Czujnik ciśnienia typu gauge

Witam, Chciałbym zapytać Was, do jakich pomiarów stosuje się czujniki ciśnienia typu gauge. Pogooglałem dość sporo w poszukiwaniu tych informacji ale nie znalazłem prostej odpowiedzi. Słowniki internetowe na hasło "gauge" wypluwają wiele znaczeń tego słowa. Czy mógł by mi ktoś z Was dać przykład zastosowania takich czujników? Wiem że produkowane przez różnych producentów czujniki ciśnienia dzielą się w zasadzie na trzy typy: A (absolute) - do pomiaru ciśnienia absolutnego, wykorzystywane np. w barometrach, G (gauge)- ? D(differential) - do pomiaru różnicy ciśnień Mam czujnik firmy NovaSensor o symbolu NPC-1210-015-G3L. Zakres mierzonengo ciśnienia to 15 psi czyli od 0 do 1034 hPa. Czy taki czujnik będzie reagował na zmiany ciśnienia atmosferycznego? Niby zakres pomiarowy wystarcza, a nawet jest o wiele większy. Chciałbym znaleźć dla niego jakieś zastosowanie, ale nie chcę nic kombinować zanim nie poznam zasady jego działania. Znalazłem w necie pewien projekt z użyciem podobnego czujnika (większy zakres pomiarowy), ale nie bardzo potrafię sobie przetłumaczyć co to ustrojstwo ma robić. Gdyby ktoś chciał na to zerknąć to podaję link do pdf-a:

Jeżeli ktoś może coś podpowiedzieć to będe wdzięczny.

Pozdrawiam Piotrek

Reply to
Piotrek_P

Bo czujnik gauge to masło maślane, gauge to czujnik/sensor/przetwornik a nawet wskaźnik/miernik ;)

Z trzech możliwości (pomijam efekty relatywistyczne:) pozostaje jedna: różnicowy wzg. ciśnienia atmosferycznego (a dokładniej otoczenia). Tak sobie firma nazwała.

Tak, będzie reagował. Jak o wiele większy, to do bani :(

Mimo, że producent deklaruje 0.1% accuracy na wstępie datashita, to z tabelki wynika, że całkowity błąd samego tylko przetwornika w realnych warunkach może być nawet >10% !

Reply to
pisz_na.mirek

Jest to czujnik ciśnienia względnego, czyli względem ciśnienia atmosferycznego. Aby zastosować go do pomiarów ciśnienia atmosferycznego trzeba by zatkac otwór który mierzy ciśnienie atmosferyczne, wtey czujnik bedzie wskazywal zmiany wzgledem ciśnienia powietrza "zatkanego" w przewodzie pomiarowym. Najlepiej byłoby aby otwór względny zatykać w otoczeniu jak najmniejszego ciśnienia, czyli trzeba by wytworzyć podciśnienie i wtedy zakleić otwór. Jest to jednak tylko teoria.

Reply to
Vik

Coś ty? A mnie się wydawało, że jednak "gauge" w tym przypadku oznacza nadciśnienie.

A jak będzie reagował? I z jakiego powodu? Przecież obie strony celki są pod tym samym ciśnieniem! Tak jak napisał Vik, należałoby po jednej stronie wytworzyć głęboką próżnię, zaślepić i szafa gra, tylko nie do wykonania w warunkach domowych. MSZ lepiej kupić jakiegoś MPX-a od Freescale, dawniej Motorola (np. w Seguro).

Pozdrawiam

Reply to
Marcin Stanisz

Te czujniki pewnie tez sa w wersji A [bsolute]

Być może, ale z mojego doświadczenia i przeglądnietych słowników, w śród kilkudziesięciu znaczeń słowa gauge nie znalazłem takiego kontekstu :(

Język obcy to trudna rzecz, a ojczysty wcale nie łatwiejsza ;)

Ja zrozumiałem, że zwrot "będzie reagował" jest użyty tutaj w negatywnym sensie, to tzn. "będzie zakłócał pomiar" :)

OK, wracając do typu wskazanego przez autora wątku, to wg data sheeta, w tej serii są czujniki nadciśnienia, różnicowe i bezwzględne. Ale jak wspomniałem zakres pomiarowy jest niedopasowany(1) do wymagań autora, więc lepiej jednak poszukać czegoś innego(2), np. MPX ;)

(1) Chyba, bo już zwątpiłem o co chodzi autorowi (2) Autor chce raczej znaleźć zastosowanie posiadanego czujnika, a nie kupować nowy :)

Reply to
pisz_na.mirek

Możesz mi zaufać w tej materii ;) Np. jeśli jednostka pomiaru nie wskazuje jednoznacznie, czy mierzy się nadciśnienie, czy ciśnienie bezwzględne, to dodanie... hmm... "zarostka" ;) g określa nadciśnienie:

bar(g) - bar gauge - nadciśnienie psig - pound per square inch gauge - nadciśnienie bar(a) - bar absolute - ciśnienie bezwzględne itd.

:)

Nie jest (przynajmniej głównie) niedopasowany, tylko innego typu (do pomiaru nadciśnienia), czyli będzie wskazywał coś koło 0.

Pozdrawiam

Reply to
Marcin Stanisz

Taa ... a jak masz 0.1 bar podcisnienia wzgledem atmosfery to jak zapiszesz ? -0.1 bar(g), 0.1 bar(g) vacuum, 0.9 bar(a) ? :-)

Wszystkie 3 opcje są zrozumiałe, czemu nie? :)

Gorzej z ciśnieniem poniżej 0 bezwzględnego - tego już nijak nie idzie zapisać ;)

Pozdrawiam

Reply to
Marcin Stanisz