogie. Samorobke o
niezlej jakości detekcji (w moich potrzebach) to ja sobie zrobie z 3
diodek RGB i fotorezystora ... Rzecz w tym ze niestety potrzebuje
gotowca, ale nie za absurdalne kwoty. Jak to w życiu: ma być tanie i
dobre :/

Re: Czujnik koloru.

Większość systemów przemysłowych służy do sprawdzania farb w procesie i
zatrzymania go, w razie czego. No i ceny są rzędu 1-2kEUR,

Albo ze światła białego, kolimatora, przyzmatu i linii CCD.

Są za drogie. Kwestia, czy za pomocą tego systemu nie możesz zaoszczędzić
innych urządzeń. Jak potrzebujesz wyłącznie czujnika farby "do łapy" to
zajrzyj do Edmundoptics lub Hamamatsu. Ale nie oczekuj gotowców za grosze.
Ręczne spektro(foto)metry kosztują 2-5k$.
Czyli jak ci wystarczy tani, to musisz zrobić samemu. Jak to w (rz)życi(u).

Re: Czujnik koloru.

Ba, to ja wiem. Ja potrzebuje *rejestrować* i podejmowac decyzję na
podstawie koloru.

3 diody + foto rezystor łatwiejsze :) Swoją drogą tak działają systemy
dla niewidomych (takie do określania kolorów ubrań) i mniej więcej tego
oczekuję.

Wyjaśnij to księgowym :)

Re: Czujnik koloru.
On Thu, 24 Nov 2011 08:04:16 +0100, Sebastian Biały

Ale pamiętaj o jednym - system: fotodiody + filtry barwne +
oświetlenie sceny musi być traktowany i dobrany jako całość. Jedynie
spektrofotometr da ci wyniki ,,zawsze'' poprawne.

Poczytaj sobie o np. kolorymetrach (właśnie to, co opisujesz) i
kalibracji monitorów - tych zwykłych i tzw. szerokogamutowych.
Szczególnie o problemach wynikających z niedopasowania filtrów w
kolorymetrze z oświetleniem.

Jest projekt chałupniczego kolorymetru, ale jakość jego pomiarów jest
taka sobie. Tutaj możesz zacząć szukać (przewiń do końca strony):
http://www.argyllcms.com/doc/instruments.html#HCFR
Ta zabawka zbudowana jest w oparciu o zintegrowany detektor RGB.
--
Grzegorz Krukowski

Re: Czujnik koloru.

Nie ma oświetlenia tła. Czujnik stykowy z uszczelką jest izolowany od
warunków zewnętrznych a u mnie detekcja dotyczy nieprzezroczystych
elementów (malowany metal).

Re: Czujnik koloru.
On Thu, 24 Nov 2011 17:59:24 +0100, Sebastian Biały

Jest - oświetlacz w urządzeniu - jak będzie ciemno, to przecież nic
nie zarejestrujesz.

Szukaj spektrofotometrów używanych w do kontroli wydruków (tj.
refleksyjnych), przykład Eye-One Pro. Robią dokładnie to co chcesz -
,,mierzą'' kolor ,,położony'' przed czujnikiem.

Możesz skontaktować się z tą firmą:
http://www.lafotelektronik.com/strony-265.html
oni robią takie rzeczy i może ci pomogą.
--
Grzegorz Krukowski

Re: Czujnik koloru.

Z czego robią źrodło światła że jest aż tak niestabilne i jest to jakiś
zasadniczy problem ;) ?

Dziekuję, sprobuję.

Re: Czujnik koloru.
On Thu, 24 Nov 2011 20:15:57 +0100, Sebastian Biały

Hmmm metameryzm? Niestety kolor, który jest rejestrowany, jest funkcją
spektrum źródła światła i właściwości pochłaniania/odbicia materiału
odbijającego światło. Tego nie możesz rozpatrywać osobno.

PS. Ja się na tym nie znam ;), ale z tego co się czytam, to sprawy
związane z kolorem to są i trudne, i drogie. Twój problem może dać się
rozwiązać prosto a może wręcz przeciwnie. Nie lekceważ przeciwnika.
--
Grzegorz Krukowski

Re: Czujnik koloru.
Użytkownik "Sebastian Biały"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:jam55d$c9$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Teraz to pewnie z bialych LED, a tam jakies luminofory, niekoniecznie
stabilne :-)

Aczkolwiek przy takim czujniku to mozna pomyslec czy go nie zrobic
jako jedna fotodiode i oswietlenie z LED RGB.
Choc na niektorych barwnikach luminescencyjnych to zawiedzie.

J.

Re: Czujnik koloru.

Farby są wyłacznie proszkowe, matowe. Myślę że prymitywny by działał,
tylko co z tego :/

Re: Czujnik koloru.
Użytkownik Waldemar Krzok napisał:

Ooooo... to takie cusia można nawet kupić? Mam na swojej liście rzeczy
do wystrugania...

AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html
Re: Czujnik koloru.

Nie wiem. Możliwe. W każdym razie nie do opatentowania, bo po pierwsze już
tu opublikowane, a po drugie "przeciętny inżynier dysponujący odpowiednim
sprzętem takie urządzenie może zbudować". Jest coś takiego w zastrzeżeniach
:-)

Re: Czujnik koloru.

A jak ze stabilnością długoterminową, temperaturową takiego ustrojstwa?
Robi się ręcznie okresową kalibrację, czy może da się to zautomatyzować?

Re: Czujnik koloru.

MoBF%na kalibrowaE6% na wzorcach kolorF3%w (pB3%ytki). Tylko BF%e wzorce ta=
nie
nie sB1% (ok 1000 PLN, ale moBF%e da siEA% taniej jakiB6% okrojony zestaw) =
jeBF%eli ma byE6% zgodnie z jakB1%B6 tam normB1% (a moBF%e to tylko zalece=
nie
producenta, nie pamiEA%tam), to wzorzec trzeba co kilka lat wymieniaE6%.
KalibracjEA% da siEA% zrobiE6% w kilka minut, wiEA%c nawet moBF%na by
codziennie, a zautomatyzowaE6% (przynajmniej poB3%owicznie) teBF% by siEA%
daB3%o, sprawdzanie w trakcie pracy koloru biaB3%ego i w razie potrzeby
BF%B1danie dodatkowej kalibracji.

Site Timeline